Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laajentaa teinin ruokavaliota?

Vierailija
26.02.2020 |

Onko kenelläkään ideaa? Meillä on ruoan suhteen erittäin valikoiva teini-ikäinen (14v) lapsi. Hän ei ole mikään normaali nirso, vaan syömisen kanssa oli pienenä todella suuria ongelmia. Oli joskus jopa nenä-mahaletkussa kun ei vaan suostunut syömään tai juomaan. Söi energiajauheita ja nesteitä jne. lääkärin ja ravitsemusterapeutin ohjannassa. Vähitellen oppi syömään useampia asioita ja 10-vuotiaana alkoi syömään suurempia määriä, siis esim. kokonaisen leivän tai jogurtin. On edelleen kasvuseurannassa, todella pieni siis.

Syö erittäin terveellisesti ja nykyisin riittävästi, eli lääkärin mukaan ruokavaliossa ei ole mitään ongelmaa. On kuitenkin itsekin kyllästynyt syömään aina samoja ruokia. Käytännössä on. n 10 pääruokaa, mitä syö (siis esim. linssikeitto, kasvissosekeitto tai tomaattinen jauhelihakastike tietyillä makaroneilla). Ei kuitenkaan suostu maistamaan mitään uutta. Ei missään tapauksessa. Tänä vuonna keksi yhden uuden ruoan. Enempää ei keksi itse ja minun ehdotukseni eivät käy.

Onko kukaan ollut näin hankalassa ruokatilanteessa? Miten se ratkesi? Onko lapsi ollut nirso yhä aikuisena, vai onko tilanne jotenkin (miten) helpottunut?

Muita ideoita?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on vain herkempi makuaisti kuin monella muulla. Minulla on ollut ihan samanlainen lapsi ja on aikoinaan epäilty sitäkin, ettemme antaisi lapselle ruokaa.

Ongelma ratkesi kun teini alkoi ihan itse opettelemaan ruoanlaittoa. Hän kirjaa syömisensä Fineliin ja saa siitä turvaa kun näkee syöneensä siten, että pysyy mahdollisimman terveenä.

Toki ottaa aamulla multivitamiinin ja illalla kalsiumtabletit koska aamu-uniselle ei ruoka maita ja ottaa banaanin koulumatkalle. Maitotuotteet eivät uppoa missään muodossa eli kalsiumia syö ihan lääkärin määräyksestä.

Mitä vähemmän vanhemmat hössöttävät ja mitä enemmän teini tekee itse niin sen parempi. Nykyään on paljon ruoanlaittovideoita somessa.

Vierailija
2/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on vain herkempi makuaisti kuin monella muulla. Minulla on ollut ihan samanlainen lapsi ja on aikoinaan epäilty sitäkin, ettemme antaisi lapselle ruokaa.

Ongelma ratkesi kun teini alkoi ihan itse opettelemaan ruoanlaittoa. Hän kirjaa syömisensä Fineliin ja saa siitä turvaa kun näkee syöneensä siten, että pysyy mahdollisimman terveenä.

Toki ottaa aamulla multivitamiinin ja illalla kalsiumtabletit koska aamu-uniselle ei ruoka maita ja ottaa banaanin koulumatkalle. Maitotuotteet eivät uppoa missään muodossa eli kalsiumia syö ihan lääkärin määräyksestä.

Mitä vähemmän vanhemmat hössöttävät ja mitä enemmän teini tekee itse niin sen parempi. Nykyään on paljon ruoanlaittovideoita somessa.

Ei olla hössötetty vuosiin, koska se hössöttäminen todellakin vaan huononsi tilannetta. Meidänkään poika ei syö mitään maitotuotteita. Niitä kohtaan on erityisen tiukka. Monessa ruoassa on juustoa tai maitoa, joten ne ovat ihan ehdottoman EI.

Meidän pojan makuaisti on todella kummallinen. On ihan käsittämätöntä (vieraille) mistä pitää ja mistä ei.

Poika osaa tehdä kaikki mieliruokansa ja on surffaillut varmaan tunteja miettiessään netissä uusia mahdollisia ruokia. Ei jotenkin vaan saa uskallettua maistamaan niitä. Periaatteessa voisi syödä monenlaistakin, mutta ei vaan saa sitä ruokaa suuhunsa, saati nielaistua. Odotan, että jokin naksahtaisi joskus päässä ja uskaltautuisi kokeilemaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäiselle pitää viimeistään sanoa että sitä syödään mitä pöydässä on tai tehköön itse muuta!

Vierailija
4/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoterapeutti on sellainen mistä kannattaa lähteä liikkeelle, noin vanha ymmärtää jo itsekin puhetta. Joku terapia voisi hyödyttää. Jos letkuruokintaa on joskus ollut, niin siitä on voinut jäädä traumat ruuan suhteen ja vaikka itse sairaus on ohi mihin tämä on ollut hoitona, niin traumat jää.

Vierailija
5/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksityiselle, julkisella puolella kun ollaan vielä pää kainalossa terveitä.

Vierailija
6/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa se oppii syömään kaikenlaista.

Vierailija
7/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yksityiselle, julkisella puolella kun ollaan vielä pää kainalossa terveitä.

Vuosia käytiin keskussairaalan ravitsemusterapeutilla. Nyt siis ei tosiaan julkisen puolen mielestä ole tarvetta kun syö kuitenkin useammanlaista ruokaa. Aina kysytään syökö vihanneksia ja hedelmiä. No syö. Mutta oikein muuta ei sitten söisitkään.

En muuten usko, että mitenkään voisi selvitä armeijassa, jos ruokavalio ei laajene. Koulussa syö oikeastaan vain salaattia ja vettä. Soijabolognese ja kasvissosekeitto myös kelpaa.

Ap

Vierailija
8/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpäs SI-koulutetun toimintaterapeutin juttusille. Tulee mieleen, että pojallasi on aistiyliherkkyyksiä, joiden takia on kehittänyt itselleen kammoja uusia ruokia kohtaan.  Jos näin on, niin SI-terapeutti saattaisi auttaa.

https://sity.fi/wp-content/uploads/2015/08/Sy%C3%B6mish%C3%A4iri%C3%B6t…

Vierailija
9/10 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkääpäs SI-koulutetun toimintaterapeutin juttusille. Tulee mieleen, että pojallasi on aistiyliherkkyyksiä, joiden takia on kehittänyt itselleen kammoja uusia ruokia kohtaan.  Jos näin on, niin SI-terapeutti saattaisi auttaa.

https://sity.fi/wp-content/uploads/2015/08/Sy%C3%B6mish%C3%A4iri%C3%B6t…

Ottaako nuo asiakkaaksi "isoja"? Tuntemani työskentelevät lasten kanssa. Täytyypä selvitellä.

Poika on muutenkin omituinen syöjä. Sotkee hirvittävästi ja syö mielellään kuivaa ruokaa käsin. Pienenä halusi soppiakin syödä käsin. Laittoi ekan kerran itse lusikan suuhun 3-vuotiaana. Ja oli siis (allergia)päiväkodissa, mutta ei silläkään juurikaan syönyt, saati juonut.

Muuten tosi fiksu ja näppärä. Oppi lukemaan suunnilleen samoihin aikoihin kuin syömään itse lusikalla. EI ole asperger (mikä tulee helposti mieleen), vaan ihan normaali, sosiaalinen ja koulussa hyvin menestyvä tyyppi.

Ap

Vierailija
10/10 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa se oppii syömään kaikenlaista.

Miten tuolla oikeasti selviää nirso poika?