Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä Mensan jäsen, milloin tajusit olevasi paljon keskivertoa älykkäämpi?

Vierailija
21.02.2020 |

Itse olin koulussa 8-9:n oppilas. En silti panostanut kouluun yhtään.
Olin ujo ja hiljainen. Enimmäkseen katselin sivusta muiden touhuja, ja tunsin itseni erilaiseksi, minua kiinnosti täysin eri asiat kuin muita.
Opiskeluaikana mentiin koko luokka testiin, minä muiden mukana. Tulos oli täysi yllätys. Tajusin, että ehkä minäkin voisin päästä yliopistoon, hain ja pääsin. En olis ilman tota testiä uskonut itseeni.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset käy vaan siinä testissä. Ei kukaan ole niin tyhmä, että liittyisi jäsenenksi.

Vierailija
2/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään sitä tajunnut vaikka ympäristö jotain sellaista jauhoi. Kun tein Mensan nettitestin puolivaloilla lasten riehuessa vieressä ja ennen kun aikaraja edes loppui ja tuli tulos 130 niin aloin epäillä että kaipa se jotain indikoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sain virallisen testin tuloksen, joka oikeuttaa Mensan jäsenyyteen.

Vierailija
4/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 22-25 vuotiaana. Töissä tuli aina välillä fiilis että muut on tosi hitaita tajuamaan ja sieltä se ajatus lähti.

Olin koulussa 8-8,5 oppilas. Hiljainen haaveilija joka pärjäsi riittävän hyvin tekemättä mitään. Yliopistossa alkoi vaikeudet. En ollut oppinut opiskelemaan ja näkemään vaivaa koulun eteen ja mulla on myös add, joka aiheuttaa omia vaikeuksia. Ajattelin olevani tyhmä.

Myöhemmin alkoi tuntua että muut on tyhmiä ja päätin käydä testissä, oppiakseni itsestä lisää. Ts. olenko älykäs vai päinvastoin. Tulos oli yllätys ja minä myös liityin jäseneksi. Mensa on kiva kerho :)

Vierailija
5/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 22-25 vuotiaana. Töissä tuli aina välillä fiilis että muut on tosi hitaita tajuamaan ja sieltä se ajatus lähti.

Olin koulussa 8-8,5 oppilas. Hiljainen haaveilija joka pärjäsi riittävän hyvin tekemättä mitään. Yliopistossa alkoi vaikeudet. En ollut oppinut opiskelemaan ja näkemään vaivaa koulun eteen ja mulla on myös add, joka aiheuttaa omia vaikeuksia. Ajattelin olevani tyhmä.

Myöhemmin alkoi tuntua että muut on tyhmiä ja päätin käydä testissä, oppiakseni itsestä lisää. Ts. olenko älykäs vai päinvastoin. Tulos oli yllätys ja minä myös liityin jäseneksi. Mensa on kiva kerho :)

Mulla on samansuuntaisia kokemuksia pienin eroin. Koulussa olin turhautunut ja levoton, se kun oli ankea ja tylsä laitos. Samantasoisia numeroita sai, vaikka pelleili, lintsasi yms. ajankulua. Mulla meni päälle kolmekymppiseksi alkaa tosissaan vatvoa, olenko itse idiootti vai ovatko kaikki muut, joten tein Mensan nettitestin ja pari vuotta myöhemmin kävin virallisessa tuloksen rohkaisemana. Diagnoosia ei ole, mutta mahdollisesti jonkinlainen keskittymishäiriö löytyy myös. 

Vierailija
6/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuosta keskivertoa älykkäämmästä.

Mutta olen lapsesta asti pitänyt itseäni älykkäänä. Koulumenestys oli huono ja kuulin lapsuuteni ajan ja sen jälkeenkin kaikilta miten tyhmä olen. Kävin Mensan testissä huvikseni ammatillisten opintojen jälkeen ja olisin päässyt jäseneksi.

Elämäni kannalta tulos on ollut yhdentekevä. Pidän itseäni edelleen fiksuna ja ne jotka tietävät Mensan tuloksestani pitävät sitä vain osoituksena siitä, ettei Mensan testi kerro oikeasta älykkyydestä mitään :D

Vierailija
7/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oikeasti älykkäät tietää tuon oudon tunteen ettei tiedä onko itse tyhmä vai muut tyhmiä.

Ja sitten jotkut typerykset kuvittelevat että kaikki mensalaiset vaan leijuu omassa ylivertaisuudessaan. Hahhah. Olen jopa kuullut että lasta ei saa sanoa älykkääksi kun alkaa leijua. Joo ei ala jos todella on älykäs.

Vierailija
8/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

132 testissä, en nyt ihan Einstein mutta melkein! :D Ja kyllä sen näkee melkein päivittäin kun juttelee muiden kanssa. Ennen luulin että itse en ymmärrä, mutta kyllä se on juuri toisinpäin. Kun kuuluu 2% tiettyyn ryhmään ihmisistä niin tottakai sitä nuorena mietti, että itsessä on jotain vikaa, mutta eihän se sitten onneksi niin ollutkaan. :) Tavallaan positiivinen asia, mutta samalla jotenkin surullinen, haluaisi että kaikki olisivat yhtä fiksuja!

En ollut edes mikään hikipinko koulussa, koska en ollut lukijatyyppiä, mutta tietyllä järjellä varustettu jolloin muiden toiminta vaikutti oudolta, silloin en osannut yhdistää asiaa tähän, mutta nyt aikuisena kyllä ja se käy ihan järkeen.

Vierailija
9/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muut harmitelleet sitä, ettei älyä tunnistettu lapsena? Mitä sinusta olisi voinut tulla?

Vierailija
10/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset käy vaan siinä testissä. Ei kukaan ole niin tyhmä, että liittyisi jäsenenksi.

Ei sun tarvi liittyä, ja tuskin pääsisitkään =)

Vierailija
11/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo välillä tullut mieleen.

Vierailija
12/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisia valopäitä tässäkin ketjussa 😂

Ei mensaan pääse 130 tuloksilla vaan se raja on muistaakseni 148. Todellisia neroja kun ette sitäkään tiedä.

Vierailija
13/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDH testeissä 45 vuotiaana, neuropsykologi teetätti varmaan yhteensä 30 tuntia testejä ja lappuja yms. ja sanoi että kuulun muka siihen  pikku ryhmään joilla älyä. Ja ne neuro-psyk.testit siis käy mensan jäsenyyteen. ainakin siihen aikaan .

No  on joo  älyä, seiskan lapuilla peruskoulu ja sitte 4 koulua kesken yms ja en edelleenkään ees tiedä mitä haluan tehdä tai missä asua yms.

Vierailija
14/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muut harmitelleet sitä, ettei älyä tunnistettu lapsena? Mitä sinusta olisi voinut tulla?

Mulla oli hirveä lapsuus, typerät kouluttamattomat lapsenhakkajavanhemmat joilla oli todella alhainen äo, ja haukkuivat meitä lapsia tyhmilsi, miten meistä ei koskaan tule mitään jne. Olen joku luonnonoikku sillä jo varhain, siin 7-8v iässä tajusin että olen paljon älykkäämpi kuin vanhempani. Suvussani kaikki ovat minua lukuunottamatta kouluttamattomia yksinkertaisia juntteja. Olen suvun eka akateeminen ja ensimmäinen johtotehtäviin edennyt.

Ehkä tämä ei siis johdu aina geeneistä. Pakenin lapsuuden kurjaa kohtelua kirjoihin ja opin lukemaan jo 5-vuotiaana. Jatkuva tiedonjano ja halu oppia uutta varmaan vaikutti asioihin.

Mensan testiin menin vasta aikuisiällä kolmekymppisenä.

Vierailija
15/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse en kyllä sitä mitenkään lapsena sillain huomannut muuten kun että ajattelin että jopas minulla on tyhmät kaverit.

Vierailija
16/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mensaan pääse 130 tuloksilla vaan se raja on muistaakseni 148. Todellisia neroja kun ette sitäkään tiedä.

Raja on laskenut viime vuosina, vielä 2000-luvin alkupuolella oli tuo 148. Myös testin sisältö muuttui jonkinverran.

Vierailija
17/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli hirveä lapsuus, typerät kouluttamattomat lapsenhakkajavanhemmat joilla oli todella alhainen äo, ja haukkuivat meitä lapsia tyhmilsi, miten meistä ei koskaan tule mitään jne. Olen joku luonnonoikku sillä jo varhain, siin 7-8v iässä tajusin että olen paljon älykkäämpi kuin vanhempani. Suvussani kaikki ovat minua lukuunottamatta kouluttamattomia yksinkertaisia juntteja. Olen suvun eka akateeminen ja ensimmäinen johtotehtäviin edennyt.

Ehkä tämä ei siis johdu aina geeneistä. Pakenin lapsuuden kurjaa kohtelua kirjoihin ja opin lukemaan jo 5-vuotiaana. Jatkuva tiedonjano ja halu oppia uutta varmaan vaikutti asioihin.

Mensan testiin menin vasta aikuisiällä kolmekymppisenä.

Et sitten hoksannut että olet adoptoitu. Todellisia neroja tässäkin ketjussa, juu.

Vierailija
18/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raja on laskenut viime vuosina, vielä 2000-luvin alkupuolella oli tuo 148. Myös testin sisältö muuttui jonkinverran.

Raja ei ole muuttunut. Se on edelleen 2%. Sen sijaan testi muuttui kokonaan toiseen, jossa käytetään eri keskihajontaa ja siksi pisteskaalakin on eri.

Aina tätä samaa saa selittää kun noita "tietäjiä" tulee pätemään vailla harmainta aavistusta koko aiheesta. Se on muuten yksi konsti tunnistaa ihminen joka suurella varmuudella ei ole älykäs. 

Vierailija
19/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, Mensan testihän mittaa vain tietyntyyppistä älykkyyttä. Vai onko se älykkyyttä? Poikani teki 8-v. nopeammin ja tarkemmin ilmaiset testit kuin minä. Hän on matemaattisesti hyvin lahjakas ja looginen ajattelu on huippua, mutta kielellinen hahmotus ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat melko kehnolla tolalla.

Vierailija
20/44 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä Mensassa tehdään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän