Sinä Mensan jäsen, milloin tajusit olevasi paljon keskivertoa älykkäämpi?
Itse olin koulussa 8-9:n oppilas. En silti panostanut kouluun yhtään.
Olin ujo ja hiljainen. Enimmäkseen katselin sivusta muiden touhuja, ja tunsin itseni erilaiseksi, minua kiinnosti täysin eri asiat kuin muita.
Opiskeluaikana mentiin koko luokka testiin, minä muiden mukana. Tulos oli täysi yllätys. Tajusin, että ehkä minäkin voisin päästä yliopistoon, hain ja pääsin. En olis ilman tota testiä uskonut itseeni.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisia valopäitä tässäkin ketjussa 😂
Ei mensaan pääse 130 tuloksilla vaan se raja on muistaakseni 148. Todellisia neroja kun ette sitäkään tiedä.
Raja on laskenut viime vuosina, vielä 2000-luvin alkupuolella oli tuo 148. Myös testin sisältö muuttui jonkinverran.
Raja ei ole muuttunut. Se on edelleen 2%. Sen sijaan testi muuttui kokonaan toiseen, jossa käytetään eri keskihajontaa ja siksi pisteskaalakin on eri.
Aina tätä samaa saa selittää kun noita "tietäjiä" tulee pätemään vailla harmainta aavistusta koko aiheesta. Se on muuten yksi konsti tunnistaa ihminen joka suurella varmuudella ei ole älykäs.
Se ei kyllä ole mitään neroutta, että tietää jonkun pisterajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mensaan pääse 130 tuloksilla vaan se raja on muistaakseni 148. Todellisia neroja kun ette sitäkään tiedä.
Raja on laskenut viime vuosina, vielä 2000-luvin alkupuolella oli tuo 148. Myös testin sisältö muuttui jonkinverran.
Ei kumpikaan teistä älyköistä ole tainnut kuulla keskihajonnoista mitä siellä käytetään. Jos hajonta on 24 niin raja on 148, jos hajonta on 15 niin raja on 130. Joskus myös käytetty hajontaa 16 jolloin raja on 132.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, Mensan testihän mittaa vain tietyntyyppistä älykkyyttä. Vai onko se älykkyyttä? Poikani teki 8-v. nopeammin ja tarkemmin ilmaiset testit kuin minä. Hän on matemaattisesti hyvin lahjakas ja looginen ajattelu on huippua, mutta kielellinen hahmotus ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat melko kehnolla tolalla.
Kylläpäs kesti kauan, että tuli eka jankkaus, että mitä testi mittaa ja mitä ei =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus 22-25 vuotiaana. Töissä tuli aina välillä fiilis että muut on tosi hitaita tajuamaan ja sieltä se ajatus lähti.
Olin koulussa 8-8,5 oppilas. Hiljainen haaveilija joka pärjäsi riittävän hyvin tekemättä mitään. Yliopistossa alkoi vaikeudet. En ollut oppinut opiskelemaan ja näkemään vaivaa koulun eteen ja mulla on myös add, joka aiheuttaa omia vaikeuksia. Ajattelin olevani tyhmä.
Myöhemmin alkoi tuntua että muut on tyhmiä ja päätin käydä testissä, oppiakseni itsestä lisää. Ts. olenko älykäs vai päinvastoin. Tulos oli yllätys ja minä myös liityin jäseneksi. Mensa on kiva kerho :)
Mitä siellä Mensassa tehdään?
Puutöitä ja leivonnaisia. Tavoitteena ympäripyöreä noutopöytä.
Kivalta kuulostaa!
Siinä vaiheessa kun ymmärsin, että Mensaan kuuluu huomattavan paljon wanna be-älykkäitä, joiden kanssa minulla ei ole paljon mitään yhteistä.
Olisikohan se ollut yläasteella kun aloin vetää rakoa muihin. Siis matematiikassa ja luonnontieteissä olin haka, kielissä en niinkään. Yhdeksännellä kävin kokeilemassa paikallisen teknillisen opiston pääsykokeissa ja pääsin vaikeimmalle linjalle. Samaan aikaan luokan likkojen poikkikset, jotka oli paljon vanhempia, oli käyneet samassa kokeessa eikä olleet päässeet sisään. Silloin alkoi olla tunne, ettei tässä nyt ihan tyhmiä olla, tai että ympärillä on tyhmempää porukkaa.
