Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odottava äiti lauteilla

25.06.2006 |

[color=purple]Tässä ote Kauneus ja Terveys lehdestä:

Raskaana olevat naiset voivat saunoa normaalisti. Lasse Viinikka toteaa, että ei ole olemassa varteenotettavaa tutkimustulosta saunan vaarasta sikiölle. Asiaa on tutkittu etenkin Suomessa.

Suomessa raskaana olevat naiset saunovat säännöllisesti. Saunan aiheuttamat sikiön vauriot ovat meillä erittäin harvinaisia. Se osoittaa, että todellista vaaraa sikiölle ei ole. Raskaana olevien eläinten kohdalla lämmönnousun on todettu aiheuttavan sikiön keskushermoston kehittymishäiriöitä, mutta yhteyttä ihmisten sikiöiden kehittymishäiriöiden ja saunan välillä ei ole löydetty. Myös elimistön sisäelinten lämpötila nousee saunassa kohtalaisen vähän.

Loppuraskauden aikana sikiön liikkeiden on todettu lisääntyvän saunoessa. Se ei ole negatiivista, sillä todennäköisesti tuleva vauva vain nauttii saunan lämmöstä, Viinikka naurahtaa.

[color=maroon]En ole kuullut tätä ennen, että sikiöt oisivat saunomisen takia saaneet vaurioita. Onko kukaan muu? Minä ainakin aion saunoa edelleenkin, tosin onhan tuon huomannut ettei hirveitä löylyjä nyt pysty ottamaan. Ulkomailla saunomista ei suositella, mutta heillä se ei olekaan niin totuttu perinne :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin onhan sitä monet palstoilla kyselleet, että onko saunominen turvallista.. mutta tuskin tuo ihmisen oma lämpötilakaan hirveästi ehtii nousta siinä ajassa, minkä lämpimissä löylyissä viettää. Itse saunottelen myös ihan huoletta :) rv31

Vierailija
2/6 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä suositella saunaa eikä poreammetta tuon ruumiinlämmön kohoamisen vuoksi. Mielestäni siitä on annettu joku aikasuositus, olisiko ollut max 10 min. Kylpyvesikin saisi olla vain sellaista sopivan lämmintä (ei siis kauan kuumassa vedessä lillumista). Ihan samalla tavalla mielestäni ruumiinlämpö noissa nousee kuin esim. urheillessa, jossa siinäkin suositellaan liikaa rehkimistä ja juomista juuri samasta syystä. En muista tarkasti mita aiheuttaa, mutta muistan kyllä lukeneeni tuosta monestakin eri lähteestä.

Näistä syistä olenkin joskus ihmetellyt, kun luen usein raskaanaolevien siellä käyneen saunassa, mutta nyt ymmärrän, siis jos ei sitä olla sen enempää rajoitettu siellä. Niinkuin edellä mainittiin, onhan se paljon tavallisempaa siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytettiin saunassa. Tosin en tiedä oliko sitä juuri lämmitetty silloin. Eihän sitä tiedä, vaikka joskus saunominen kiellettäisiin odottajilta, koska niin paljon muutoksia tulee kaikessa mikä on sallittua ja mikä ei.

Vierailija
4/6 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että koska suomessa on saunottu kautta aikojen ja tosiaan tutkittukin asiaa niin saunominen on raskaanakin ihan turvallista, mikäli äiti on perusterve eikä esim verenpaineen kanssa ole ongelmia.

Saunassa ollaan kuitenkin kerrallaan melko lyhyitä aikoja, ja itse olen kolmen raskauden aikana todennut että keho kyllä kertoo milloin on aika tulla pois, ts raskaana ei kestä yhtä pitkiä/kuumia löylyjä. Olen siis saunonut ihan surutta :)

Nestettä kannattaa nauttia sekä saunassa että sen jälkeen, itse huomasin että tulee helposti paha olo jos unohtaa juoda vettä saunomisen yhteydessä.

Mayella ja Onni rv 26

Vierailija
5/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saunoin loppuraskauteen asti! Viimeisimmän aikana taisin käydä saunassa muutamaa päivää ennen synnytystä :) Tietenkin saunoessa kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Heittää vain vähän löylyä ja nauttii siitä lämmöstä. Ja iso muki mukaan vaikka kylmää mehua!! Hauskoja saunahetkiä.

Vierailija
6/6 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä saunonut koko raskauden ajan keskimäärin 5 kertaa viikossa ja nyt rv:lla 26+. Kai sitä nyt jostain saapi ees nauttia :)

itse myöskin luin tuon ap:n tekstin lehdestä ja olin kyllä jossain vaiheessa miettinyt voiko saunoa ihan normaalisti, mutta ainakin tähän asti saunassa on tullut pelkästään HYVÄ olo eli aion jatkaa sitä tästä eteenpäinkin niin kauan kuin hyvältä tuntuu :)

En jaksa uskoa, että siitä olisi vauvalle yhtikäs mitään haittaa!! Eihän saisi mitään tehdä, jos kaiken ottaisi " niin todesta" puhumattakaan syömisestä, heh :D

T.Je_Nim 26+2