Onko henkilökohtainen avustaja paikalla? Voitko kertoa hyvät puolet? Onko niitä?
Avustaja ei ole hoitaja eikä sairaanhoitaja. Mitä henkkarin tehtäviin kuuluu?
Kommentit (11)
Tämä on ihan täysin tapauskohtausta. Riippuu henkilökemioista ja työtehtävistä. Minä tykkäsin, kun leppoisan pyörätuolissa olleen henkilön kanssa käytiin ulkoilemassa ja kaupoilla, ja joskus virastoasioilla tai lääkärissä. Voit myös joutua jonkun pahaa oloaan sinuun purkavan tyypin kyykytettäväksi. Minulle työ sopi, kun en ole niin sosiaalisesti vahva, että jaksaisin olla vaikka kaupan kassalla, mutta pidän kuitenkin ihmisistä.
No pääsee leffaan ja kursseille ilmaiseksi ja kulttuuritapahtumiin jos avustettava semmoisista tykkää. Tulin juuri eräältä kurssilta avustamasta ja kivaa oli.
Paska palkka. Kuntien suojatyöläisiä ei nimittäin kiinnosta kuin oman palkkansa nostelu.
Sopivasti kun kemiat kohtaa työ voi olla jopa hauskaa. Sitten kun eivät kohtaa lainkaan, työ voi olla painajaista. Vain kokeilemalla tietää, onko joku henkilö juuri sinulle sopiva avustettava. Varaudu kuitenkin siihen, että palkka on niin pieni, ettei sillä itseään elätä.
Oma työnkuvani: kaupassa, lääkärikäynneillä ja muilla asioinneilla opastaminen, lautapelien pelaaminen, ulkoiluseurana oleminen ja leipominen yhdessä avustettavan kanssa.
Mukava harrastus, mutta pienen palkan vuoksi ei voi työksi kutsua.
On hyviä puolia, riippuen tietenkin avustettavasta. Itse teen opintojen ohella vapaa-ajan avustusta, johon ei kuulu nostamisia eikä siivoamista eikä muita ns. hoitotöitä kuin vessassa auttaminen jos ei olla ryhmäkodissa missä avustettavat asuvat. Käydään kahvilla, elokuvissa, kaupassa, lenkillä, konserteissa, syömässä.. mitä kukanenkin haluaa tehdä. Jos vain kemiat synkkaa ja sattuu kiva tyyppi niin mukavaa hommaa! Palkka huono, mutta opintojen ohella menee.
Työ voi olla ihan jees jos tosiaan avustettavien kanssa synkkaa. Palkka on noin 11€ tunti, vaihtelee kyllä vähän. Itse teen tätä lähes täysipäiväisesti. Yksin sinkkuna pärjään palkalla ihan hyvin.
On ollut muutamia hankalia avustettavia joiden kanssa ollut todella haastavaa, jos ala kiinnostaa niin lähde rohkeasti kokeilemaan!
Vierailija kirjoitti:
Oma työnkuvani: kaupassa, lääkärikäynneillä ja muilla asioinneilla opastaminen, lautapelien pelaaminen, ulkoiluseurana oleminen ja leipominen yhdessä avustettavan kanssa.
No paljonko tälläisestä ^ työstä pitäisi sitten maksaa? Kyllä musta se n. 11e on ihan asiallinen kun vertaa työn vaativuuteen. Käyt kaupassa ja pelailet vähän lautapeliä päälle, kyllähän siitä nyt joku 15e/h pitäis saada, toki 🙄 Sitten jos itsenäisempää, hoidollisempaa avustamista on niin palkkahan on jo melkein 12e/tunti. (Ja palkkaluokanhan määrittelee viime kädessä JHL ja heta-liitto vaikka kunnat yrittääkin usein ettei tuohon isompaan palkkaan muka olisi oikeutta)
Olen itse ollut avustajana useamman vuoden, parilla työnantajalla ja parhaimmillaan työ on tosi kivaa, vähän kuin kaverin kanssa hengailisi, pahimmillaan sitten taas yritetään teettää ihan absurdeja hommia jotka ei todellakaan henkilökohtaisen avustajan työhön kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko tälläisestä ^ työstä pitäisi sitten maksaa? Kyllä musta se n. 11e on ihan asiallinen kun vertaa työn vaativuuteen. Käyt kaupassa ja pelailet vähän lautapeliä päälle, kyllähän siitä nyt joku 15e/h pitäis saada, toki 🙄 Sitten jos itsenäisempää, hoidollisempaa avustamista on niin palkkahan on jo melkein 12e/tunti. (Ja palkkaluokanhan määrittelee viime kädessä JHL ja heta-liitto vaikka kunnat yrittääkin usein ettei tuohon isompaan palkkaan muka olisi oikeutta)
Olen itse ollut avustajana useamman vuoden, parilla työnantajalla ja parhaimmillaan työ on tosi kivaa, vähän kuin kaverin kanssa hengailisi, pahimmillaan sitten taas yritetään teettää ihan absurdeja hommia jotka ei todellakaan henkilökohtaisen avustajan työhön kuulu.
Palkkaluokkaahan ei määrittele JHL, vaan kunta. Paitsi jos avustettava kuuluu Hetaan (läheskään kaikki eivät kuulu). Täällä ilman Hetaa palkka on vähän yli 9e tunti. Minusta se on mistä tahansa työstä liian vähän. Työllä kun pääsääntöisesti pitäisi pystyä elättämään itsensä. Jos ei pysty, se on palkallinen harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Työ voi olla ihan jees jos tosiaan avustettavien kanssa synkkaa. Palkka on noin 11€ tunti, vaihtelee kyllä vähän. Itse teen tätä lähes täysipäiväisesti. Yksin sinkkuna pärjään palkalla ihan hyvin.
On ollut muutamia hankalia avustettavia joiden kanssa ollut todella haastavaa, jos ala kiinnostaa niin lähde rohkeasti kokeilemaan!
Onpas teillä päin hyvät palkat avustajilla. Täällä vedellään alle 10e tunti, vaikka työhön kuuluisi hoidollisiakin tehtäviä, joiden teoriassa pitäisi nostaa palkkaa.
Jos sattuu samaan mukavan avustettavan, joka arvostaa sinua ja apuasi, voi olla ihan mukavaa työtä. Siinäpä ne hyvät puolet sitten ovatkin.
Työnkuva on tapauskohtaista ja riippuu täysin siitä, missä kaikessa avustettava apuja tarvitsee. Ääripäinä vuoteeseen hoidettava, joka ei kykene tekemään mitään itse ja täysin omatoiminen henkilö, joka esim. näkövamman vuoksi tarvitsee liikkumisseuraa.