Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaappilakanat alkavat haista

Vierailija
29.02.2020 |

Ongelma on siis tämä: kaapissa pitkään olleet 60 asteessa pestyt lakanat alkavat haista oudolle, vähän niinkuin muovailuvahalle. Olen vaihtanut kaappia ja pesuaineita, mutta ongelma pysyy. Lakanat eivät haise, jos ne ottaa narulta suoraan käyttöön. Yllättävää on se, että samassa kaapissa olevat lasten lakanat eivät haise, vaikka olisivat olleet monta vuotta kaapissa! Olen nyt tullut siihen johtopäätökseen, että aikuisten lakanoihin jää jotain likaa, joka alkaa sitten noin parin kuukauden kaappisäilytyksen jälkeen haisemaan.
Haluaisin nauttia puhtaantuoksuisista lakanoista.
Onko kellään samaa ongelmaa?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosiaan siltä, että niihin jää jotain rasvaa ihosta. Koita pestä jotenkin paremmin. Käytä Vanishia ja 90 astetta jos vain kestävät.

Yhtälailla haju voi tulla lakanoista, jos ne ovat tiiviisti kaapissa, koska lakanoissa eri kemikaaleja  esim. siliävyyskäsittely, väriaineita jne. joka ei lähde pesussa pois. 

Vierailija
42/46 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaappi täynnä eri kemikaaleja, jotka haisevat. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koti-taynna-kemikaaleja-tiesitko-mi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ihmisen kehon rasvoista. Lakanat pitää pestä 90 asteessa. Huuhteluaineeksi pyykkietikka tai etikka. Pyykki pitää olla täysin kuivaa ennen kaappiin viikkausta tai rullausta. Mankelointi ja silittäminen tekee myös hyvää lakanoille. Ennen lakanat säilyi jooa vuosia puhtaantuoksuisina kaapissa. Silloin lakanat vallan pestiin 90 asteessa. Nykyään tämä pikapesu ja 40 asteessa peseminen, ei poista rasvajäämiä ja lakanat alkavat löyhkäämään kaapissa. En pystyisi nukkumaan tuollaisissa. Se haju on kovin tuttu monessa kodissa. Olen toiminut kodinhoitajana vuodesta 1970.

Ja kuka pesee lakanat 40 asteessa? Aika moni varmasti pesee 60 asteessa.  Eiköhän moni myös laita ne kuivana kaappiin. Itse ainakin toimin niin.  Silti olen itsekin huomannut tuon että kauan kaapissa olleet haisevat vähän kuin pölyltä. Siksi olenkin päättänyt vähentää lakanoiden

määrää.  En ole itse niin paljon ostanut niitä, niitä tulee välillä lahjaksi. Tällä

viikolla oli juttua IP lehdessä jossa

kodinkonehuoltaja ei suositellut

pyykkietikan käyttöä, ei sovi ainakaan uusille koneille jatkuvassa käytössä. 

Kodinhoitaja 90 luvulta asti.

Vierailija
44/46 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvälaatuiset lakanat kestää kyllä 95 asteen pesun. Meillä käytössä kaksi settiä, pestään kahden viikon välein. Lähes uuden veroiset vielä lähes 10 vuoden käytön jälkeen, eli pesukertoja lie satoja per setti.

Oho, 10v. eikä lakanat ole ohentuneet keskeltä!! Mistä noin hyvälaatuisia lakanoita saa hommattua?

En ole kommentin kirjoittaja, mutta meillä sama, ihan Finlaysonia, ikeaa ja Marimekkoa (näistä osa tosin hajonnut, olivat outletista kakkoslaatua) Osa saisi jo kuluakin, sillä liikaa lakanoita kaapissa. Ihmiset ilmeisesti tykkäävät antaa lahjoiksi?

Vierailija
45/46 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaappi täynnä eri kemikaaleja, jotka haisevat. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koti-taynna-kemikaaleja-tiesitko-mi…

Lastulevystähän tosiaan liukenee "myrkkyjä". Pitäis varmaan vaihtaa nämä uuden liukuoviset vaatekaapit vanhan ajan täyspuisiin liinavaatekaappeihin😍

Vierailija
46/46 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei haise, mutta käytänkin aina etikkaa huuhteluaineena. Valkoiset lakanat pesen 90 asteessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän