Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan terveydenhuollon vakuuttumaan siitä, ettei masentunut lapseni tarvitse sukupuolen vaihdosta vaan muuta apua?

Väsynyt Äiti
24.02.2020 |

Olen todella huolissani. Tyttäreni on 16v ja hänellä todettu psykoottinen masennus, adhd ja anoreksia. Vuosi sitten tahtoi vaihtaa virallisesti nimensä erääksi muumihahmoksi ja kun kieltäydyin suuttui, minkä jälkeen alkoi ne transpuheet. Tyttö on todella epävakaa, käyttää päihteitä ja viiltelee. Usein lääkkeet ottamatta. On asunut nuortenkodissa nyt kolme vuotta kun en enää vaan pärjännyt tytön kanssa, rakkaus ei riittänyt kannattelemaan haastavan arjen yli. Isänsä on kuollut, eikä ole isäpuoltakaan.

Mutta kysymys kuuluu nyt, voiko henkisesti epävakaa teini todella päästä transhoitoihin?!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Eikä ainakaan alaikäisenä. Kyllä ne siellä haastattelevat ja arvioivat. Olen töissä nuorisokodissa ja toi on yleinen ilmiö. Yhdelle 17v sanoivat, että käy ensin peruskoulu loppuun ja katsotaan sitten uudestaan.

Vierailija
2/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pääsee, kun ihan täysjärkistenkin on vaikea saada tarvitsemiaan hoitoa. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Tuollaisissa tapauksissa toivotetaan hyvät jatkot ja todetaan että kun joskus ja kun olet parantunut niin voidaan katsoa uudestaan. Jos pääsisikin hoitoon niin hänet laitettaisiin niin sanotulle jäähylle. Tarkoittaa sitä että muut ongelmat hoidetaan pois ja hoitoa voidaan tarjota vasta kun kaikki muu on kunnossa.

Vierailija
4/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä terveydenhuollon taho alaikäiselle lapselle on muka tarjonnut masennuksen hoidoksi sukupuolenkorjausta? Vai minkä takia väität että sinun pitäisi saada terveydenhuolto vakuuttumaan, ettei hän tarvitse sukupuolen vaihdosta?

Vierailija
5/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että pääsee, todellakin toivon ettei pääse.

Itse olin teininä masentunut, viiltelin ja join paljon, minulla oli vuosia kestänyt vaihe jolloin pukeuduin poikien vaatteisiin, enkä tykännyt naisten vaatteista. Silti en koskaan kokenut olevani oikeasti poika, nykyään nuoret voivat luulla, että ovat syntyneet väärään sukupuoleen, kun jatkuvasti puhutaan transsukupuolisuudesta ja muunsukupuolisuudesta jne. 

Kun minulle tuli ikää, aloin pukeutua "normaalisti" ja lopetin viiltelyn, vaikka olinkin vielä masentunut. Masennus helpotti, kun pääsin eroon henkisesti pahoinpitelevästä vanhemmastani. Mitään lääkitystä en siihen koskaan saanut/tarvinnut, kun syy oli vanhemmassani, teidän tapauksessanne ei varmaan kuitenkaan ole kyse tästä.

Uskon, että tyttösi rauhoittuu, kun ikää tulee lisää ja tuo kausi menee ohi. Masennusta pitää tietysti hoitaa, mutta kyllä sekin varmaan iän ja oikean lääkityksen kautta helpottaa.

Vierailija
6/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Suomessa ei pääse hoitoihin alaikäisenä.

2. Hoidot alkavat n. vuoden kestävällä psykiatrisen arvioinnin jaksolla, ennenkuin ensimmäistäkään hormonia myönnetään.

Vierailija
7/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsellasi akne? PCOS alkaa oireilla juuri teini-iässä aiheuttaen erinäisiä ongelmia. Toivoisin, että itse olisin saanut e-pillerit hoidoksi aiemmin, kuin vasta 19 vuotiaana.

Vierailija
8/8 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvetta sukupuolen korjaukseen voitaneen kartoittaa.

Aloituksesta paistaa, ettei huolestunut äiti tiedä alkeellisimpiakaan asioita prosessin etenemisestä. Tutustu siis, niin voit rauhoittua. Jos siis olet huolissasi tai äiti tai molempia, etkä transprovoilija.

Transtukipiste järjestää vertaisryhmiä myös läheisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi