Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät ihmiset, lukekaa niitä kylttejä ja ilmoituksia seinillä

Vierailija
20.02.2020 |

Kun tulette asioimaan johonkin. Itse työskentelen asiakaspalvelutiskillä ja meillä on suuri kyltti seinällä näkyvällä paikalla, että ilmottautumista ei tarvita jos on aika varattuna ja silti porukat tulee ilmottautumaan ja toinen suurella tekstillä kirjoitettu A3 kokoinen lappu toimiston luukulla, että toimisto palvelee vain vuoronumerolla. Sitä ei voi olla näkemättä ja silti siihen tulee ihmisiä etuillen muita "ihan vaan nopeasti kysyn"-tyylillä.

Mikä siinä on niin vaikeaa katsoa vähän ympärilleen ja lukea selkeitä ohjeita kahdella kotimaisella kielellä? Kolmas mistä napisen on sitten ne vuoronumerot.
Laitteessa lukee selvästi mikä numero millekin asialle ja silti otetaan ne kaikki mahdolliset vuoronumerot mitä siitä saa ja sitten me odotellaan eri tiskeillä turhaan kun asiakas on hoitanut jo asiansa muualla. Tää kansa on tyhmentynyt hurjasti 20 vuoden aikana.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on lukemattomat eri käytänteet saman kaupungin eri toimipisteillä. Jonnekin labraan on varattava aika, jonnekin mennään jonottamalla. Joka kerta pitäisi ehkä huonokuntoisena ja sairaana kyetä toimimaan loogisesti ja lukemaan jokainen lippu ja lappu ja vieläpä ymmärtämään ne. Ei sairas ihminen kaikkeen pysty.

Kovin looginen ei systeemi ole oikein missään. Olin terveyskeskuksessa, jonka labraan pitää varata aika. Lääkäri halusi, että menen heti ja käski huikata jonon ohi asiasta. Miten huikkaan, kun ei ole mitään ilmoittautumista ja ainoa kerta, kun näkee henkilökunnan, on se hetki, kun hän avaa oven ja julistaa jonkun nimen? Siihen väliin ryntääminen suututti sekä hänen asiakkaansa että hänet itsensä, ja silti, tein juuri niin kuin lääkäri oli ohjeistanut. Kuulemma olisi pitänyt ottaa vuoronumero, joka löytyi jostain pylvään takaa ja jossa luki isolla, että vain ajanvarauksella pääsee labraan.

Aivan oikeasti, nuo ohjeet ovat selkeitä vain niille, jotka siellä päivittäin työskentelevät. Normaali asiakas ei tule labraan ensimmäisenä ajatuksenaan tarkistaa kaikki liput ja laput, pylväiden taustat ja pimeät nurkat. Hän lukee sen ensimmäisen ohjeen ja jos se ei koske häntä, yrittää yleensä löytää sen henkilökunnan jäsenen.

Ehkä labran ovessa voisi olla selkeät numeroidut ohjeet.

1. Varaa aika aina ensin.

2. Jos tulet lääkäriltä suoraan, mene pylvään taakse hakemaan jonotuslappu äläkä välitä, vaikka siinä kielletään ottaa se lappu.

3. Älä missään tapauksessa puhuttele henkilökuntaa vaan pyöri ennemmin paikalla tuntitolkulla epätietoisena ja palaa sitten kotiin varaamaan se aika.

Höpö höpö.

Miten voi olla epäselvää, jos lukee kissan kokoisin kirjaimin, että ei tarvitse ilmoittautua?

Ja tietenkin pitää ottaa vuoronumero, jos ei ole aikaa. Missä labrassa muka voi ovelle hyökätä muiden vuorolla?

Vierailija
42/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kylttejä oikeasti välttämättä vain huomaa. Itsellä ainakin usein jää huomaamatta, varsinkin jos ovat pieniä, sijaitsevat vaikka ilmoitustaululla, jossa on paljon muutakin tekstiä.

Ja jos oikeasti on pikkuruinen asia (esim. missä suunnassa on labra), niin tuntuu todella tyhmältä ottaa se vuoronumero sitä varten.

Jospa kyselisit tällaisia joltakulta muulta kuin tiskin takana vuoronumerolla asiakkaita palvelevalta henkilöltä? Ei se mikään info ole.

Opasteitakin todennäköisesti löytyy :D 

Ei välttämättä. Joskus on vain "palvellaan vuoronumerolla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, luen aina kyltit ja muut lippulappuset seiniltä, ja odotan kiltisti vuoroani vuoronumerolappu kädessäni. KAivelen kaiken valmiiksi asiointia varten, jos tarvitaan ajokorttia/Kelakorttia/ pankkikorttia tai muuta asiaan kuuluvaa. 

Ei kylttie ja lappusten lukemisesta ole hyötyä, jos en itse pidä puoliani.  Jos joku asiakas päättää "äkkiä vaan kysyä" joudun minä häätämään hänet pois. Sinä voit siellä tiskin takana joko jatkaa minun palveluani tai anteeksi pyydellen antaa sen ylitseni kävelevän hepun kysyä "nopeaa" asiaansa. 

Loukkaantumisen määrä, mitä ihmiset osoittavat minua kohtaan, jopa se tiskin toisella puolella oleva, on käsittämätöntä., En huuda, en ole ilkeä, vaan totean rauhallisesti ja selkeästi "ei, et saa tulla kysymään mitään sillä minä olen nyt vuorollani hoitamassa asiaani". 

Sinun hommasi on luoda rajat ja toimia kylttien mukaan. Me asiakkaat heijastamme ainoastaan vain sitä, mihin te olette heidät opettaneet. Säännöt koskevat myös teitä työtänne tekeviä.

En tietenkään puhu kaikkien asiakaspalvelijoiden puolesta, mutta itse palvelen järjestyksessä vuoronumerolla tulleita ja sivusta huutelijat joko ignooraan tai neuvon ystävällisesti ottamaan vuoronumeron. 95% asiakkaista osaa käyttäytyä ja katselee ympärilleen mitä kylteissä lukee ja toimii sen mukaan. AP

Vierailija
44/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös huvipuistossa lukea ne laitekyltit, joissa on pituusrajat ym. Löytyy siitä sisäänkäynnin läheltä 😄

Vierailija
45/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuttua. Röntgenosastolla revitään sähköovi rikki, kun ei tajuta ovan avauspainiketta (kahvan vieressä, 10x20 cm, oranssi, teksti "oven avaus"), syöksytään ensimmäiseen käytävänpätkään oikealle etsimään ilmoittautumista (joka on suoraan edessäpäin) ja ilta-aikaan pyöritään hädissään ympyrää, kun sivukäytävät ovat kiinni, se suoraan edessä oleva toimisto on kiinni (ja sen edessä värikäs standi, jossa iso nuoli osoittaa ovikelloa ja teksti "istu alas odottamaan"). Ollaan harkittu värillisiä vilkkuvaloja sen standin ympärille.

Olen hiukan autistinen, enkä tietäisi miten pitää toimia, jos ovikelloa kohden osoittaa nuoli jossa kehotetaan istumaan alas odottamaan. Siis pitääkö siinä painaa sitä ovikelloa vai jäädä odottamaan?

Muille ihmisille tämä saattaa olla ihan selkeä ohje, minä varmaan jäisin paniikissa pyörimään ympyrää siihen oven eteen. Vilkkuvalo siinä kyltin ympärillä voisi olla ihan kiva, mutta en silti ymmärtäisi miten pitää toimia.

Kannattaa tehdä niistä ohjeista sellaisia, että myös me autistit ymmärrämme niitä.

Itse kavahdan sosiaalisia kontakteja enkä todellakaan kysy keneltäkään jos ei ole pakko, mutta tuommoisen kyltin kohdalla olisi pakko kysyä toumintaohjetta.

