Mitä kaikkea kodissa säilytetään?
Listatkaa tähän!
Remontoidaan uutta tilavampaa kotia ja nyt mietitään mille kaikelle kannattaisi suunnitella oma säilytystila sisätiloihin. Olisi idea, että kaikelle olisi oma paikka, eikä esim lakanoita tarvisi säilyttää vaatekaapissa. Olisi kiva tietää minkälaisiin osiin te olette saaneet tavarat jaettua niin että ne löytyy hyvin omilta paikoiltaan!
(en kaipaa vinkkejä heittää tavaroita pois, koska konmaritettu on kolmisen vuotta ja tehoneliöissä asuttu ja pääajatus on se, että säilytystilan myötä tavaramäärä ei kasvaisi vaan säilytys järkevöityisi)
Itselle tuli mieleen :
Lääkkeet, lisäravinteet
Julisteet ja taulut
Ulkovaatteet
Kengät
Laukut
Askartelu, ompelutarvikkeet, sakset, teipit jne
Lapsen piirustukset
Valokuvat
Elektroniikka kuten paperisilppuri, muistitikut jne
Harrastusvälineet, heijastimet, sadevarusteet jne
Kirjat ja lehdet
Tärkeämmät paperit, kuitit ja kansiot
Lelut
Ruukut, maljakot
Siivoustarvikkeet
Pöytäliinat, verhot ym tekstiilit
Joulu ym kausikoristeet
Kosmetiika ja kauneus
Pyyhkeet
Lakanat
Vieras tyyny peitto patja
Silitysrauta
Kuivausteline
Sisävaatteet ja puoliksi pidetyt vaatteet
Kommentit (13)
Lautapelit yms, kynttilät, ulkolelut, piha/parvekejutut, työkalut, jätteiden lajittelu, vaaralliset aineet (=lapsi/eläinturvallinen paikka), matkalaukut.
Kuuluuko tämäkin todella sarjaan "asioita, joita en osaa itse päätellä, vaan joudun kysymään tuntemattomilta keskustelupalstalla"?
Säilyttäisin ihan omia aivojani vaan niin ei tarvitsisi joka asiaa muilta kysellä.
Itse huomasin että kierrätyspisteelle pitäisi olla enemmän tilaa, lavuaarin alunen ei riitä vaan on levinnyt kodinhoitohuoneeseen (meillä siis kierrätetään kaikki mahdollinen).
Ps. Säilöökö joku julisteita ja tauluja? Miksi?
Onpa inhottavia kommentteja. Herää kysymys, miksi joku ottaa puhelimen käteensä, avaa hauskan mutta itselle turhan ketjun ja näkee vaivaa kirjoittamalla viestin ja ainoana ajatuksena pahoittaa ap:n mieli? Oi miksi? Miksi haluat aiheuttaa pahaa jollekulle kun voisit olla aiheuttamatta mitään? Tutki itseäsi ja mieti haluatko olla se mikä olet.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin että kierrätyspisteelle pitäisi olla enemmän tilaa, lavuaarin alunen ei riitä vaan on levinnyt kodinhoitohuoneeseen (meillä siis kierrätetään kaikki mahdollinen).
Olen ap ja säilön. Meillä on suvussa taiteilijoita ja paljon lahjaksi saatua taidetta esim. jo edesmenneeltä mummilta. Ne ovat ikään kuin muisto häneltä - jolla kulla muulla se voisi olla esim astiasto, hääpuku, huonekalu tms. En raaski heittää pois eikä kaikki mahdu seinille yhtaikaa. Siksi vaihtelen niitä välillä.
Lääkkeille on oma kaappi, tai oikeastaan vetolaatikko (asumme puolison kanssa kahdestaan, jolloin ei ole pelkoa, että lapset pääsisivät niihin käsiksi). Lääkkeitä ei kannata säilyttää esim. vessassa, joka voi olla kostea tila ja lisäksi, kun vieras tulee, hän voi mennä vessaan, panna oven lukkoon ja rohmuta lääkkeiden kimpussa.
Taulut on seinillä, tosin jokunen on makuuhuoneen kaapissa.
Ulkovaatteita voi pitää osan eteisen naulakossa tai panna niille varattuun kaappiin, johon voi panna ylimääräiset laukut ja kengätkin. Käytössä olevat kengät meillä on lasiverannalla.
Askartelu, ompelutarvikkeet, sakset, teipit jne
-Osa on lipaston laatikossa, mutta tämä tahtoo olla vähän ongelmallinen kohta. Olen ostanut säilytyslaatikoita ja pannut niitä makuuhuoneen vaatekaappirivistön päälle. Siellä on villalankakeriä ym. ompelutarviketta.
Valokuvat ovat albumeissa kirjahyllyn kaapissa.
Paperisilppuria ei ole. Muistitikut on yöpöydän laatikossa. Muuta elektroniikkaa on kirjahyllyn kaapissa ja vetolaatikossa.
Harrastusvälineet, heijastimet, sadevarusteet jne
-Moottoripyörävarusteet ym. on yhdessä "komerokaapissa".
Kirjat ja lehdet
-Kirjat on kirjahyllyssä, ne lehdet, jotka säilytämme on kirjahyllyn kaapissa. Mainoslehdet yms. pannaan heti, kun niitä ei tarvita eteisessä olevaan kierrätyspussiin, joka tyhjennetään säännöllisin väliajoin.
Tärkeämmät paperit, kuitit ja kansiot
-Asiakirjakansiossa kirjahyllyn kaapissa
Ruukut, maljakot
-Ruukut kellarissa, maljakot keittiön vetolaatikossa.
Siivoustarvikkeet, silitysrauta
-eteisen siivouskaapissa
Pöytäliinat, verhot, pyyhkeet, lakanat ym tekstiilit
-Näille on oma liinavaatekaappi.
Joulu ym kausikoristeet
-Vintillä
Kosmetiika ja kauneus
-Ostin kauniita arkkumallisia laatikoita, jotka ovat makuuhuoneen koristuksena. Niissä on kosmetiikkatuotteet ja korut.
Vieras tyyny peitto patja
-Makuuhuoneen erillisessä komerokaapissa.
Kuivausteline
-Saunalla. Saunomisen ajaksi nostetaan verannalle.
Sisävaatteet ja puoliksi pidetyt vaatteet
-Tuuletuksen jälkeen vaatekaapeissa
Kon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja säilön. Meillä on suvussa taiteilijoita ja paljon lahjaksi saatua taidetta esim. jo edesmenneeltä mummilta. Ne ovat ikään kuin muisto häneltä - jolla kulla muulla se voisi olla esim astiasto, hääpuku, huonekalu tms. En raaski heittää pois eikä kaikki mahdu seinille yhtaikaa. Siksi vaihtelen niitä välillä.
Ja kiitos ideastasi! Meillä edellisessä asunnossa kierrätyspiste laajeni lavuaarin alta ulkovarastoon, mikä on siis heti ulko-oven vieressä ja tavoite onkin saada kaikki kierrätettävä yhteen ja samaan paikkaan ja lähelle keittiötä.
Meillä aina edessä olevia tavaroita ovat matkustustyynyt (ne puoliympyrät niskatyynyt).
Pss! Juuri tämän keskustelun myötä keksinkin, että teen oman laatikon matkustysjutuille! Eli valmis setti, missä nämä tyynyt, huivi, matkapyyhe, passi, korvatulpat ja sen sellaiset kamat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aina edessä olevia tavaroita ovat matkustustyynyt (ne puoliympyrät niskatyynyt).
Pss! Juuri tämän keskustelun myötä keksinkin, että teen oman laatikon matkustysjutuille! Eli valmis setti, missä nämä tyynyt, huivi, matkapyyhe, passi, korvatulpat ja sen sellaiset kamat.
Olin tulossa just ehdottamaan matkustuslaatikkoa :D Sinne myös adapterit, matkalaukkuvaa'at jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa just ehdottamaan matkustuslaatikkoa :D Sinne myös adapterit, matkalaukkuvaa'at jne.
Meillä on tällainen ja on kyllä näppärä. Siellä on myös minigrip-pusseja nestepakkauksille, ulkomaan valuutat, passit, pakatessa käytettäviä pussukoita jne. Kylppärissä sitten vielä matkakokoiset kosmetiikat ja tyhjiä matkapakkauksia.
Itse järjestäisin tilan tavaralle, joka kulkeutuu pois kotoa, eli on menossa toriin, kirppikselle, kierrätykseen eikä siitä enää palaudu takaisin kodin tarvikkeisiin. Lähinnä siinä odottaa loppusijoituspaikkaa.
Lisäksi säilytys muovipusseille, palautuspulloille ja kestokasseille