Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinun kiintymyssuhdetyylisi?

Vierailija
01.03.2020 |

Turvallinen, takertuva, välttelevä vai pelokas? Ei pelkästään parisuhteessa vaan yleisesti elämässä suhteessa muihin ihmisiin.

Tässä tiivistelmät noista nejästä perustyylistä (sivun vasemmasta laidasta löytyy loput kolme kun klikkaa otsikkoa):

https://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/tietoa_paris…

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten yleisin kiimtymyssuhdetyyli on välttelevä.

Vierailija
22/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset 42 vuotta luulin sen olevan turvallinen ihan kasvatustietelijän kokemuksella - mutta vasta avioeron jälkeen tajusin olevani välttelevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallinen/välttelevä.

Vierailija
24/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että pelokas sekä jollakin tavalla myös takertuva. Toisaalta minulla ei ole läheisiä paljonkaan tai kumppania joten en paljon pysty "takertumaan" ihmisiin ja taakka en halua missään nimessä olla. Kuitenkin pyrin jollakin tavalla miellyttämään muita. Minua paljon kiusattu ja vanhemmat tavallaan jättivät nuorempana minut selviämään itse kiusamisesta ja yksinäisyydestä ja en saanut ymmärrystä tai mitään apua. Sen vuoksi koen, että aina on pitänyt pärjätä yksin. Isäni todella vahva ihminen joka vaatii minulta samaa ja äiti ei koskaan ymmärtänyt kuinka huonosti voin, kun kiusattiin ja minua ahdisti. Koin paljon silloin syyttelyä heidän osaltaan ja ei heille voi koskaan puhua asioista suoraan. Kerrankin sanoin, että häpeän itseäni niin äitini vaan suuttui ja sanoi, että taasko tuo sama laulu alkaa. Siinä mielessä eivät haluaisi nähdä minua näin "heikkona" ihmisenä ja heidän on vaikeaa sitä käsittää. Joskus ajattelen, että voisin paremmin jos näitäkin asioita olisi käsitelty ja niistä puhuttu ja olisin saanut apua jo nuorempana kunnolla. Sen vuoksi aina liikuttavaa lukea, kun jotkut vanhemmat tukevat lapsiaan eivätkä jätä selviämään yksin kaikesta.

Vierailija
25/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä, jotka vastasitte turvallinen, aineksia myös muista tyyleistä vai oletteko muka puhtaasti yhdenlaisia?

Ei ole tuon artikkelin perusteella. Elämänkokemukseni perusteella olen kuitenkin oppinut, että ihan kaikkiin ihmisiin ei kannata luottaa. Oppinut myös sen, että jos on aina valmis auttamaan muita, tulee hyvin helposti hyväksikäytetyksi ja jollain tavalla vetää puoleensakin ihmisiä, jotka haluavat hyötyä toisesta ihmisestä. Olen silti edelleenkin optimisti ja suhtaudun myönteisesti muihin ihmisiin, vaikka välillä saamiani viestejä lukiessani mietinkin, mikä vidun pikavippifirma mä muka olen. 

Nro 15

26/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisen ja välttelevän yhdistelmä.

Välttelevä malli näkyy siinä, että olen sosioemotionaalisesti omavarainen, viihdyn yksin ja sosioemotionaalinen omavaraisuus on minulle tärkeää, ehkä jopa ylpeydenaihe. Minulla on taipumusta pelätä hylätyksi tulemista muiden ihmisten taholta, ja ehkä siksi olen vuosikymmenten varrella tullut rakentaneeksi vahvan sisäisen perustan sille, että pärjään ilman muita ihmisiä.

Turvallinen näkyy siinä, että jos saan myönteistä vastakaikua muilta, alan ajan mittaan viihtyä myös muiden seurassa. Viihdyn läheisteni seurassa. Olen siis avoin muille, vaikka tarvitsen siinä enemmän aikaa ja luottamuksen rakentumista.

Vierailija
27/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on määritelty mikä on normaalia ja mikä ei.

Vierailija
28/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelevä. Mun on vaikea muodostaa läheisiä ystävyyssuhteita. Olen nyt ensimmäisessä parisuhteessani ja pyrin käyttäytymään omasta käyttäytymismallista poiketen avoimemmin, koska haluan saada tämän toimimaan. Mulle on ollut mm. sokki se kun mies ekan kerran sanoi rakastavansa mua. Muutenkin on ollut vaikea totutella rakastavaan lämpimään suhteeseen, koska mulla ei ole kokemusta sellaisesta ihmissuhteesta.

Toisaalta mun on todettava, että mulla on vain yksi ystävä, joka oikeasti välittää musta. Eli se etten ole läheinen ystävieni kanssa ei ole kaikki minusta lähtöistä. Ja tääkin ystävä on kaikessa ihanuudessaan aikamoinen energiasyöppö, niin ei häntä ihan joka viikko jaksa tavata.

Vierailija
29/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymyssuhdehullu iski! Onko tullut luettua terapiakirjoja, analysoidessa omaa äiti kiintymyssuhdetta? Nyt oletkin lähes jo psykoterapeutti itse, eikö niin? Tätäkö on "tarjoan mielelläni vertaistukea"? Voi tsiisus näitä itse oppineita köökkipsykkia! 🤨

Vierailija
30/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet, että itseoppineita? Itse olen ollut vuosia terapeuttina lasussa ja käynyt näistä ihan virallisia koulutuksiakin. Mistä tiedät miten koulutettu ap:kin saattaa olla?

- Ei ap.

Vierailija
31/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkele, tykätkää mun kommentista!

Vierailija
32/32 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on määritelty mikä on normaalia ja mikä ei.

Ei mikään kiintymyssuhdetyyli ole toista parempi. No pelokas ei ehkä ole hyvä.