Kevytkenkäisyys ja lapsuuden kaltoinkohtelu yhteydessä toisiinsa? Kokemuksia?
Toivoisin asiallisia vastauksia tähän. Elin muuten normaalin lapsuuden normaalissa perheessä, mutta muistoissani on joitakin tapahtumia joissa eräs perheenjäsen on laittanut käden housuihin ja pussannut suulle. En tiedä onko humalassa erehtynyt henkilöstä vai mitä, koska muistoja on vain pari ja muuten elin normaalin lapsuuden, mitä nyt joka suunnalta sain kuulla olevani huono ujouden takia.
Koko aikuisikäni olen jotenkin ollut miesten hyväksikäytettynä, yleensä aina humalassa eikä minulla ole ikään kuin rajoja. En usko että kukaan välittää minusta kuitenkaan enkä ole pystynyt koskaan solmimaan normaaleja suhteita. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
Kommentit (11)
Kyllä on eri vänkää, että joku vielä käyttää niin ummehtuneen vanhanaikaista käsitettä kuin "kevytkenkäinen"! Voi jumpe!
Kaltoinkohdeltu tuntee itsensä helposti arvottomaksi. Siitä voi seurata esim. se, että antaa ihmissuhteissa kohdella itseään huonosti.
Kannattaa katkaista tuo kierre. Jätä alkoholi vähemmälle, koska tuo tekee hallaa sinulle. Pitää sinut noidankehässä väärässä ajatusmallissa.
Sun pitäis arvostaa itseäsi. Et ole oppinut lapsena koska sinun ääntäsi ei kuultu, läheisesi eivät antaneet kokemusta ja mallia, että sinun kokemuksellasi on merkitystä ja sinä olet tärkeä.
Paska homma opettaa sitä aikuisena itselleen. Mutta se on normaalia, arvostaa itseään. Et pysty tavallaan täysin ja ongelmitta liittymään yhteiskuntaan, jos et opettele sitä.
Mieti omat rajasi. Vedä ne. Ensin se on vaikeaa ja voi aiheuttaa hankalia tilanteita, mutta sinulla on silti oikeus niihin henkilökohtaisiin rajoihisi ja pitää ne. Jämäkkyys, assertiivisuus. Ajan mittaan opit, tuhat toistoa niin olet jo tuhat askelta pidemmällä. Tunne lukkosi -kirjasarja voi olla tutustumisen arvoinen tai moni muu.
Kun tutustut uusiin ihmisiin, tee päätöksiä sen mukaan miten he toimivat. Älä sen mukaan mitä he puhuvat. Jos joku alkuvaiheessa pettää lupauksensa sinulle, hän tulee tekemään niin uudestaankin.
Itsellä oli etäinen isä. Väkivaltaa ei varsinaisesti ollut mutta tunnelma aika kurja kotona. Naisia isäni ei oikein arvostanut. Olen joutunut huonoihin suhteisiin - nyt yli 30-v. en enää, mutta tätä jatkui pitkälle yli 25v. Olin joidenkin miesten kanssa siksi, kun he olivat ihastuneita minuun, vaikka itseäni ei kiinnostanut. Koin jotenkin velvollisuudeksi kun tarpeeksi painostettiin, vaikea edes ymmärtää itseäni näin jälkeen päin. Sitten oli suhteita, joissa mies ei ollut tarpeeksi kiinnostunut eikä kohdellut tarpeeksi hyvin tai sitoutunut, mutta toivoin silti pitkään että mua kohtaan tunnettaisiin samoin. Aika paljon olen ollut sitoutumatta kehenkään - olisin halunnut sitä vain niiden kanssa, jotka eivät halunneet sitä mun kanssa.
Joo, lopeta alkoholin käyttö ainakin toistaiseksi, ettet alistu miehille miten sattuu. Opettele arvostamaan itseäsi, ei sitä ehkä kukaan muu koskaan tule muuten tekemään sinulle. Siitä se oikeasti lähtee.
Ei ole. Päinvastoin. Nämä pilalle lellityt isin ja äidin hanipöömussukat eivät pysty elämään aikuismaailmassa, ellei joku ole koko ajan antamassa heille huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Päinvastoin. Nämä pilalle lellityt isin ja äidin hanipöömussukat eivät pysty elämään aikuismaailmassa, ellei joku ole koko ajan antamassa heille huomiota.
Pilalle lelitty lapsi, kun ei ole kukaan tunkenut kättä housuihin?
Tuo itsensä arvostaminen on jotain mitä en ole ikinä osannut enkä tiedä miten sitä oppisin? Ikää on nyt yli 30. Koko ikäni olen tuntenut olevani jotenkin sellainen, ettei minusta pidetä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ja kiero logiikka sulla. Luulisi, että piloille lellitty ihminen pitäisi itseään suuressakin arvossa.
Minua ei ole käytetty seksuaalisesti hyväksi lapsena, mutta isäni oli ei ollut hyvä isä, sain mallin miehestä, joka koki oikeudekseen kohdella äitiä väkivaltaisesti. Samoin oli väkivaltainen meille lapsille, kun olimme hieman vanhempia ja viattomalle koirallemme (väkivaltaisuus humalassa ja humalassa oli melko usein). Kun tulin murrosikään, hän alkoi haukkua lehmäksi ja lyödä. Olen koittanut saada hyväksyntää miehiltä nuorena naisena sängyn kautta. Arastelin miehiä, sosiaaliset taitoni olivat huonot ja minulla ei ollut muuta keinoa lähestyä miehiä kuin sängyn kautta, en osannut muuta. Kuitenkin kaipasin rakkautta ja hyväksyntää. Nykyään en ole kevytkenkäinen, mutta olen antanut monen miehen satuttaa itseäni henkisesti ja fyysisesti. Olen aika pettynyt parisuhteisiin.