Matkustaminen on rahan hukkaan heittämistä
Miksi kaikki haluaa aina matkustaa jonnekkin ja tuhlata rahansa? Reissun jälkeen rahat kaikki menny ja mitään jääny käteen. Paljon järkevämpää ostaa kaikkea kivaa Suomessa niillä rahoilla. Elektroniikkaa yms luksusta. Tai vaikka säästää parit lomat ja ostaa hienon auton.
Kommentit (67)
Kyllä kannattaa matkustaa, että voi itse nähdä miten YLE valehtelee suomen ihanuutta.
Hämmästyin jo ensireissulla Aasiaan ja USA:aan sitä, että suomessa ei ole maailman mittakaavassa todellakaan yhtään mitään, saati edes ihmisiä.
Olen asunut ulkomailla jo 18 vuotta ja matkustelen vieläkin kerran kaksi vuodessa.
Euroopassa päätin käydä kesällä mutta sosialistinen suomi ei todellakaan kuulu matkaohjelmaan.
N. 52
Singapore
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa matkustaa, että voi itse nähdä miten YLE valehtelee suomen ihanuutta.
Hämmästyin jo ensireissulla Aasiaan ja USA:aan sitä, että suomessa ei ole maailman mittakaavassa todellakaan yhtään mitään, saati edes ihmisiä.
Olen asunut ulkomailla jo 18 vuotta ja matkustelen vieläkin kerran kaksi vuodessa.
Euroopassa päätin käydä kesällä mutta sosialistinen suomi ei todellakaan kuulu matkaohjelmaan.N. 52
Singapore
USA:ssa ja Aasiassa paljon on siitä kiinni missä liikkuu. Jenkeissä ei tarvitse lähteä pelipaikoilta paljonkaan sivuun kun mestat muistuttavat lähinnä Venäjää. Olen muuten itsekin asunut Singaporessa, siinä on malliesimerkki minkälainen on ns. hyvä maa, aivan loistava paikka. M51v
Elektroniikkaa :)
Voi herranjumala ostin Samsung Galaxy A50s äskettäin 60 eurolla.
Tasokkaan asumisen kustannukset miljoonaakaupungissa n. 315 € kuukaudessa.
Sosialistisessa suomen kansan demokratiassa tuo maksaa 300 euroa.
Entä asuminen?
Kyllä Suomesta lähteminen on lottovoitto jokaiselle.
M 55
Sukhumvit 8
Bangkok
Miksi kaikesta hyvästä pitäisi jäädä jotain käteen?
Tai edes muistiin? Jossain lehtijutussa muistisairaan omainen sanoi, ettei viitsi järjestää sairaalle elämyksiä, koska tämä ei kuitenkaan muistaisi niitä myöhemmin. Erikoinen ajattelutapa. Eikö se itse elämys silti ole hyvä asia, vaikkei sitä myöhemmin enää muistaisikaan?
En itse ole kovin kiinnostunut matkustamisesta, mutta osalle se näyttää olevan kaikkein mieluisin harrastus.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Paljon järkevämpää ostaa kaikkea kivaa Suomessa niillä rahoilla. Elektroniikkaa yms luksusta. Tai vaikka säästää parit lomat ja ostaa hienon auton.
Salli minun nauraa. Varsinkin elektroniikan hinta tippuu jatkuvasti ja uuden hienon autonkin arvo tippuu paljon varsinkin kun auto on uusi.
Toisaalta kun ostaa kerran kunnolliset tarvikkeet, niin tarvitse olla koko ajan ostamassa uusia. Esimerkiksi kotistreojärjestelmä on melkein kymmenen vuotta vanhat, mutta toimiin aivan riittävän hyvin minun tarpeisiin.
Ymmärrätkö, että se sun kotisterojärjestelmä on elektroniikaa?
Minä lähtisin mielelläni vaikka heti reissuun jos sen maksaisi joku muu kuin minä. Mut jos omasta kukkarosta joutuu pulittaan esim viikon espanjan reissun niin ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tavallaan samaa mieltä kuin AP. Tosin yhtä turhaa se elektroniikka ja kulutusmateriakin on... Siis laitan rahat sijoituksiin. En ole koskaan saanut siitä matkailusta suuremmin mitään irti. Ei ole tullut yllätyksenä, että muualla maailmassa ihmiset ja kulttuuri on erilaista. En ymmärrä miksi sitä pitäisi sen kummemmin lähteä tutkimaan. Varsinkaan kun enemmän tietoa saisi vaikka kirjoja ja dokumentteja aiheesta katsomalla. Reissusta palatessakin on poikkeuksetta väsyneempi kuin lomalle lähtiessä, joten ei edes voi sanoa rentouttavaksi.
