Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutun lapsi selvästi autisminkirjolainen. Ottaisitko puheeksi?

Vierailija
01.03.2020 |

Ollaan kavereita muttei tunneta vielä kovin hyvin.
Hänellä 5-vuotias lapsi joka selvästi jonkin tasoinen autisti.
En usko että äiti epäilee mitään.
Olenko itsekin hiljaa vai ottaisitko itse asian puheeksi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen lapsi on selvästi kirjolohi. Kannattaisiko ottaa puheeksi? Muu perhe on merilohia.

Vierailija
2/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä muiden asioihin puuttujia sikiää? Siellä on moniammatillinen työryhmä tutkimassa tätä lasta jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Midtä tiefät, ettei asiaa ole jo tutkittu? Jos kerran ootte vaan tuttavia.

Vierailija
4/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla oikein ole keinoja ottaa sitä puheeksi.

Vierailija
5/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päiväkodissa huomataan ja ottavat jotenkin esille.

Vierailija
6/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy?

Vierailija
7/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitte meitä on moneen junaan

Vierailija
8/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä olet koulutukseltasi korkeintaan lähihoitaja, ap?

Vierailija
9/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ajatus kuulostaa hyvältä varsinkin jos ette tunne vielä kovin hyvin. On erittäin hyvä jos hän pääsee sinulaisesta "kaverista" eroon ajoissa.

Vierailija
10/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua himottaa aivan simona puuttua asiaan ja äänestytät muita, jotta saisit "oikeutuksen". Kummallinen ihminen.

Vierailija
11/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se sulle ap kuuluu, vaikka lapsi olisi minkä kirjoinen tahansa.

Eihän hän ole sinun lapsesi.  Törkeää ystävän arvostelua ja halveksimista tuollainen, että vielä kirjoittelee asiasta tänne. Oletko ihan kunnossa ap?

Vierailija
12/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu asiaan, josta et oikeasti tiedä mitään. Jätä diagnoosien teko ammattilaisille. 

Vierailija
13/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotisneuvola on hyvin kattava. Kyllä tuollainen siellä olisi huomattu, jos aihetta olisi ollut.

Vierailija
14/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kyllä koira koiran tuntee. Taidat itse olla autisti, kun noin herkkä tutka...

Vierailija
15/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen asia otetaan esiin vain, jos kuuluu lasta hoitavien ammattilaisten joukkoon. Sinä et kuulu eikä sinulla varmasti ole minkäänlaista ammattitaitoa alalle, joten ei ole tarpeen levitellä kuvitelmiasi. 

Vierailija
16/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selvästi muiden asioihin kärkkäästi nokkansa tunkeva juorueukko. Pitäisikö ottaa puheeksi?

Vierailija
17/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella voi olla jo diagnoosi, ei kaikki vanhemmat näistä halua avoimesti puhua. On neuvolan tehtävä olla huolissaan lapsen kehityksestä, eikä sinun.

Vierailija
18/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mulla vähän sama juttu!

Lapsikin taitaa olla saman ikäinen. Itse en ottaisi puheeksi kun ei tiedä miten toinen suhtautuu. Itsellä aika herkkä silmä tällaisiin kun itselläkin autistinen poika. Kaverini tietää tästä. Hän välillä jotain on ns ihmetellyt, nyt viimeksi kuivaksi opettelusta. Tällä lapsella vielä vaippa. Olen sanonut vain että meilläkin tällä yhdellä lapsella kesti kauan mutta oppi hänkin lopulta jne. En usko myöskään että lasta vielä siltä saralta tutkitaan mutta ihan varmasti on asiaan kiinnitetty huomiota päiväkodista jossa käy.

Itsellä kyllä kokemus että itse saa aika valveutunut olla että näihin puututaan. Oman laosen tutkimukset lähti aikanaan siitä että itse otin asian puheeksi. Ennen kouluikää sai sitten jo autismi-diagnoosin.

Tiedän tapauksia joita diagnosoitu vasta pitkälle kouluikää ja ollaan jo vähän myöhässä kuntoutusten suhteen.

Itse olisin varmaan ollut helpottunut jos joku olisi jo aiemmin sanonut minulle autismiepäilyistä mutta kaikki ei suhtaudu samalla tavalla niin olen siksi hiljaa.

Vierailija
19/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen sinua tarvita mitenkään, koska:

A) Neuvola, hoitopaikka tai koulu kyllä ottaa asian puheeksi, jos on aihetta, eikä perhe ehdi ensin.

B) Lapsi voikin olla jo tutkittu ja diagnosoitu sekä terapioissa (tai prosessi kesken), mutta miksipä siitä sinua tai muita tiedottaa.

C) Jos kyse ensimmäisestä (tai ainoa) lapsesta, voi vanhemmalla kestää hetki tajuta, että mikä on tai ei ole normaalia. Siihenkään ei tarvita sinua, kyllä todellinen lähipiiri siinä auttaa, jos tarvetta on.

D) Jos vanhempi ei pysty hyväksymään autismi diagnoosia, eli asia on vaikea, ei siihenkään sinun apua tarvita. Tiedän yhden vanhemman, joka ei edelleenkään pysty hyväksymään teini-ikään jo tulevan lapsensa autismia. Ja kyseessä siis on niin autisti lapsi, että muille asian selviämiseen menee noin 30 sekuntia, mutta vanhempi pyrkii kieltämään edelleen, vaikka joka taholta jo lähetetty eteenpäin sekä kaikenlaisten toimien kohteena jo ovat. Et pysty tätäkään asiaa viemään eteenpäin.

Vierailija
20/20 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu. Tulee mieleen eräs autistinen poika, jonka vanhemmille koululla kesti kirjaimellisesti vuosia saada viesti perille, että jotain on. Ja diagnoosi sekä tukitoimet tulivat, toki monin osin lapsen kannalta myöhään. Vanhemmat vihdoin tässä kohtaa asian myönsivät, mutta olivat myös sitä mieltä, ettei kukaan saa saada vihiä. Juu ei, ei kerrota, mutta kaikki ympärillä olivat jo vuosia miettineet, että milloin vanhemmat vihdoin asian myös hoksaavat. Muille tämä oli ollut täysin selvää jo pitkään. Mutta silti, ei - ei ole sinun tehtäväsi kertoa. Kertomista voi ajatella vain sellainen henkilö, joka tuntee vanhemman niin hyvin, ettei kertomista tarvitse edes miettiä.