Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin mitä se työtön oikeastaan tienaakaan?

Huutolaismuija
23.02.2020 |

Noniin, kun täällä aina revitellään noita työttömien tuloja, niin tässäpä yhteenveto omasta kuukausittaisesta tukitilanteestani tällä hetkellä.

Lähtötiedot:

- Yksinelävä, ei siis edes lapsia.
- Keliaakikko, joten erityisruokavalio melkolailla välttämätön.
- Kaksi perussairautta ja vaihdevuodet, joihin korvaushoito.
- En polta tupakkaa enkä käytä lainkaan alkoholia.
- Työttömänä nyt hieman yli vuoden opintojen päätyttyä, kaksi korkeakoulututkintoa suoritettuna.
- Haen keskimäärin 2-3 työpaikkaan viikossa. Olen päässyt vuoden aikana haastatteluun kolmesti.
- Asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
- Ei autoa eikä ajokorttia.
- Kaksi opintolainaa. Luottotiedot toistaiseksi kunnossa.
- Minulla on maksuaikakortti (Mastercard), joten voin tarvittaessa tasapainottaa menojani sen avulla.
- Käteisenä pahan päivän varalle 200 euroa, vaikka periaatteessa en saisi säästää, mikäli aion hakea jatkossakin toimeentulotukea. Pelkkää toimeentulotukea saava voi jemmata hieman rahaa tilillekin, mikäli pystyy todistamaan, että raha on säästetty nimenomaan toimeentulotuesta. Muista tuista säästäminen leikkaa toimeentulotukea. Näin ollen tilillä ei siis saisi olla kuun lopussa kuin 50-100 euroa rahaa. Kela on vaatinut ainakin minulta tiliotteet jokaisen toimeentulohakemuksen yhteydessä.

Tulot:

539,00 - Työmarkkinatuki
319,00 - Asumistuki
99,00 - Toimeentulotuki
-----
957,00

Lisäksi toimeentulotuki kattaa omassa tapauksessani reseptilääkekulut (yleensä n. 30 euroa/kk) sekä sähkölaskun (n. 25 euroa/kk).

Menot:

454,00 - Vuokra
65,00 - Opintolainojen keskimääräinen lyhennys ja korot, pakollinen
30,00 - Puhelinlasku, jossa mukana netti, melkolailla pakollinen esim. työnhaun kannalta
300,00 - Kuukaudessa ruokaan, taloustarvikkeisiin, käsikauppalääkkeisiin, bussilippuihin jne
-----
849,00

Tulot - menot, jäljelle jäävä osa:

108,00 - Menee yleensä vaatehankintoihin ja muihin satunnaisiin kulunkeihin. Jos tämä summa ei riitä, sitten leikataan ruoasta

Ja nyt sitten joukolla kadehtimaan ja moittimaan, että käytän ruokaan ja talousmenoihin aivan liikaa rahaa. :-)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista.

Vierailija
2/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitihän se arvata, että ketään ei täällä kiinnosta, kun faktoja lyödään pöytään.

Mutta nytpähän tiedätte. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 200€ asumistukea ja alle 500€ työmarkkinatukea. Tuosta piti maksaa kaikki menot. Asun omistusasunnossa ja säästöjä, joten toimeentulotukea en saa.

Ikä noin 40.

Vierailija
4/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
5/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työttömänä ihan samat tulot ja menot, samanlainen vuokrakin haha :D Sit saan keikka töistä tai lahjana muutamia satasia, tällä hetkellä 2000 euroa tilillä edellisistä työstä missä olin, vihdoin voin korjata tietsikan ja ostaa juttuja mitä haluan ja säästää kunnes saan taas työtä. Hohhoijaa, ihanan vapaata ja epävarmaa elämää XD

Vierailija
6/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli saat tonnin kuussa tekemättä mitään. Kiva maksaa veroja kun aikuinen ihminen makaa kotona kahden hyödyttömän, verovaroilla maksetun, tutkinnon kanssa. Ja tiedän että tutkinnot ovat hyödyttömiä, koska ap on työtön.

Vierailija
7/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no mitä tuohon pitäisi sanoa. 10e päivä ei nyt mielestäni ole paljoa ruokaan/tarvikkeisiin.

Ei myöskään vähän.

Zinc

Tietenkin tulojen mukaan on pakko elää.

Vierailija
8/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Ja vieläpä moni työtön on paljon ahkerampi kuin monet julkisissa viroissa olevat, jotka saavat viisi kertaa enemmän tulojatekemättä juuri mitään.

Vierailija
9/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ja vieläpä moni työtön on paljon ahkerampi kuin monet julkisissa viroissa olevat, jotka saavat viisi kertaa enemmän tulojatekemättä juuri mitään.

Life is Just

Zinc

Vierailija
10/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jäi liiton päivärahalla enemmän rahaa käteen, kuin nykyisestä työstä palkkaa.

Käteen jäävä päiväraha oli n. 1500e ja nyt palkka on 1600e. Mutta pelkkiä bensakuluja päästäkseen töihin tulee 300e/kk.

Oli kyllä ihanaa olla työttömänä, sai harrastaa ja touhuta kaikkea.

Töissä käydessä ei muuta kerkiäkkään kun olla töissä ja pitää kämpän suurin piirtein kunnossa, päivästä toiseen.