Meilläpäin kokoonnutaan kerran kuussa juomaan kaljaa jutellaan mitä mieleen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raja ei ole muuttunut. Se on edelleen 2%. Sen sijaan testi muuttui kokonaan toiseen, jossa käytetään eri keskihajontaa ja siksi pisteskaalakin on eri.
Aina tätä samaa saa selittää kun noita "tietäjiä" tulee pätemään vailla harmainta aavistusta koko aiheesta. Se on muuten yksi konsti tunnistaa ihminen joka suurella varmuudella ei ole älykäs.
Se ei kyllä ole mitään neroutta, että tietää jonkun pisterajan.
Eipä ole sellaista väitettykään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun ymmärsin, että Mensaan kuuluu huomattavan paljon wanna be-älykkäitä, joiden kanssa minulla ei ole paljon mitään yhteistä.
Eli kuulut siis 0.00001% älykkäimmän joukkoonko?
Loogis-matemaattista lahjakkuutta, ei älyä - sille ei ole vielä(kään) keksitty johdonmukaista, pätevää mittaustapaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun sain virallisen testin tuloksen, joka oikeuttaa Mensan jäsenyyteen.
Sama.
Ennen testitulosta ihmettelin 40 vuotta, mikä minussa on vikana kun ihmiset eivät tajua puheitani ja ideoitani.
No, ajatus juoksi ilmeisesti vikkelämmin kuin näillä.
Persuihin pääsee, jos ÄO on alle 80.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oikeasti älykkäät tietää tuon oudon tunteen ettei tiedä onko itse tyhmä vai muut tyhmiä.
Ja sitten jotkut typerykset kuvittelevat että kaikki mensalaiset vaan leijuu omassa ylivertaisuudessaan. Hahhah. Olen jopa kuullut että lasta ei saa sanoa älykkääksi kun alkaa leijua. Joo ei ala jos todella on älykäs.
Onko myös oikeasti tyhmillä tuo tunne?
t. Huolestunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oikeasti älykkäät tietää tuon oudon tunteen ettei tiedä onko itse tyhmä vai muut tyhmiä.
Ja sitten jotkut typerykset kuvittelevat että kaikki mensalaiset vaan leijuu omassa ylivertaisuudessaan. Hahhah. Olen jopa kuullut että lasta ei saa sanoa älykkääksi kun alkaa leijua. Joo ei ala jos todella on älykäs.
t. Huolestunut
Oikeasti tyhmillä on kaksi eri linjaa: joko he tietävät olevansa tyhmiä tai luulevat olevansa älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Huolestunut
Oikeasti tyhmillä on kaksi eri linjaa: joko he tietävät olevansa tyhmiä tai luulevat olevansa älykkäitä.
Kaikista älykkäimmiksi itsensä yleensä (valheellisesti) mieltävät hieman tyhmän suuntaan olevat keskiverrot, jotka ovat ahkeria. Näille tulee kummallisia älykkyysharhoja verrattain usein.
Mensan nettitesti ei muuten ole kovin luotettava ainakaan omassa tapauksessani, tulos 135 ja WISC-IV testistä (virallinen psykologin suorittama älykkyystesti) "selvästi yli keskitason" tulos, joka näiden taulukoiden mukaan vastaa 120-129 ÄO:ää. Olen 15. https://www.psyli.fi/files/836/sanalliset_kuvaukset.pdf
Vierailija kirjoitti:
Raja oli 148, kun Mensa käytti keskihajontaa 24.
Nykyään Mensa käyttää keskihajontaa 15 ja Mensaan pääsemiseksi ÄO:n on oltava yli 130.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kuulut siis 0.00001% älykkäimmän joukkoonko?
En suinkaan. En ole myöskään mikään Mensan eriyinen aktiivi. - Luulavammin vain muutama muu, sanoisnko äänekäs Mensalainen on muodostanut minulle Mensaan kuuluvista "vähän" värittyneen kuvan. He kun ova vallan suunnattomasti rakasunee omaan "älykkyytensä" Ja vielä enemmän, siitä paasaamiseen ja siihen, miten tai kuinka harvoilla on tällainen eriyinen "ominaisuus."
En ymmärrä, moskeijassa 10 vuotiaan raiskanneen tuomio aleni
Eeva H
klo 15:51 | 21.2.2020
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006414992.html
Mikä tätä meidän oikeuslaitosta oikein vaivaa, surullista touhua.
Puutöitä ja leivonnaisia. Tavoitteena ympäripyöreä noutopöytä.