Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaappilakanat alkavat haista

Vierailija
29.02.2020 |

Ongelma on siis tämä: kaapissa pitkään olleet 60 asteessa pestyt lakanat alkavat haista oudolle, vähän niinkuin muovailuvahalle. Olen vaihtanut kaappia ja pesuaineita, mutta ongelma pysyy. Lakanat eivät haise, jos ne ottaa narulta suoraan käyttöön. Yllättävää on se, että samassa kaapissa olevat lasten lakanat eivät haise, vaikka olisivat olleet monta vuotta kaapissa! Olen nyt tullut siihen johtopäätökseen, että aikuisten lakanoihin jää jotain likaa, joka alkaa sitten noin parin kuukauden kaappisäilytyksen jälkeen haisemaan.
Haluaisin nauttia puhtaantuoksuisista lakanoista.
Onko kellään samaa ongelmaa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaa ne ennen kaappiin laittamista. Tämä ei ole vitsi. Pikkuisen kosteutta saa aikaan pikkuisen elämää, homesieniä tai bakteereja. Ne sitten haisee, pikkuisen.

Vierailija
2/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niin tiiviisti siellä kaapissa niin alkaa haista. Tosi rasittavaa kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaappiin joku tuoksupussi tms kuten aikoinaan tehtiin. Eivätkä sitten enää haise oudolle.

Vierailija
4/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on selvästi liikaa lakanoita. kun ehtivät kaapissa odotella noin kauan seuraavaa käyttökertaa. Tai sitten peset ihan liian harvoin.

Vierailija
5/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lakanaa. 1 sängyssä ja 1 kaapissa. Ei ehdi haisemaan.

Vierailija
6/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa muovipussiin niin eipä haise.

Vierailija
7/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Pitkään kaapissa olleisiin lakanoihin tulee tunkkainen haju. Siksi minulla onkin vain kahdet käyttölakanat. Toiset käytössä ja toiset kaapissa. Ei ehdi tulla tunkkaista hajua kun lakanat vaihtaa kahden viikon välein.

Vierailija
8/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, en ole keksinyt ratkaisua ongelmaan.

Vierailija
9/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh. Taitaa olla aika kuluneet, kun ne pestään viikon välein...

Vierailija
10/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kaapissa pitäisi olla jotain aukkoja mistä ilma vaihtuu, ummehtuneelle haisee muuten.

Vierailija
11/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh. Taitaa olla aika kuluneet, kun ne pestään viikon välein...

No jos kuluu käyttökelvottomaksi niin sitten ostetaan uusi. Mikä ongelma?

Vierailija
12/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lakanoita olisi kiva olla vähemmän, mutta pitää olla ainakin 3 lakanat per ihminen, yhdet käytössä, yhdet viedään kesäksi mökille ja yhdet vaihtolakanat pesun ajaksi.

En usko, että kaappi sinänsä on ongelma koska lasten lakanat eivät haise.

Olen kokeillut tuoksuja, mutta ne eivät poista lakanoiden perushajua.

Lakanat laitan ihan kuivana kaappiin.

Vierailija
13/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo lakanoita olisi kiva olla vähemmän, mutta pitää olla ainakin 3 lakanat per ihminen, yhdet käytössä, yhdet viedään kesäksi mökille ja yhdet vaihtolakanat pesun ajaksi.

En usko, että kaappi sinänsä on ongelma koska lasten lakanat eivät haise.

Olen kokeillut tuoksuja, mutta ne eivät poista lakanoiden perushajua.

Lakanat laitan ihan kuivana kaappiin.

Onko ne samalla hyllyllä lasten lakanoiden kanssa? Ovatko samaa materiaalia? Pese 90 asteessa, ehkä tehoaa.

Vierailija
14/37 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme joululahjaksi uudet petivaatteet. Ne haisivat niin hirveälle, että piti pestä kolmeen kertaa 90 asteessa, ennen kuin niistä tuli sen verran vähähajuiset, että pystyin nukkumaan niiden kanssa. Ja sittenkin laitoin vaihtoon jo parin päivän päästä. Mitä ihmeet tököttiä niihin kankaisiin ja väriaineisiin oikein laitetaan?

Vierailija
15/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan siltä, että niihin jää jotain rasvaa ihosta. Koita pestä jotenkin paremmin. Käytä Vanishia ja 90 astetta jos vain kestävät.

Vierailija
16/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine voi vaikuttaa. Hajusteettomista nestemäisistä voi tulla tuota ilmiötä helpommin. Tai jos kone on ollut liian täynnä, tai pesuaineen ja pyykin määrän välinen suhde väärä. Tai jos pyykit ovat ehtineet seistä koneessa ennen ripustusta.

Tsemppiä!

Vierailija
17/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese välillä 90 asteessa, kun puuvillalakanat kyllä sen kestävät. Jos niissä on jotain tekokuitua, haju voi tulla siitä. Minulla oli joskus sellainen vaatekappale, johon tuli aina hajua vaikka muihin ei.

Käytä myös tarpeeksi paljon vettä. Pesetkö lasten lakanat erikseen niin että kone ei ole täynnä? Silloin vettä pyykkikiloa kohti on enemmän.

Nuo energiansäästömerkinnät ovat silkkaa huijausta. Kulutus on laskettu niin suurelle pyykkimäärälle, että ei ne oikeasti siinä puhdistu vaan joudutaan kuitenkin käyttämään lisähuuhteluja ja pesemään pyykit useammin.

Vierailija
18/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihmisen kehon rasvoista. Lakanat pitää pestä 90 asteessa. Huuhteluaineeksi pyykkietikka tai etikka. Pyykki pitää olla täysin kuivaa ennen kaappiin viikkausta tai rullausta. Mankelointi ja silittäminen tekee myös hyvää lakanoille. Ennen lakanat säilyi jooa vuosia puhtaantuoksuisina kaapissa. Silloin lakanat vallan pestiin 90 asteessa. Nykyään tämä pikapesu ja 40 asteessa peseminen, ei poista rasvajäämiä ja lakanat alkavat löyhkäämään kaapissa. En pystyisi nukkumaan tuollaisissa. Se haju on kovin tuttu monessa kodissa. Olen toiminut kodinhoitajana vuodesta 1970.

Vierailija
19/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese uudestaan ja silitä niin kuumalla kuin kestää, jolloin pöpöt vähenee. 

Vierailija
20/37 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muovailuvahamainen, pistävä haju liinavaatteissa on tuttu! Eri asia siis kuin kosteana viikatussa tai liian hitaati kuivuneessa pyykissä oleva tunkkainen haju.

Minäkin uskon, että liittyy ihon rasvoihin. Pesen 60-90 C ja silti joskus haisee. Tehokas jauhemainen valkopesuaine käytössä.

Olen ollut huomaavinani, että etikka huuhteluainelokerossa auttaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi