Onko tavallistakin, että 2,5v syö lohta, oliiveja ja sipulia?
Kylässä lapsi valikoi itse näitä ruokia lautaselleen, vaikka tarjolla oli lisäksi mm. nakkeja ja ranskalaisia. Omia ei ole, mutta siskon lapsiin ei esim. uppoa juuri muuta kun mahdollisimman suolaista/makeaa höttöruokaa.
Kommentit (35)
Oliivit ja lohi ainakin useinkin on pienten lasten mieleen. Sipuli sen sijaan vähän harvemmin, mutta toki siitäkin jotkut pienet tykkää.
Mikä sun mielestä on höttöruokaa? Musta ne on juuri nakit ja ranskalaiset.
Sitten myös sama lapsi saattaa vaikka 2,5-vuotiaana syödä hyvällä ruokahalulla sellaista, mitä inhoaa 5-vuotiaana. Itse en lapsena esim. syönyt vuosiin raejuustoa, vaikka se oli herkkua pienenä. Omalle lapselle maistui pienenä fetajuusto eikä nyt 15-vuotiaanakaan ole "oppinut" syömään sitä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun mielestä on höttöruokaa? Musta ne on juuri nakit ja ranskalaiset.
No varmaan niihin AP viittasikin, eli oli tarjolla juuri sellaista "höttöruokaa, mitä lapset syö" ja tämä kyseinen lapsi söikin muuta.
Joo. Mutta toikin voi muuttua yhtäkkiä. Meidan taapero söi lähes mitä vaan, sukulaiset ihmetteli jossain buffetissa kun veti fetaa napaansa. Sitten yksi kaunis päivä se vaan keksi että paprika on pahaa ja siitä lähti nirsoilu käyntiin vähän yhdessä sun toisessa asiassa. Toki edelleen suostuu syömään asioita joita ehkä moni ei. Tai en tiedä miten nykyajan mukulat nirsoilee. Yhden ihmisen tiedän jonka jälkikasvu ei suostu syömään rafloissa mitään muuta kuin ranskalaisia ja ketsuppia.
Ihan normaalia. Me kaikki ollaan lapsesta asti erilaisia. Jo raskaana olevan äidin ruokavalio voi totuttaa lasta tiettyihin makuihin, kuten valkosipuliin tai mausteisiin.
On. Raakaa sipulia sellaisenaan ei meillä lapset syö, mutta salaatissa ja leivän välissä kyllä. Suurin osa lapsista on kaikkiruokaisia, ja sitten heillä on joitakin inhokkeja. Tiedän usean aikuisen, joka inhoa kypsän sipulin suutuntumaa. Itse en kauheasti tykkää oliiveista, mutta lapset syö niitä purkki kaupalla. Kalaa nyt kai syö melkein kaikki? Lohi on kaloista yleisin.
Mulla on lapset olleet tuossa iässä aika ennakkoluulottomia ja kaikkiruokaisia. Muistan esim. kuinka 2 v söi väkisin jalapenoa. Vedet silmissä irvisteli, mutta silti halusi maistaa uudestaan. Ja toki myös se tottumus vaikuttaa paljon!
Nirsoilu on alkanut paljon myöhemmin. Vaikeimpia ovat ehkä olleet ikävuodet 5-10 v (yksilöllistä eroa toki tässäkin) ja sen jälkeen on taas uponnut suunnilleen kaikki mitä tarjolla on ollut.
Oma tyttäreni ei ole milloinkaan nirsoillut. Asuimme hänen lapsuuden poissa Suomesta ja oppi syömään kaikkea, ruokalistalta valikoi aina mitä oudompia annoksia ja hyvin upposi. Syöttötuoli iässä ravintolassa ollessamme, hän oli pitkän aikaa onnellinen, kun hänen kouraansa iskettiin kokonainen keitetty maissintähkä ja sitä hän kalusi parilla hampaallaan.
Meillä lapset eivät ole pieninä tykänneet nakeista, kalapuikoista, jauhelihapihveistä - siis oikeastaan mistään, mikä mielletään lasten herkuksi. Ihan oppimisesta tuo on kiinni ja siitä, mihin lapset ovat tottuneet. Ihan me ihmiset itse opetamme, että nämä nakit ovat lastenlistan ruokaa, me aikuiset syömme muuta.