Multa putosi pari sanaa pois tuosta äskeisestä. Standissa lukee "Soita kelloa ja istu alas odottamaan". Meillä yritetään tehdä tästä kaikille mahdollisimman vähän paniikkia aiheuttavaa, mutta vaikeaa se on. Versioita on ollut monta, ensimmäinen alkoi "magneettikuvauksen asiakas", ja sitä ei luettu lainkaan, koska ensimmäinen sana oli liian pitkä.

Nykyään ongelma on kielimuurissa, jos sama on myös englanniksi, teksti on taas liian pitkä, eikä sitä lueta. (Sisäpuolella on kamera, josta näkee aulan tilanteen.) Täytyykin viedä sitä valoasiaa taas eteenpäin.

Lippuja ja lappuja on seinillä muutenkin paljon, joten ollaan yritetty vähentää panikointia sulkemalla väliovia, jolloin kuvauksiin tulijat on karsinoitu vain siihen aulaan, eivätkä pääse eksymään sokkeloihin. Silti jokin uskottava EI HÄTÄÄ -kyltti olisi kiva, kyllä siellä paikalla ollaan, vaikka hiljaista onkin.

Vierailija
46/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen pienessä kopissa missä ilmanvaihto on mitä on, joten pyrin pitämään luukun auki mahdollisimman paljon. Moni kuitenkin luulee, että avonainen luukku tarkoittaa että siihen vaan voi mennä vaikka palvelu tapahtuukin vuoronumerolla. Se että sillä hetkellä minulla ei ole siinä asiakasta palveltavana ei tarkoita, etten tekisi töitä ja jonossa olisi asiakkaita. On tärkeää, että jos tulee uuteen paikkaan niin vähän katselisi ympärilleen ja yrittäisi hahmottaa miten kyseisessä paikassa toimitaan.

Vierailija
47/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistakaa KAIKKI muut teksitä sisältävät plakaatit seiniltänne. Älkää laittako sinne mainoksia. Pelkästään kun menee tuohon lähi tk:een, niin jo ovelta alkaa "pese hampaasi tällä tuotteella" "nyt mansikanmakuinen d-vitamiini lapsille" jne mainonta. Lisäksi ohjeita kirjoitellaan lyijykynillä ruttuiselle ruutupaperille, lätkäistään johonkin asiakaswc:n pytyn viereen, ja odotetaan että ihmiset osaavat ne käydä sieltä katsomassa.

Ei, ihmiset eivät ole tyhmnetyneet, vaan tämä info ja MAINOStulva turruttaa aivot niin, että järkevä ihminen ei tuhlaa aikaansa, vaan toimii kuten oma järki sanoo, eli kysytään ihmiseltä, eikä pälyillä epäselviä ohjeita jostain kahvivuoneen pöytälaatikosta. Ja vaikka jossain KELAlla olisikin asiallinen opastus, niin ihmiset ovat tottuneet että 99 prosentissa paikkoja ei sellaista ole, joten miksi käyttää joka paikassa turhaan resursseja etsimiseen, kun voi kysyä joka paikassa. Emme voi arvata että juuri sinun paikassasi on hieno ohjeistus, vaan toimimme samalla tavalla kuin kaikissa muissakin paikoissa, koska muuten koko eläämme olisi vain mainosten ja ruutupapereiden tihrustamista.

Vierailija
48/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, luen aina kyltit ja muut lippulappuset seiniltä, ja odotan kiltisti vuoroani vuoronumerolappu kädessäni. KAivelen kaiken valmiiksi asiointia varten, jos tarvitaan ajokorttia/Kelakorttia/ pankkikorttia tai muuta asiaan kuuluvaa. 

Ei kylttie ja lappusten lukemisesta ole hyötyä, jos en itse pidä puoliani.  Jos joku asiakas päättää "äkkiä vaan kysyä" joudun minä häätämään hänet pois. Sinä voit siellä tiskin takana joko jatkaa minun palveluani tai anteeksi pyydellen antaa sen ylitseni kävelevän hepun kysyä "nopeaa" asiaansa. 

Loukkaantumisen määrä, mitä ihmiset osoittavat minua kohtaan, jopa se tiskin toisella puolella oleva, on käsittämätöntä., En huuda, en ole ilkeä, vaan totean rauhallisesti ja selkeästi "ei, et saa tulla kysymään mitään sillä minä olen nyt vuorollani hoitamassa asiaani". 

Sinun hommasi on luoda rajat ja toimia kylttien mukaan. Me asiakkaat heijastamme ainoastaan vain sitä, mihin te olette heidät opettaneet. Säännöt koskevat myös teitä työtänne tekeviä.

En tietenkään puhu kaikkien asiakaspalvelijoiden puolesta, mutta itse palvelen järjestyksessä vuoronumerolla tulleita ja sivusta huutelijat joko ignooraan tai neuvon ystävällisesti ottamaan vuoronumeron. 95% asiakkaista osaa käyttäytyä ja katselee ympärilleen mitä kylteissä lukee ja toimii sen mukaan. AP

Minulla oli kerran aika varattuna paikkaan, joka normaalistikin on varsin sekava hahmottaa, mutta remontin takia vielä hankalampi kun väkeä oli siirrelty ja jotkin tavalliset kulkureitit suljettu. Yritin kysyä olenko oikeassa paikassa, mutta ohjattiin vaan ottamaan vuoronumero. Otin, odotin ja sain vastauksen että olen väärässä paikassa, sillä toisin kuin yleensä, pitäisi mennä tuonne vaikka mitään opasteita ei vielä ollut paikoillaan. Tähän kysymykseen meni alle minuutti. Valitettavasti olin odottanut vuoroni kysymään niin pitkään, että missasin varatun aikani ja jouduin odottamaan pari viikkoa uutta.

Vierailija
49/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuttua. Röntgenosastolla revitään sähköovi rikki, kun ei tajuta ovan avauspainiketta (kahvan vieressä, 10x20 cm, oranssi, teksti "oven avaus"), syöksytään ensimmäiseen käytävänpätkään oikealle etsimään ilmoittautumista (joka on suoraan edessäpäin) ja ilta-aikaan pyöritään hädissään ympyrää, kun sivukäytävät ovat kiinni, se suoraan edessä oleva toimisto on kiinni (ja sen edessä värikäs standi, jossa iso nuoli osoittaa ovikelloa ja teksti "istu alas odottamaan"). Ollaan harkittu värillisiä vilkkuvaloja sen standin ympärille.

Olen hiukan autistinen, enkä tietäisi miten pitää toimia, jos ovikelloa kohden osoittaa nuoli jossa kehotetaan istumaan alas odottamaan. Siis pitääkö siinä painaa sitä ovikelloa vai jäädä odottamaan?

Muille ihmisille tämä saattaa olla ihan selkeä ohje, minä varmaan jäisin paniikissa pyörimään ympyrää siihen oven eteen. Vilkkuvalo siinä kyltin ympärillä voisi olla ihan kiva, mutta en silti ymmärtäisi miten pitää toimia.

Kannattaa tehdä niistä ohjeista sellaisia, että myös me autistit ymmärrämme niitä.

Itse kavahdan sosiaalisia kontakteja enkä todellakaan kysy keneltäkään jos ei ole pakko, mutta tuommoisen kyltin kohdalla olisi pakko kysyä toumintaohjetta.

Multa putosi pari sanaa pois tuosta äskeisestä. Standissa lukee "Soita kelloa ja istu alas odottamaan". Meillä yritetään tehdä tästä kaikille mahdollisimman vähän paniikkia aiheuttavaa, mutta vaikeaa se on. Versioita on ollut monta, ensimmäinen alkoi "magneettikuvauksen asiakas", ja sitä ei luettu lainkaan, koska ensimmäinen sana oli liian pitkä.

Nykyään ongelma on kielimuurissa, jos sama on myös englanniksi, teksti on taas liian pitkä, eikä sitä lueta. (Sisäpuolella on kamera, josta näkee aulan tilanteen.) Täytyykin viedä sitä valoasiaa taas eteenpäin.

