Mikä on sinun kiintymyssuhdetyylisi?
Turvallinen, takertuva, välttelevä vai pelokas? Ei pelkästään parisuhteessa vaan yleisesti elämässä suhteessa muihin ihmisiin.
Tässä tiivistelmät noista nejästä perustyylistä (sivun vasemmasta laidasta löytyy loput kolme kun klikkaa otsikkoa):
https://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/tietoa_paris…
Kommentit (32)
Onko teillä, jotka vastasitte turvallinen, aineksia myös muista tyyleistä vai oletteko muka puhtaasti yhdenlaisia?
Takertuva. Tiedostan asian ja ongelman. Ehkä joku päivä opin vielä kontrolloimaan sitä.
Riippuu suhteesta, jossa olen. Hyvässä suhteessa olen turvallinen. Kun saan osakseni liian välttelevää käytöstä, muutun takertuvaksi tai vaihtoehtoisesti lähden.
Välttelevä. Mutta miehelläni on selvästi turvallinen. Hänen kanssaan eläessäni olen itsekin oppinut lähemmäs sitä turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä, jotka vastasitte turvallinen, aineksia myös muista tyyleistä vai oletteko muka puhtaasti yhdenlaisia?
muka :)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu suhteesta, jossa olen. Hyvässä suhteessa olen turvallinen. Kun saan osakseni liian välttelevää käytöstä, muutun takertuvaksi tai vaihtoehtoisesti lähden.
Vastaan täysin samoin.
Vierailija kirjoitti:
Takertuva. Tiedostan asian ja ongelman. Ehkä joku päivä opin vielä kontrolloimaan sitä.
Siinä auttaa se, että vastapuoli tekee myös oman tehtävänsä. Ilmeisesti et ole suhteessa turvallisen kanssa tai sitten olet avun tarpeessa = sairaalloisen mustasukkainen/takertuva.
Luulin lähes nelikymppiseksi asti, että turvallinen, mutta kun lähdin penkomaan asiaa ja lukemaan artikkeleita, silmäni avautuivat ja oikeampi tulkinta taitaakin olla välttelevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä auttaa se, että vastapuoli tekee myös oman tehtävänsä. Ilmeisesti et ole suhteessa turvallisen kanssa tai sitten olet avun tarpeessa = sairaalloisen mustasukkainen/takertuva.
Olin suhteessa välttelevän kanssa. Se ei tosiaan auttanut. Nyt olen sinkku.
Oma kiintymyssuhdetyyli ei kyllä muutu suhteesta riippuen. Se taas on mahdollista, että esim. suhde isän kanssa ollut välttelevä ja äidin kanssa ristiriitainen. Silloin sinussa on näitä molempia tyylejä.
Mulla välttelevä, matkalla turvalliseen.
Linkin takana olevan jutun perusteella turvallinen.
Pelokas, valitettavasti. Siihen on vaikuttanut aiemmat huonot ihmissuhteet (isäsuhde, ensimmäinen parisuhde, koulukiusaaminen poikien taholta). Sinkku olen tällä hetkellä, enkä tiedä tulenko löytämään kumppania.
N26
Vierailija kirjoitti:
Oma kiintymyssuhdetyyli ei kyllä muutu suhteesta riippuen. Se taas on mahdollista, että esim. suhde isän kanssa ollut välttelevä ja äidin kanssa ristiriitainen. Silloin sinussa on näitä molempia tyylejä.
No välttelevän osalta uskon, että ei muutukaan, koska olet siellä kuplassasi. Ja koet olevasi siellä turvassa, mutta riittävä empatia toista kohtaan puuttuu. Tsemppiä! Meillä monella on petrattavaa.
Pelokas, valitettavasti. Mulla ei koskaan ole ollut hyvää suhdetta äitiini ja koen voivani henkisesti paremmin, kun ei olla keskenämme tekemisissä. Kuten tolla sivulla lukee, avun pyytäminen on aina ollut vaikeaa, mutta onneksi tiedostan ongelman ja olen tehnyt töitä muutoksen eteen. Kuitenkin huomaan edelleen reagoivani suhteettoman voimakkaasti, jos en koe tulleeni kuulluksi / nähdyksi.
Välttelevä on oikeasti turvallinen. Turvallista ei oikeasti ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No välttelevän osalta uskon, että ei muutukaan, koska olet siellä kuplassasi. Ja koet olevasi siellä turvassa, mutta riittävä empatia toista kohtaan puuttuu. Tsemppiä! Meillä monella on petrattavaa.
Miksi ihmeessä otit itseesi? Herranen aika sentään. Ei tässä mistään empatian puutteesta ole kyse. Jos keskustellaan tietystä aiheesta ja pysyy siinä aiheessa, niin sen perusteella et voi kyllä tehdä ihmisestä noin syväluotaavia analyysejä.
Turvallinen.