Millä perusteella FB ehdottaa kavereita?
Luonnollisesti sellaisia, joiden kanssa on yhteisiä kavereita, mutta joukossa on myös sellaisia, joiden kanssa ei yhteisiä tuttuja. Mistä FB löytää ne ehdotukset? Minulla on nyt kaksikin tuttua näkynyt ehdotuksissa, vaikka meillä ei ole yhteisiä FB-kavereita. Mistä FB tietää, että tunnen heidät? Ei olla samoissa ryhmissä ja kotipaikoilla satojen kilometrien välimatka. Eikä heidän yhteystietoja löydy puhelimestani.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia, joiden kanssa on samoissa ryhmissä ja sitten varmaan niitä, jotka käyvät kurkkimassa profiiliasi sekä kavereiden kavereita.
Sinä taisit lukea vain otsikon...
Onko FB puhelimessasi? Se ottaa paikkatiedoista. Jos olette vaikka käyneet samassa kahvilassa samaan aikaan niin se olettaa, että voisit tuntea tyypin.
Vierailija kirjoitti:
Onko FB puhelimessasi? Se ottaa paikkatiedoista. Jos olette vaikka käyneet samassa kahvilassa samaan aikaan niin se olettaa, että voisit tuntea tyypin.
Tämän takia mulla ei ole fb puhelimessa,riittää kun kuukkeli stalkkaa
Eihän se sinänsä löydäkkään. Ne vain generoituvat niin monien asioiden summasta. Olette samassa, ryhmässä, tykkäätte jostain samasta sivusta, asuinpaikka, ikä, tykkäämisen kohteet. Olette olleet joskus samassa paikassa jne. Googlanneet nimeä (ei tarvitse olla juuri tämä henkilö) puhelimen/tietokoneen äänihaut mahdollisesti kuunnellut yksitttäisiä sanoja jne. algoritmi sitten tekee omat temppunsa. Ihmisen siis ei tarvitse etsiä sinua ja stalkata.
Yksi entisistä pomoistani on usein kaveriehdotuksissa, vaikka minulla ei ollut yhtään fb-kaveria siltä työpaikalta. Ehkä hän on joskus katsonut profiiliani, mutta en keksi miksi hän näkyy vieläkin vaikka sopimus loppui kolmisen vuotta sitten ja asun eri paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se sinänsä löydäkkään. Ne vain generoituvat niin monien asioiden summasta. Olette samassa, ryhmässä, tykkäätte jostain samasta sivusta, asuinpaikka, ikä, tykkäämisen kohteet. Olette olleet joskus samassa paikassa jne. Googlanneet nimeä (ei tarvitse olla juuri tämä henkilö) puhelimen/tietokoneen äänihaut mahdollisesti kuunnellut yksitttäisiä sanoja jne. algoritmi sitten tekee omat temppunsa. Ihmisen siis ei tarvitse etsiä sinua ja stalkata.
Tällä perusteella niitä ehdotuksia pitäisi olla vaikka kuinka paljon, minulla näkyy näitä vain muutama harvoin ja ne ovat yleensä jotenkin tuttuja. Olen tavannut nämä ihmiset kerran, lähes puoli vuotta sitten. He siis tuntevat myös toisensa, mutta eivät ole fb-kavereita keskenään. Toisen profiilissa olen käynyt joskus katsomassa. Olen saanut kuukausia sitten työsähköpostiini toiselta viestin, jossa on tämän toisen nimi. En usko tämän olevan syynä, koska sitten noita ehdotuksia pitäisi olla taas paljon enemmän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei stalkkaa paikkatiedoista jos ei sijaintikaan oo päällä.
Sellaisia, joiden kanssa on samoissa ryhmissä ja sitten varmaan niitä, jotka käyvät kurkkimassa profiiliasi sekä kavereiden kavereita.