Lippuja ja lappuja on seinillä muutenkin paljon, joten ollaan yritetty vähentää panikointia sulkemalla väliovia, jolloin kuvauksiin tulijat on karsinoitu vain siihen aulaan, eivätkä pääse eksymään sokkeloihin. Silti jokin uskottava EI HÄTÄÄ -kyltti olisi kiva, kyllä siellä paikalla ollaan, vaikka hiljaista onkin.

En tiedä heititkö vitsillä tuon "ei hätää" -kyltti-idean, mutta se olisi oikeasti hyvä.

Tiedottaisi selkeästi asiakkaalle, että kaikki on ok ja häntä tullaan kyllä vuorollaan palvelemaan vaikka paikka näyttää suljetulta.

Yleensä ohjeistaa tosiaan kannattaa välttää pitkiä tekstejä ja vaikeita sanoja, kuten sanoitkin, mutta joku pidempi rauhoittava teksti voisi toimia ja rentouttaa asiakkaita.

Jos sen otsikoi isolla, vaikka sillä ei hätää lausahduksella, ja sitten selittää toiminnasta ihan puhekielellä niin ihmiset ihan mielellään käyttävät aikaansa sen lukemiseen.

Joissakin odotustiloissa on laitettu esille vanhoja vähän hassun kuuloisia ohjeita ihan huumorimielessä ja ihmiset tykkäävät lukea niitä. Samaan tapaan voisi tehdä jonkun "ei hätää" opasteen.

Vierailija
50/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin oli iso tietokoneongelma vähän aikaa sitten, ja vieläkään ei hammaslääkärissä toimi automaattinen ilmoittautuminen. Tiskille on usein jonoa, ja ohjeet on olleet epäselviä.

Viimeksi kun vein lastani oikomishoitoon, tiskillä sanottiin, että ei tarvitse ilmoittautua. Huoneessa taas hammashoitaja tiuski, että olisi pitänyt. Kun kerroin pois lähtiessä sinne luukulle että tähän olisi kuitenkin kuulemma pitänyt ilmoittaa itsensä saapuneeksi, tiuski sitten sekin hoitaja minulle...

Vierailija
51/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä heititkö vitsillä tuon "ei hätää" -kyltti-idean, mutta se olisi oikeasti hyvä.

Tiedottaisi selkeästi asiakkaalle, että kaikki on ok ja häntä tullaan kyllä vuorollaan palvelemaan vaikka paikka näyttää suljetulta.

Yleensä ohjeistaa tosiaan kannattaa välttää pitkiä tekstejä ja vaikeita sanoja, kuten sanoitkin, mutta joku pidempi rauhoittava teksti voisi toimia ja rentouttaa asiakkaita.

Jos sen otsikoi isolla, vaikka sillä ei hätää lausahduksella, ja sitten selittää toiminnasta ihan puhekielellä niin ihmiset ihan mielellään käyttävät aikaansa sen lukemiseen.

Joissakin odotustiloissa on laitettu esille vanhoja vähän hassun kuuloisia ohjeita ihan huumorimielessä ja ihmiset tykkäävät lukea niitä. Samaan tapaan voisi tehdä jonkun "ei hätää" opasteen.

No, puolivitsi. Itsekin tykkäisin Linnunradan käsikirjan henkeen Don't panic -kylteistä, etenkin suurissa ja sokkeloisissa paikoissa. (Olen syntynyt ilman suuntavaistoa.) Lisäksi ymmärrän ihan täysin, että tutkimukseen tulijoita jännittää muutenkin, se on inhimillistä. Jos sitä lisäjännitystä vaan voisi jotenkin helpottaa tai vähentää....jatkamme yrityksiä. :)

Vierailija
52/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyltissä lukee, että ei tarvitse ilmoittautua, jos on aika varattuna. Selvä, en ilmoittaudu.

Sitten odottelen siellä melkein tunnin miettien, että miksiköhän minua ei kutsuta vuorollani ja kun otan vuoronumeron ja menen asiaa kysymään, saan kuulla, että kyllä silti olisi pitänyt ilmoittautua. Näin siksi, että minulla on joku tietynlainen aikavaraus, joka edellyttää ilmoittautumista.