Nyt on pakko kysyä ihan uteliaisuudesta mitä teet niillä sijoituksilla? Jos et nauti matkustamisesta etkä myöskään tavaran haalimisesta, mikä on sulle se juttu joka tekee elämästä elämisen arvoista? Ymmärrän että varmaan ihmissuhteet, mutta mihin siis tarvitset niitä sijoituksia? Eihän niilläkään tee mitään jos ei ole edes tarvetta rahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Paljon järkevämpää ostaa kaikkea kivaa Suomessa niillä rahoilla. Elektroniikkaa yms luksusta. Tai vaikka säästää parit lomat ja ostaa hienon auton.
Salli minun nauraa. Varsinkin elektroniikan hinta tippuu jatkuvasti ja uuden hienon autonkin arvo tippuu paljon varsinkin kun auto on uusi.
Toisaalta kun ostaa kerran kunnolliset tarvikkeet, niin tarvitse olla koko ajan ostamassa uusia. Esimerkiksi kotistreojärjestelmä on melkein kymmenen vuotta vanhat, mutta toimiin aivan riittävän hyvin minun tarpeisiin.
So? Miksi se pitäisi uusia jos kerran toimii ihan hyvin? Miksi ei mieluummin käyttää nekin rahat ihanaan ja rentouttavaan loma-matkaan? T. Eri
Lomamatkat elämyksiä, joita ilman ei haluaisi olla? Lentokentällä joutuu aina jonottamaan. Koneessa kurjaa ruokaa. Lentokone voi pudota tai tulla alasammutuksi. Hotellihuone on huonompi kuin esitteessä kuvattiin ja kokolattiamatto saa hengityksen vinkumaan. Museoihin ja kirkkoihin taas jonotusta ja pääsymaksut. Ravintolassa tarjoilija huijaa laskussa. Kadulla varkaat ja ryöstäjät vievät passin, käteisvarat ja pankkikortit. Turistiripuli vie loput voimat. Tästä en halua maksaa, enkä muistella näitä kokemuksia.
Kyllä Suomi on perusteiltaan ihan hyvä maa, mutta kovin yhdenmukainen. Ei paljon kiinnosta lomilla kiertää Suomen ankeita, elementtitaloista koostuvia kirkonkyliä. Ruoka on huonoa ja kallista, eikä muutaman isomman kaupungin ulkopuolella ole muuta kuin ABC-huoltoasemia. Paikallisia herkkuja ei juurikaan saa, vertaa Ranska jossa joka kylässä on oma viini ja oma juusto. Käytännöllisyyttä ja epäesteettisyyttä ihaileva kulttuuri. Palveluita ei saa rahallakaan, kahvilassa täytyy itse hakea kahvi ja palauttaa astiat.
Joten lähden lomilla ulkomaille.
Faith kirjoitti:
Miksi kaikesta hyvästä pitäisi jäädä jotain käteen?
Tai edes muistiin? Jossain lehtijutussa muistisairaan omainen sanoi, ettei viitsi järjestää sairaalle elämyksiä, koska tämä ei kuitenkaan muistaisi niitä myöhemmin. Erikoinen ajattelutapa. Eikö se itse elämys silti ole hyvä asia, vaikkei sitä myöhemmin enää muistaisikaan?
En itse ole kovin kiinnostunut matkustamisesta, mutta osalle se näyttää olevan kaikkein mieluisin harrastus.
Ei nussimisestakaan mitään jää ja hetken kuluttua sitä ei enää muista, varastoonkaan sitä ei pysty tekemään kun kohta kuitenkin panettaa taas. Hyvältä se silti aina tuntuu ja on mukavaa. N23v.
Vierailija kirjoitti:
Lomamatkat elämyksiä, joita ilman ei haluaisi olla? Lentokentällä joutuu aina jonottamaan. Koneessa kurjaa ruokaa. Lentokone voi pudota tai tulla alasammutuksi. Hotellihuone on huonompi kuin esitteessä kuvattiin ja kokolattiamatto saa hengityksen vinkumaan. Museoihin ja kirkkoihin taas jonotusta ja pääsymaksut. Ravintolassa tarjoilija huijaa laskussa. Kadulla varkaat ja ryöstäjät vievät passin, käteisvarat ja pankkikortit. Turistiripuli vie loput voimat. Tästä en halua maksaa, enkä muistella näitä kokemuksia.
Yli 80 matkan kokemuksella vastailen:
- suomalaiset jonottavat myös ilmaisia ämpäreitä. Hyvin, hyvin harvoin joutuu jonottamaan paria minuuttia enempää,. Poikkeuksena Miamin lentokenttä
- lentokoneen ruokaa ei ole pakko syödä. Lyhyelle matkalle ostan leivän kentältä, pitkälle matkalle saatan tilata ruuan etukäteen (riippuu lentoyhtiön valikoimasta). En edes odota gourmet elämystä turistiluokassa, perillä nautin sitten kaksin verroin
- voin jäädä auton yliajamaksi 8m kotiovesta. Elämä on!
- valitsen majoitukseni itse, luen arvostelut. Tosin yleensä majoitun huvilassa tms enkä hotellissa, työmatkat erikseen. Katse peiliin jos on huono
- varaan museoiden pääsyliput etukäteen netistä. Esim Vatikaanin museoon satojen metrien jono, me menimme suoraan toisesta ovesta sisään, 0 min jonotus
- ravintolassa katson menusta hinnat ja osaan tarkistaa kuitin. Koskaan ei ole huijattu, Prahassa kyllä taksikuski yritti mutta toinen tarjosi halvemman kyydin ja otimme sen.
- mitään ei ole varastettu ikinä.
- turistiripulia emme ole saaneet edes Egyptissä. Sen sijaan olen saanut ruokamyrkytyksen 3x kotikaupungissani Helsingissä:)
Em on ihan itsestäänselvyyksiä, jos ei yhtään seuraa tilannetta niin voi vain syyttää itseään.
16
Vierailija kirjoitti:
Puhut selvästi jostain persaukisten budjetilla matkustamisesta. Businessluokan liput, platina Amex taskuun, nähtävyyksiin ne liput millä pääsee jonojen ohi jne. Homma toimii. Totta on ettei kannata matkustaa jos ei ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun siihen ryhmään joka kokee matkustelun rasittavaksi, väsyttäväksi enkä saanut mitään ihme fiboja siitä muutamia kertoja kokeilleena. Ihan turhaa rahan tuhlausta ja saastuttamista. Onneksi ei ihan kaikkia kiinnosta se. Kulutan ennemmin rahani työllistäen omassa maassani. Riittää kaikkiin tarpeisiin kotimaan tarjonta sillä niin erikoista en tarvitse. Muuta mielenkiintoista tekemistä, harrstamista on löytynyt sen matkustelun tilalle. Ihmisten hälinä ja ihmismassassa kulkeminen on introvertti tyyppiselle ihmiselle väsyttävää. Inhosin hotetelli elämistä. Ei mitään sellaisia arki rutiineja kuin kotona elämisessä. Siellä vaan käytiin nukkumassa ja sitten hillumista, ajan tappamista, kulkemista ravintoloista toiseen. Sen verran piti käydä reissussa että näki mitä se on. Toiset jää koukkuun että pitää päästä säännöllisesti mutta minua se ei koukuttanut.
Tai sitten olet matkustanut väärien ihmisten kanssa ja väärissä paikoissa. Emme matkoilla shoppaile emmekä biletä. Katselemme maisemia, nähtävyyksiä, kaupunkia. Kävelemme aika paljon esim. kaupunkilomilla. Jokaisessa paikassa on oma tunnelmansa, tai on ainakin ollut tähän mennessä.
Minkä ikäisiä te olette joilla ei vielä ole koti täynnä roinaa? Itse olen 40, jo viimeiset kymmenen vuotta on ollut kaikkea liikaa. Ainoa mitä vielä keksin ostettavaa on kultaharkot, ja niitä sitten voisi hipelöidä. Makaan mielummin täällä auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos matkustetaan jonnekin ei turistikohteeseen mutta tunnen kyllä myötähäpeää kun työkaveri hehkuttaa matkailun avartavan jonkin turkin tai espanjan lomareissun reissun jälkeen..Toinen työkaveri taas on käynyt omatoimimatkoilla tiibetissä ja new zealandissa, maksavat toki moninverroin enemmän mutta ennemmin säästäisin ja jättäisin nuo säälittävät turistirysät väliin.
Turkki on suuri maa ja heillä on todella monipuolinen ruokakulttuuri ja vaikka kuinka paljon tarjontaa historiasta kiinnostuneille. En osaa sanoa heidän rantalomakohteista, mutta lomakohteena Istanbul on yksi Euroopan mielenkiintoisimmista kaupungeista, jota ei voi liikaa hehkuttaa ja kyllä se avartaa.
Mitä johonkin rantalomiin tulee, niin niitä kuuluisi pikemmin verrata kylpylälomiin. Niissä on tarkoitus uida, syödä ja nauttia auringosta. Ja siinä missä kylpyläloma voi hehkuttaa, en näe mitään häpeällistä hehkuttaa rantalomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Miksi se pitäisi uusia jos kerran toimii ihan hyvin? Miksi ei mieluummin käyttää nekin rahat ihanaan ja rentouttavaan loma-matkaan? T. Eri
Jos olet rentouttavalla lomallasi ja terroristi iskee sinne niin minulta ei heru yhtään sympatiaa. Oma vika kun siellä oot
Siksi Turussa ei kannata lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos matkustetaan jonnekin ei turistikohteeseen mutta tunnen kyllä myötähäpeää kun työkaveri hehkuttaa matkailun avartavan jonkin turkin tai espanjan lomareissun reissun jälkeen..Toinen työkaveri taas on käynyt omatoimimatkoilla tiibetissä ja new zealandissa, maksavat toki moninverroin enemmän mutta ennemmin säästäisin ja jättäisin nuo säälittävät turistirysät väliin.
Turkki on suuri maa ja heillä on todella monipuolinen ruokakulttuuri ja vaikka kuinka paljon tarjontaa historiasta kiinnostuneille. En osaa sanoa heidän rantalomakohteista, mutta lomakohteena Istanbul on yksi Euroopan mielenkiintoisimmista kaupungeista, jota ei voi liikaa hehkuttaa ja kyllä se avartaa.
Mitä johonkin rantalomiin tulee, niin niitä kuuluisi pikemmin verrata kylpylälomiin. Niissä on tarkoitus uida, syödä ja nauttia auringosta. Ja siinä missä kylpyläloma voi hehkuttaa, en näe mitään häpeällistä hehkuttaa rantalomaa.
Totta, Turkissa on ihan mielettömiä luonto- ja historianähtävyyksiä. Mutta pelkästään jo jossain turistirysässäkin kokee avartavia elämyksiä kun tutustuu eri maalaisiin ihmisiin. Joidenkin mielestä hienoa on vain jos menee mahdollisimman kauas ja paikkoihin joissa harva käy, mutta siinä haiskahtaa vähän sellainen snobbailu. Aika paljon itsestäkin kiinni mitä saa jostain kohteesta irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä johonkin rantalomiin tulee, niin niitä kuuluisi pikemmin verrata kylpylälomiin. Niissä on tarkoitus uida, syödä ja nauttia auringosta. Ja siinä missä kylpyläloma voi hehkuttaa, en näe mitään häpeällistä hehkuttaa rantalomaa.Totta, Turkissa on ihan mielettömiä luonto- ja historianähtävyyksiä. Mutta pelkästään jo jossain turistirysässäkin kokee avartavia elämyksiä kun tutustuu eri maalaisiin ihmisiin. Joidenkin mielestä hienoa on vain jos menee mahdollisimman kauas ja paikkoihin joissa harva käy, mutta siinä haiskahtaa vähän sellainen snobbailu. Aika paljon itsestäkin kiinni mitä saa jostain kohteesta irti.
Mitä pahaa on snobbailussa ja siinä että haluaa lomallaan luksusta? Pitäisikö esittää köyhää ja vaatimatonta sekä valita lomakohteetkin sen mukaan vain siksi ettei joku kateellinen mielensäpahoittaja loukkaannu? Olen tehnyt yli 20 vuotta insinöörin hommia ja tehnyt ne hyvin, ei voi olla yllätys että on niin sanotusti liitua millä piirtää. Pitäisikö se jotenkin pitää piilossa? Kyllä olisi säälittävää jos ei tällä koulutuksella olisi sellaista duunia että on jäänyt rahaa itsellekin. Ehkä vielä säälittävämpää on sen teeskentely ettei ole rahaa vaikka onkin. N50v.
Juuri näin.
Meillä kaikki lapset ovat jo aikuisia ja 3/4 vakitöissä (1 opiskelija) joissa tienaavat suunnilleen saman verran kuin me, jopa enemmän. He eivät odottele kieli pitkällä perintöä vaan kaikille on selvää että jokainen nauttii itse hankkimistaan rahoista. Jäähän heille kuitenkin meidän talomme ja sijoitusasuntomme perinnöksi sitten joskus.
Kaikella muulla rahalla nautimme elämästä joko kaksin tai vaikka koko sakin kesken, näin me kaikki voimme nauttia yhdessä - nyt
16