Meillä esikoisen kanssa sai olla tarkkana, rakastaa raakaa sipulia ja jo pienenä taaperona käsi kurkotti leikkuulaudalle ja osa sipulista hävisi parempiin suihin. On nyt jo täysi-ikäinen, mutta edelleen vetää raakaa sipulia ilman mitään lisukkeita.
Ravintoloista muuten saa aikuisten annoksista puolikkaita, jos vain pyytää. Meillä lapset söivät aina aikuisten listan ruokia ja kotona aina samaa mitä aikuisetkin.
Täällä on 9kuinen pikkumies, joka syö oikein mielellään kaikkea mahdollista ruokapöydässä, menee niin lohi, oliivit kuin sipulitkin. Toki harvemmin meillä sipulia/ oliiveja käytetään. Joten omalla mittapuulla (olen ammatiltani myös lastenhoitaja) katsottuna on normaalia, että 2-vuotias syö mainitsemiasi ruokia.
Meillä syödään monipuolisesti ja onneksi myös pienimmäinen on innokas syöjä, että tähän asti ainoastaan kiivi on ollut sellainen mistä ei pitänyt. Muuten syö esimerkiksi perunaa, porkkanaa, parsakaalia, tomaattia yms. vihanneksia ja myös hedelmät menee. Appelsiini on ehdottomasti lemppari. Lisäksiä tykkää paljon avokadosta, pähkinöistä ja katkaravuista.
Meillä kuopuksen herkkua 10 kuisena oli graavilohi, hieman myöhemmin raaka sipuli:)
Kaikki lapsenlapsemme ovat rakastaneet n 1v saakka juustoja (ei mitään kermajuustoa vaan manchegoa, goudaa, kaltbachia ja muita voimakkaita juustoja), nyt nelivuotiaan herkkua on chorizomakkara.
Minulla oli siskon lapset hoidossa, ja kävin heidän kanssaan ruokaostoksilla. Toinen halusi palvelutiskistä friteerattuja muikkuja ja toinen graavikalaa. Ikää oli 2 ja 4 tässä järjestyksessä.
Arvelin, että jäävät syömättä, mutta ostin kuitenkin vähän. Hyvin upposi!
Laitoimme myöhemmin iltaruokaa, ja annoin lasten autella. Nelivuotias maisteli leikkuulaudalta mm. raakaa sipulia isoina paloina.
Jostain olin saanut sen käsityksen, että lapset syövät vain jotain mauttomia juttuja. Oli hauska huomata, että he maistelivatkin tosi ennakkoluulottomasti ihan kaikkea.
Lähtökohtaisesti 2-vuotias on paljon avoimempi ruuan mauille ja koostumuksille kuin (3-)4v, missä iässä tyypillisesti iskee neofobia joka alkaa raivata lautaselta ruokia jotka ei siihen päivittäin kuulu.
Meillä oli sellainen kaikkien kummastelema graavilohta, homejuustoja yms. rakastava 2-vuotias, joka nyt vielä 8-vuotiaana tilaa ravintolassa aina lihapullat jos vain voi. En tiedä mikä meni pieleen, mutta voin vakuuttaa että lihapullat ja ranet ei ole se mitä kotona on alvariinsa tarjolla. Raa'at kasvikset onneksi maistuu monipuolisesti.
Meillä taitaa sitten olla tavislapsi 2v, kun ei syö lohta eikä sipulia...
Onko tavallistakin, että 25v syö lohta, oliiveja ja sipulia?
(Tietsikka muutti otsikon tähän muotoon osoitepalkissa. Hih....)
Mun vauva/taapero oli hyvin kaikkiruokainen. Olinpa vähän jopa liian ylpeä kun olin kasvattanut sellaisen. Suurinta herkkua oli borssikeitto smetanalla.
Nyt se on 5v ja huomattavasti nirsompi. Ei todellakaan kauho mitään borssikeittoa. Lusikallisen ottaisi jos pyytäisin maistamaan
Lempiruokaa pinaattilelut ja murot. Ja herkut toki maistuu.
Ohis, mutta kerron kuitenkin..
Kaupassa kuultua: lapsilla oli karkkipäivä, kaksi valitsi namuja, äitinsä kysyi n.6vuotiaalta, mitäs hän ottaisi...poika halusi rasian sinisimpukoita.
Kyllä äiti onneksi osti;)
Jos hän on niitä tottunut kotona syömään, niin eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Lapsi syö aika pitkälti sitä, mihin kotona tottuu. Toki myös yksilöllisiä makumieltymyksiä on.