Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka olet asunut/asut Vaasassa tai Lappeenrannassa, tarvitsisin apua

Vierailija
25.02.2020 |

Pohdiskelen parhaillaan mahdollista opiskelukaupunkia. Kaikki vaihtoehdot ovat sinällään mahdollisia, mutta aloitan nyt näistä kahdesta kaupungista.

Eli:

Millaiset alueet ovat hyviä ja turvallisia? Eli ei narkkareita, m*ahanmuuttajia, juoppoja. Kaikki lähiöt voinee sulkea aika pitkälti pois, mutta turvallisuus ja rauhallisuus ovat tärkeimmät kriteerit. Onko keskusta-alueet turvattomia?

Millaisia kokemuksia on ilkivallasta? Onko autoja tuhottu tms. ?

Miten kaupungeissa toteutuu talvikunnossapito? Entä maanteillä? Eli pitääkö olla nelivetoinen auto?

Asumisen hinta? Minulle käy yksiökin, mutta esim. rivarikin jos hinta ja alue ovat kohdillaan.

Millaisia ruokakauppoja on?

Muuta, jota minun pitäisi tietää?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappeenrannasta pääsee huomennakin suoralla Ryanairin lennoilla Bergamoon, koronan pesäpaikkoihin. Tätä etua ei ole Vaasalla! Vaasassa et myöskään kuule jatkuvasti Venäjän polotusta ympärilläsi, kuin olisit Pietarin toreilla. Kansainvälisyyttä, Globbaaleit, iloisii karjalaisii! Green reality! Lappeenrantalainen veronmaksaja buffaa ilomielin miljoonia euroja Rynkyn lentoihin! Se on todellista vihreyttä!!

Vaasasta pääsee Turkkiin ja vaikka minne!  ja Lappeenrannan vedyt ja atomit on herkkui! Ryömi sie lentoriiviö sinne kivveis alle mistä tulitkii!

Vierailija
22/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä oikein ole opiskelijakaupunkia ilman ulkomaalaisia. Sanonpa vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Miksei m*ahanmuuttajia saa olla? 

Meteli, rikollisuus.

Ap

Eniten rikoksia tekevät persut. Välttele siis persualueita.

Vierailija
24/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrannassa on venäläisiä lukuunottamatta melko vähän ulkomaalaisia. Venäläisiä on sitten sitäkin enemmän.

Kaupunki on kokonaisuudessaan melko rauhallinen. Vain muutamat alueet ovat varottavia, lähinnä osa Sammonlahdesta, Voisalmi, Lauritsala. Esimerkiksi keskusta ja sen lähialueet sekä Skinnarila ovat ihan ok asuinalueita. En sanoisi, että keskusta olisi kovin turvaton. Jotkut Pallo, Pikisaari, Leiri ja Tykki-Kiviharju ovat hyvinkin turvallisia. Minusta kokoonsa nähden melko vähän nistejä ja juoppoja.

Mitään nelivetoista autoa ei tietenkään tarvitse. Mitä ihmettä luulit, ap.

Asuntojen hinnat vaihtelevat, mutta eiköhän 600-700€/kk saa jo kelpo yksiön keskustasta tai sen tuntumasta. Rivitaloasuntoa ei ehkä kannata katsella, niitä ei välttämättä ole juuri vuokrattavana (paitsi ehkä Ylämaalla tai Joutsenossa).

Ruokakaupat ovat samanlaisia kuin muuallakin. Pienenä erikoisuutena paikalliset rajakaupat, joissa myydään myös elintarvikkeita, tosin ne on suunnattu lähinnä venäläisille.

Vierailija
25/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vaasalaisista on aggressiivisuuteen saakka epäkohteliaita. Olin siellä töissä tilaisuudessa, jossa jouduin puhuttelemaan tapahtumayleisöä (en myynyt mitään), ja ellen ehtinyt saada äkkiä repliikkiini sekä suomea että ruotsia, ihmiset saattoivat alkaa huutaa minulle! Puhun sujuvasti kumpaakin kieltä, eikä minulla pääkaupunkiseudulla ole mitään vaikeuksia asioida suomeksi tai ruotsiksi. Koskaan ennen en ole saanut samassa tehtävässä huutoa, missään. Kielikysymys on ilmeisesti jotenkin jännitteinen siellä.

Vierailija
26/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hietalahti missä "kaikki" urheilumestat on rauhallinen ja jopa lähempänä keskustaa kuin palosaari.

Vierailija
27/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrannassa Lauritsalaa ja muita itäosia välttäisin, ankeampaa seutua kuin länsiosat ja lisänä Kaukaan vahvat haju. Haju on välillä niin voimakas että ulottuu välillä koko kaupunkiin.