Vierailija
11/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työttömänä ihan samat tulot ja menot, samanlainen vuokrakin haha :D Sit saan keikka töistä tai lahjana muutamia satasia, tällä hetkellä 2000 euroa tilillä edellisistä työstä missä olin, vihdoin voin korjata tietsikan ja ostaa juttuja mitä haluan ja säästää kunnes saan taas työtä. Hohhoijaa, ihanan vapaata ja epävarmaa elämää XD

Eniten työttömänä ja pienituloisena masentaakin juuri se, että jos jotain isompaa  - kuten pyykinpesukone - menee rikki, uutta ei välttämättä noin vain ostetakaan. Mikäli luottotiedot ovat kunnossa, tavaraa voi tietysti hankkia osamaksulla, mutta samalla se tarkoittaa sitä, että tuotteesta joutuu maksamaan rutkasti normihintaa enemmän. Kunnilta voi kyllä anoa täydentävää toimeentulotukea, mikäli pystyy perustelemaan hakemuksen hyvin, mutta käytännössä tuen saanti on kuulemma melkein  mahdotonta. Itse en ole täydentävään tukeen vielä joutunut turvautumaan.

Eli töihin olisi hyvä päästä jo pelkästään siksikin, ettei elämä olisi jatkuvasti hiuskarvan varassa. Pienikin viive tukien maksatuksessa jne voi suistaa arjen täysin raiteiltaan. Palkasta voi sen sijaan ainakin useimmiten säästää itselleen puskurirahaston. Nykyinen tukijärjestelmä ei sitä salli, vaikka niukasti elämällä se saattaisikin onnistua.

Vierailija
12/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Itselläni kokopäivätyöstä jää käteen 1300 €, josta 200 € menee matkakuluihin.

Sinä saat lähes tonnin tekemättä yhtään mitään.

Vierailija
13/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylläoleva vastaus siis AP:n käsialaa.

Vierailija
14/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

keppiä kirjoitti:

eli saat tonnin kuussa tekemättä mitään. Kiva maksaa veroja kun aikuinen ihminen makaa kotona kahden hyödyttömän, verovaroilla maksetun, tutkinnon kanssa. Ja tiedän että tutkinnot ovat hyödyttömiä, koska ap on työtön.

No mitä minun pitäisi sinun mielestäsi tehdä, kun en kelpaa kaupan kassalle enkä edes siivoojaksi? Ja kyllä, olin aiempaa tutkintoani vastaavalla alalla töissä aiemmin, kunnes minut pantiin taloudellisista ja tuotannollisista syistä pihalle, mutta nyt en yhtäkkiä enää tunnu kelpaavan mihinkään, vaikka hankin sen toisen tutkinnonkin. Liekö asiaan vaikuttaa sitten se, että olen jo yli 50-vuotias.

Voit ihan rauhassa valittaa meistä työttömistä niin paljon kuin haluat, mutta mitään ratkaisuja ei sinullakaan tunnu olevan antaa. Kuten joku toisessa keskusteluketjussa täällä jo totesi, ehkä meidän vain oletetaan menevän metsään kuolemaan tai vastaavaa.

Vierailija
15/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loisimalla tienaa, mene töihin

Vierailija
16/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 puhelinliittymästä nyt on tuossa tilanteessa aivan liikaa. Halvemmallakin saa. Samaten 300 ruokaan yms. Meillä mene kahdelta ruokaan kuussa keskimäärin 280€.

Vierailija
17/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Itselläni kokopäivätyöstä jää käteen 1300 €, josta 200 € menee matkakuluihin.

Järjestä itsellesi potkut (mutta älä missään nimessä sano itse itseäsi irti, muuten seurauksena on kolmen kuukauden karenssi).  Sen jälkeen voit ryhtyä nauttimaan hyvin ansaituista työttömyyspäivistä yhteiskunnan avokätisellä tuella.

Vierailija
18/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 puhelinliittymästä nyt on tuossa tilanteessa aivan liikaa. Halvemmallakin saa. Samaten 300 ruokaan yms. Meillä mene kahdelta ruokaan kuussa keskimäärin 280€.

30e puhelinliittymä neillä on ihan perushintainen.

Myöskin tuossa sanottiin, että tuo 300e sisältää ruuan + bussikortin ja muut taloudenhoidon tarvikkeet ja tuollaiset. Ihan normaali hinta.

Vierailija
19/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutolaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestä itsellesi potkut (mutta älä missään nimessä sano itse itseäsi irti, muuten seurauksena on kolmen kuukauden karenssi).  Sen jälkeen voit ryhtyä nauttimaan hyvin ansaituista työttömyyspäivistä yhteiskunnan avokätisellä tuella.

En järjestä. Aion saada työkokemusta ja sen jälkeen paremmin palkatun työn.

Vierailija
20/24 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintaan sisältyvät vielä jonkin aikaa myös puhelimen lyhennykset. Ruokakuluihin vaikuttaa se, että käytän gluteenittomia tuotteita, joskin ne eivät kieltämättä ole mikään välttämättömyys vaan voisin jättää esim. leivän kokonaan pois. Voisin myös käyttää bussia vähemmän ja oleskella pelkästään kotosalla.

Olin yhdessä välissä puolisen vuotta kokonaan ilman tukia ja sain puristettua ruoka- ja taloustavarakulut sataseen kuussa. Mitään hupia se ei tosiaankaan ollut vaan nälkä meinasi tulla moneen otteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä