Koiranomistajat oisko mitään vinkkejä?
Tosiaan mun koiranpentu 6 kuukautta on alkanut yhtäkkiä pelkäämään lenkillä. Tärisee, näyttää todella varautuneelta ja pelokkaalta ja en tiedä yhtään mistä tämä voisi johtua. Oon nyt kun koira pelkää käynyt todella lyhyitä kävelyjä pennun omaan tahtiin. Aluksi luulin että sillä on kylmä mutta tärisee vaikka tuolla on +4 astetta ja sillä on vaatetta päällä.
Eli olisko kellään koirista tietävällä vinkkejä mitä tässä tilanteessa voisi tehdä ja mistä johtuu. Ja jos mietitte että miksi kyselen tästä asiasta täältä niin oon yrittäny googletella asiasta ja etsiä lemmikki aiheisia keskustelu foorumeita mutta en ole löytänyt yhtäkään ja olen epätoivoinen joten siksi täällä. Kova huoli on koirasta.
Kommentit (10)
Katsoppa peiliin. Oot tehnyt koiralle jotain ja siksi se reagoi noin. Miksi otit koiran, kun et osaa toimia sen kanssa. Se että googletat vastauksia, kertoo jo aika paljon sun taidoista elämässä. Koiraa käy sääliksi. Taas yksi onneton koiran elämä edessä.
Tuollaista se on, kun ottaa villakoiran - pelkkää pas-kaa...!
Liian vähällinen sosiaalistaminen? Onko pentu minkä rotuinen ja kokoinen? Lähtisin kyllä liikkeelle siitä että koiran supernamit taskuun mukaan, rauhalliselle, mutta pitkälle lenkille mieluiseen paikkaan ensin, esim vaikka puistoon tai metsään, ja leikitte vaikka sitten tyhjässä koirapuistossa myös. Kun tulee rentoja ja tuttuja koiria vastaan lenkillä niin ehdottomasti menkää rauhallisesti moikkaamaan jos se toiselle omistajalle sopii. Kaiken avain on että SINÄ pysyt nyt rauhallisena ja turvallisena pennulle, mutta jos pentu haluaa pakoon tai menee taaksesi niin älä ainakaan kyyristy sitä silittelemään tai ota syliin. Se vain vahvistaa pelkotilaa koska silloin sinä "sallit" sen. Puhua voit lempeästi ja rauhallisesti ja mennä itse kohti "pelottavaa" asiaa ja näin näyttää pennulle ettei tätä tarvitse pelätä. Älä huuda, älä räyhää, älä revi hihnasta. Jos ja kun pentu rauhoittuu pelottavassa tilanteessa, ei läähätä ei vapise, ja vain istuu paikallaan niin anna nami jos pentu sen ottaa. Positiivisen kautta.
Neuvo on että älä ota koiraa jos et osaa sitä hoitaa. Eläinrääkkäystä. Sekin on elävä olento millä on siis elämä ja sitä pitää kunnnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähällinen sosiaalistaminen? Onko pentu minkä rotuinen ja kokoinen? Lähtisin kyllä liikkeelle siitä että koiran supernamit taskuun mukaan, rauhalliselle, mutta pitkälle lenkille mieluiseen paikkaan ensin, esim vaikka puistoon tai metsään, ja leikitte vaikka sitten tyhjässä koirapuistossa myös. Kun tulee rentoja ja tuttuja koiria vastaan lenkillä niin ehdottomasti menkää rauhallisesti moikkaamaan jos se toiselle omistajalle sopii. Kaiken avain on että SINÄ pysyt nyt rauhallisena ja turvallisena pennulle, mutta jos pentu haluaa pakoon tai menee taaksesi niin älä ainakaan kyyristy sitä silittelemään tai ota syliin. Se vain vahvistaa pelkotilaa koska silloin sinä "sallit" sen. Puhua voit lempeästi ja rauhallisesti ja mennä itse kohti "pelottavaa" asiaa ja näin näyttää pennulle ettei tätä tarvitse pelätä. Älä huuda, älä räyhää, älä revi hihnasta. Jos ja kun pentu rauhoittuu pelottavassa tilanteessa, ei läähätä ei vapise, ja vain istuu paikallaan niin anna nami jos pentu sen ottaa. Positiivisen kautta.
Komppi.
Oma koira oli pentuna melkoinen pelkuri ja pahimmissa tilanteissa näytin koiralle eleilläni ettei ole aihetta pelkoon. Haukottelin suurieleisesti, rapsuttelin itseäni, ja ennenkaikkea lenkillä marssin suoraryhtisenä ja tasaisesti hengittäen ja askeltaen.
Vierailija kirjoitti:
Neuvo on että älä ota koiraa jos et osaa sitä hoitaa. Eläinrääkkäystä. Sekin on elävä olento millä on siis elämä ja sitä pitää kunnnioittaa.
Huoh, kukaan ei voi olla aivan täydellinen koiranomistaja, kun ensimmäisen koiran ottaa. Olen lukenut koirista ja pennuista niiden hoitamisesta, koulutuksesta kirjoja ja luotettavilta nettisivuilta ennenkuin koira minulle on tullut ja parhaani sen kanssa olen tehny silti yllättäviä tilanteita tulee eikä mielestäni kannata siitä lannistua vaan tehdä parhaansa. En mielestäni mikään eläinrääkkäjä ole.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella koiranomistajalla on ollut joskus se ensimmäinen koira. Kysyä pitää, jos tulee vastaan ongelma, eikä ummistaa silmiään ja hokea "kyllä minä nyt yhden koiran osaan hoitaa".
Pennulle ja nuorelle koiralle tulee mörkökausia. Tärkeää on, ettet mene siihen mukaan vaan käyttäydyt normaalisti etkä anna mörkökauden vaikuttaa mihinkään. Palkitse namein oikeasta käytöksestä.