Keskustaan en opiskelijana muuttaisi, jos opiskelupaikka ei satu sitten olemaan sielllä. Skinnarilassa ja Sammonlahdessa on monet oppilaitokset lähellä. Opiskeluajaksi ihan ok alueita. Luonto ja Saimaa lähellä. Ankeus keskittyy siellä muutamiin kerrostalo-alueisiin, niiden lähellä on jo heti eri ilmapiiri. Siellä suunnalla myös Huhtiniemi menettelee, ei tosin ole yhtä viihtyisää seutua kuin lähempänä Saimaata oleva Skinnarila ja Sammonlahti.

Vierailija
28/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAASA

Vaasassa on tosi paljon narkkareita ja m*ahanmujttajia on samanverran suhteessa suomalaisiin kuin itä-Helsingissä ja lisää tukee jatkuvasti. Kaikkein eniten niitä on kuitenkin sijoitettu ristinummi/vanha vaasa & olympian alueelle, koska siellä kaikkein halvimmat vuokrat. Myös palosaaren ahventietä välttelisin, mutta tosiaan turha edes haaveilla niiltä välttymiseltä. Se on kylmä fakta. :D

Vierailija
29/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrannassa ihmiset ovat mukavampia, noin yleisesti ottaen. Vaasassa on hieman sisäänpäinlämpenevä ja paikoin tyly meininki paikallisten keskuudessa. Kuuluu ilmeisesti olennaisesti pohjalaisuuteen. Tosin, opiskelukavereista valtaosa tulee siellä muualta, eli kavereita saa kyllä.

Lappeenranta on tosi kiva kesäkaupunki ja tekemisestä ja tapahtumista ei tule pulaa. Niiden kautta myös kesätyömahdollisuuksia. Venäläisiä turisteja paljon. Vaasa on yllättävän hiljainen kesäisin ilman opiskelijoita, vaikka potentiaalia turismiin olisi. Wasalandiakin suljettiin ja kaikki isommat kesäfestarit on lopetettu. Asiakaspalveluhommiin vaaditaan usein ruotsinkielen taito.

Raippaluodon luonto on upea, mutta niin on myös Saimaa. Vaasassa tasaista pelto- ja merimaisemaa, eli älä muuta jos harrastat mitään mihin tarvitaan mäkiä tai kukkuloita, koska niitä ei ole.

Vaasassa välttäisin asuinalueena Olympian, Ahventien, Risti(nisti)nummen ja Vanhan Vaasan nyt ainakin. Palosaarella nykyään myös osassa taloista levotonta ja narkomaaneja. Mielestäni keskusta paras, koska sieltä pääsee joka paikkaan suht helposti. Polkupyörän tai auton tarvitset, koska julkinen liikenne Vaasassa surkea. Jos niitä ei ole, muuta kävelymatkan päähän kaikesta mitä tarvitset.

Vaasassa kampus on menossa isoon remonttiin joka jatkuu ilmeisesti pari vuotta tästä eteenpäin.

Vierailija
30/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Vaasassa ja olen opiskelija. Ristinummi on rauhallisin paikka, missä olen asunut. Julkinen liikenne parempi kuin muualla.

Vierailija
31/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Vaasassa ja olen opiskelija. Ristinummi on rauhallisin paikka, missä olen asunut. Julkinen liikenne parempi kuin muualla.

Varmasti riippuu talosta aika paljon. Kokonaisuutena ei voi suositella ja julkiset varmasti hyvät jos vertaa jonnekin maaseudulle, mutta ei jos vertaa Oulu, Tampere, Helsinki. Bussit kulkee Vaasassa harvoin ja paikoin epäluotettavasti.

En asuisi Vaasassa julkisen liikenteen varassa.

Vierailija
32/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Vaasassa 10 vuotta sitten ja julkinen liikenne oli vitsi. Sinänsä mukava kaupunki, että kaikkialle pääsee kätevästi pyörällä, 20 minuuttia nistinummelta keskustaan esim.

Opiskelijalle paras asumispaikka olisi varmaan Palosaari, yliopisto lähellä ja kaupat. Ahventien opiskelijakämpät nyt ovat opiskelijakämppiä, mutta harvalla on varaa asua mansikkasaaren kämpissä.

Vierailija
33/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaat viisumin ja käyt tankkaamassa ven - äjällä halvalla, viipurissa tietkin jo paremmassa kunnossa kuin suomessa, mäkkärissä bigmac ateria ja pirtelö alle 5€.

Venä - jältä saa myös edullisia tietynlaisia palveluja vaikka kiltti miehelle.

Persaukisen puuhastelua.

Vierailija
34/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappeenrannassa on venäläisiä lukuunottamatta melko vähän ulkomaalaisia. Venäläisiä on sitten sitäkin enemmän.

Kaupunki on kokonaisuudessaan melko rauhallinen. Vain muutamat alueet ovat varottavia, lähinnä osa Sammonlahdesta, Voisalmi, Lauritsala. Esimerkiksi keskusta ja sen lähialueet sekä Skinnarila ovat ihan ok asuinalueita. En sanoisi, että keskusta olisi kovin turvaton. Jotkut Pallo, Pikisaari, Leiri ja Tykki-Kiviharju ovat hyvinkin turvallisia. Minusta kokoonsa nähden melko vähän nistejä ja juoppoja.

Mitään nelivetoista autoa ei tietenkään tarvitse. Mitä ihmettä luulit, ap.

Asuntojen hinnat vaihtelevat, mutta eiköhän 600-700€/kk saa jo kelpo yksiön keskustasta tai sen tuntumasta. Rivitaloasuntoa ei ehkä kannata katsella, niitä ei välttämättä ole juuri vuokrattavana (paitsi ehkä Ylämaalla tai Joutsenossa).

Ruokakaupat ovat samanlaisia kuin muuallakin. Pienenä erikoisuutena paikalliset rajakaupat, joissa myydään myös elintarvikkeita, tosin ne on suunnattu lähinnä venäläisille.

Joutsenosta saa osuustieltä siistin ison kolmion 600€/kk

Vierailija
35/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin Vaasassa 10 vuotta sitten ja julkinen liikenne oli vitsi. Sinänsä mukava kaupunki, että kaikkialle pääsee kätevästi pyörällä, 20 minuuttia nistinummelta keskustaan esim.

Opiskelijalle paras asumispaikka olisi varmaan Palosaari, yliopisto lähellä ja kaupat. Ahventien opiskelijakämpät nyt ovat opiskelijakämppiä, mutta harvalla on varaa asua mansikkasaaren kämpissä.

Niinjoo, muistui mieleen, että Ahvensaaren kämpät on rakennettu kaatopaikan päälle.Ei ehkä allergioista kärsivälle paras asuinpaikka. Ja se onkilahtiko se on, on Kemiran tehdas saastuttanut 50-luvulta lähtien.

Vierailija
36/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaat viisumin ja käyt tankkaamassa ven - äjällä halvalla, viipurissa tietkin jo paremmassa kunnossa kuin suomessa, mäkkärissä bigmac ateria ja pirtelö alle 5€.

Venä - jältä saa myös edullisia tietynlaisia palveluja vaikka kiltti miehelle.

Persaukisen puuhastelua.

En nyt sanoisi ihan niin, kuinkahan paljon olen säästänyt, 26vuotta ajanut venäläisillä polttoainella 25000km vuodessa.

Mutta jos haluat tukea ma - mutusta, holtitonta ilmastopolitiikkaa ym. Niin siitä vaan.

Vierailija
37/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinjoo, muistui mieleen, että Ahvensaaren kämpät on rakennettu kaatopaikan päälle.Ei ehkä allergioista kärsivälle paras asuinpaikka. Ja se onkilahtiko se on, on Kemiran tehdas saastuttanut 50-luvulta lähtien.

Samoin pikisaari lappeenrannassa on vanhaa teollisuusaluetta, samoin pallon teboilin vastapäätä rakennetut uudet kerrostalot on rakennettu vanhalle teollisuusalueelle.

Puunkyllästystä ja muuta ollut.

Vierailija
38/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvensaari? Tarkoitatko Ahventie? Onkilahti oli kaiketi koko alue ennen kaatopaikkaa?

Vierailija
39/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasa on mukava opiskelijakaupunki. Ulkomaalaisia ja narkkareita kuitenkin täälläkin riittää, mutta turvatonta oloa minulla ei ole täällä ollut koskaan. Erona Lappeenrantaan on mm. se, että Vaasassa kampus on lähellä keskustaa ja kaupunki on muutenkin todella tiivis. Opiskelijana järkevintä asua joko Palosaarella (yliopisto on siellä), keskustassa, Hietalahdessa tai Vöyrinkaupungissa. Mielestäni vuokrat eivät ole korkeita, mutta esimerkiksi kilometrin matkalla asuntojen hinnat voivat vaihdella paljon keskustasta poispäin mentäessä. Olen asunut koko opiskeluaikani Hietalahdessa urheilumahdollisuuksien läheisyydessä, on ollut rauhallista ja viihtyisää. Lisäksi torille matkaa vain kilometri, mutta halvempaa tosiaan kuin vielä lähempänä ydinkeskustaa.

Vierailija
40/43 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvensaari? Tarkoitatko Ahventie? Onkilahti oli kaiketi koko alue ennen kaatopaikkaa?

Joo, ne opiskelijakämpät, taitaa osa olla kaupunginkin vuokrakämppiä. Joku Siwa siellä tais olla ja sieltä rannan Teboilita haettiin kaljaa 6 aamulla.