Joo. Mulla samanlainen kokemus. Jos itse soittaa ja varaa ajan, pitää ilmoittautua vielä erikseen. Jos joku taho on tehnyt varauksen jonkun järjestelmän kautta, ei pidä ilmoittautua. Mutta tätä ei selitetä missään. On vaan lappu, että ei tarvitse ilmoittautua jos on aika varattuna.

Sitten. Voisiko joku henkilökunnasta ystävällisesti pitää huolen, että ne ilmoitukset on ajantasalla ja poistaa vanhat?

Vierailija
53/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on lukemattomat eri käytänteet saman kaupungin eri toimipisteillä. Jonnekin labraan on varattava aika, jonnekin mennään jonottamalla. Joka kerta pitäisi ehkä huonokuntoisena ja sairaana kyetä toimimaan loogisesti ja lukemaan jokainen lippu ja lappu ja vieläpä ymmärtämään ne. Ei sairas ihminen kaikkeen pysty.

Kovin looginen ei systeemi ole oikein missään. Olin terveyskeskuksessa, jonka labraan pitää varata aika. Lääkäri halusi, että menen heti ja käski huikata jonon ohi asiasta. Miten huikkaan, kun ei ole mitään ilmoittautumista ja ainoa kerta, kun näkee henkilökunnan, on se hetki, kun hän avaa oven ja julistaa jonkun nimen? Siihen väliin ryntääminen suututti sekä hänen asiakkaansa että hänet itsensä, ja silti, tein juuri niin kuin lääkäri oli ohjeistanut. Kuulemma olisi pitänyt ottaa vuoronumero, joka löytyi jostain pylvään takaa ja jossa luki isolla, että vain ajanvarauksella pääsee labraan.

Aivan oikeasti, nuo ohjeet ovat selkeitä vain niille, jotka siellä päivittäin työskentelevät. Normaali asiakas ei tule labraan ensimmäisenä ajatuksenaan tarkistaa kaikki liput ja laput, pylväiden taustat ja pimeät nurkat. Hän lukee sen ensimmäisen ohjeen ja jos se ei koske häntä, yrittää yleensä löytää sen henkilökunnan jäsenen.

Ehkä labran ovessa voisi olla selkeät numeroidut ohjeet.

1. Varaa aika aina ensin.

2. Jos tulet lääkäriltä suoraan, mene pylvään taakse hakemaan jonotuslappu äläkä välitä, vaikka siinä kielletään ottaa se lappu.

3. Älä missään tapauksessa puhuttele henkilökuntaa vaan pyöri ennemmin paikalla tuntitolkulla epätietoisena ja palaa sitten kotiin varaamaan se aika.

Höpö höpö.

Miten voi olla epäselvää, jos lukee kissan kokoisin kirjaimin, että ei tarvitse ilmoittautua?

Ja tietenkin pitää ottaa vuoronumero, jos ei ole aikaa. Missä labrassa muka voi ovelle hyökätä muiden vuorolla?

No jos voisi luottaa, että se tarkoittaa, ettei tarvitse ilmoittautua, se ei olisikaan epäselvää. mutta kun 99,5% todennäköisyydellä se tarkoittaa oikeasti että tarvisisi ilmoittautua jollekin sellaiselle tiskille, joka on piilotettu toisen kerroksen kolmannelle käytävälle, niin kyllä siitä epäselvyyksiä syntyy. VARSINKIN kerveydenhoidon pisteissä tämä on oikeasti han sietämätöntä.

Vierailija
54/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyltissä lukee, että ei tarvitse ilmoittautua, jos on aika varattuna. Selvä, en ilmoittaudu.

Sitten odottelen siellä melkein tunnin miettien, että miksiköhän minua ei kutsuta vuorollani ja kun otan vuoronumeron ja menen asiaa kysymään, saan kuulla, että kyllä silti olisi pitänyt ilmoittautua. Näin siksi, että minulla on joku tietynlainen aikavaraus, joka edellyttää ilmoittautumista.

Avaatko vähän? Oliko kyse lääkärin päivystyslähetteestä vai mistä? Yleensä se taho, joka pyytää aikaa varaamaan pitäisi osata neuvoa miten kuuluu toimia. Esim labraan lähetettäessä lääkärin tulee sanoa potilaalle miten kuuluu toimia. Näin ei kuitenkaan valitettavasti aina ole, joten siksi tulee paljon sekaannuksia.

Vierailija
55/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan niitä harvoja, jotka oikeasti lukee niitä kylttejä ja ilmoituksia, koska en halua vaivata turhaan. Kun jokainen ilmoitus on luettu, pään valtaa vain yksi sana, "HÄ?". Vastaanottotilat on informaation sekamelskaa, jossa kyltti toisensa jälkeen kumoaa edellisen. Lopulta on pakko kysyä joltain ja saada vittuilua osakseen.

Vierailija
56/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ne kaikki asiat lukea samassa isossa kyltissä joka olisi siinä kaikkein keskeisimmällä paikalla. Otsikkona vaikka: Toimintaohjeet.

Vierailija
57/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen pienessä kopissa missä ilmanvaihto on mitä on, joten pyrin pitämään luukun auki mahdollisimman paljon. Moni kuitenkin luulee, että avonainen luukku tarkoittaa että siihen vaan voi mennä vaikka palvelu tapahtuukin vuoronumerolla. Se että sillä hetkellä minulla ei ole siinä asiakasta palveltavana ei tarkoita, etten tekisi töitä ja jonossa olisi asiakkaita. On tärkeää, että jos tulee uuteen paikkaan niin vähän katselisi ympärilleen ja yrittäisi hahmottaa miten kyseisessä paikassa toimitaan.

Oikeasti ajattelit ettei ne sitä yritä tehdä? Itsekkin olen välillä etsinyt jotain mystistä ilmoittautumispaikkaa. Tulen tilaan josta en edes voi tietää olenko oikeassa odotustilassa ja nurkan takana on koppi johon olisi pitänyt kuitenkin ilmoittautua. Jos minä en voi aina tietää ja tulkita käytäntöjä kuinka sen voisi tehdä jo osittain tämän yhteiskunnan ulkopuolelle pudonnut eläkeläinen? Jos olet paikassa töissä muuta omaa asennettasi. Ei ulkopuolelta tuleva ihminen ennätä huomata kaikkia ohjeita ja kylttejä, eikä kaikki ole kykeneviä niitä myöskään etsimään. Asioin eilen apteekissa, kuljin sen jonotus systeemin ohi mutta onneksi osasin sitä etsiä. Siellähän se oli hyllyn päädyssä. Toisesta suunnasta tuleva ei siitä kulje edes ohi. Asiakkaiden vika apteekin henkilökunnan mukaan kun jonotus oli sekaisin.

Vierailija
58/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin suomalainen ongelma. Ihanko oikeasti pitää asiakkaana hävetä, jos kysyy henkilökunnalta apua?

Vierailija
59/59 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa ajatella asiakaslähtöisesti. Jos teidän laput ja ohjetekstit eivät tehoa, tiedotus on epäonnistunut.

Kun saapuu esim. labraan, on asiakkaalla mielessään paljon asioita: pohditaan omaa terveydentilaa, mietitään onko varmasti omtu syömättä oikea aika, voi olla kova pissahätä, kun ollaan menossa antamaan virtsanäytettä...

Kun saavutaan tilaan, ekana huomataan IHMISET. Ei laput seinillä. Jos sinä työskentelet lasiseinän takana palvelutiskiä muistuttavassa ympäristössä, on selvää, että ekana harpotaan sinun luoksesi.

Jos tavoitteena on, että saat työskennellä rauhassa, peittäkää lasinen seinämä/seinä siten, että sinä et näy.

Kun näkyvillä ei ole palvelutiskiä eikä ihmistä sen takana, aletaan etsiä toimintaohjeita seiniltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi