Minkä verran hyysätä jo kotoa muuttanutta lasta?
Mulla on omasta tahdostaan kotoa muuttanut 17vee.
Masennusdiagnoosi ja lääkitys löytyy. Masennuksen suhteen asia jo paremmalla tolalla 😊Ja ammattikoulun jätti kesken. Kuntouttavassa työtoiminnassa käy, koska ala-ikäinen ja sieltä saamallaan päivärahalla pitäisi elää.
Silti on elämänhallinta hukassa ja mietinkin miten paljon puuttua/auttaa/olla puuttumatta?
Ihan joka aamu ei jaksa nousta sängystä työtoimintaan, unirytmi sekaisin.
Rahat ei riitä koko kuukautta. Ehkä riittäisi jos kävisi joka päivä työtoiminnassa ja saisi siiS täydet korvaukset. Ja käyttäisi harkiten.
Kohta työtoiminta loppuu ja millä hän sitten elää? 🙄
Mihin asti sä auttaisit? Tuntuu jotenkin kohtuuttomalta huolehtia hänen aamuheräömisiään toiselle paikkakunnalle. Ja taloudellisestikin hän tarttee apua joka kk.
Toisaalta on rakas enkä halua et on syömättä tms, siksi autan.
Kommentit (9)
Rahaa antamalla voi tehdä karhunpalveluksen. Pitää oppia, että raha ei tule makaamalla.
Itse avustan omaa nuortani. Ammattikoulusta on valmistunut ja nyt armeijassa. Avustamiseni loppuu just siihen, jos alkaa työttömäksi. Täytyy opiskella tai olla töissä.
17 v. on alaikäinen ja sinun huollettavasi. En puhuisi hyysäämisestä tuossa yhteydessä, koska olet elatusvelvollinen, vai kuinka?
Se mitä voit tehdä, on huolehtia siitä, että pakolliset menot maksetaan ajoissa. Ei nalkuttaen, vaan kerrot, miten hoitamatta jättäminen vaikuttaa myöhemmin. Jos hän ei jaksa, hoidat ne itse.
Vie ruokaa ja muita perustarpeita, älä anna rahana, jos ei ole ihan pakko.
Juttele paljon ja kerro, että hän on sinulle rakas.
Muuten tuntuu aika mahdottomalta yhtälöltä tuo, että omillaan toisella paikkakunnalla asuva masennuspotilas, jolla elämänhallinta ja toimeentulo levällään, pystyisi itse auttamaan itseään, tai että sinä pystyisit. Hän tarvitsisi jonkun tukihenkilön.
Mun tytär on jo 24 ja hyysään vieläkin. Rahaa annan vain pakon edessä, jos esim maksu menee perintään tai vuokraa ei saa maksettua. Vien kauppakassia ja siivoon sen keittiötä. Hoidan paperiasioita.
Voisin kyllä pikkuhiljaa lopettaa...
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär on jo 24 ja hyysään vieläkin. Rahaa annan vain pakon edessä, jos esim maksu menee perintään tai vuokraa ei saa maksettua. Vien kauppakassia ja siivoon sen keittiötä. Hoidan paperiasioita.
Voisin kyllä pikkuhiljaa lopettaa...
Todellakin voisit. Tota menoa sun tytär ei aikuistu koskaan, eikä opi asioidensa hoitoa.
Se on ongelmallista, että missä menee se kultainen keskitie, että vielä auttaa eikä pahenna asiaa? 🙄
Ap
Opiskelu tai työ. Siinä vaihtoehdot. Ei rahaa tyhjäntoimittamisesta.
Eniten autat kuuntelemalla, olemalla kiinnostunut lapsen asioista ja osoittamalla, että aidosti välität. Kyllä auttaisin myös arjessa ja rahallisestikin. Tuon ikäinen alkaa ymmärtää oman tilansa, keskustele mitä haluaa tulevaisuudeltaan, ei mitään pitkän linjan asioita vaan kuinka saada pieniä parannuksia oloonsa ja arkeensa. ja sopikaa yhdessä kuinka autat. Jos soitat aamulla hereille ei voi myöhemmin kiukkuilla kun olette yhdessä sen sopineet, jos sovitte siivoussessioista tietää, että on itse halunnut yhdessä siivota.
Minulla ADD poika, nyt jo 20 v. Muutti vasta kotoa, nyt elämä alkaa kantaa. Mutta oli vuosia jolloin oli masentunut, koulu ei oikein edennyt arki ei pysynyt hallinnassa jne. Sovittiin yhdessä noita sääntöjä ja apukeinoja, se auttoi. Puhuttiin paljon, kuuntelin poikaa. Poika myös kuunteli minua, hoksasi itsekin kun sortui teinimäiseen kiukkuun ja alkoi toimia omia suunnitelmiaan vastaan. Nyt AMKssa, jospa saisi luvut loppuun tukien (lääkitys, toimintaterapia) vaulla, ainakin nyt hyvältä näyttää. Tsemppiä sinne!
No älä ainakaan rahana anna mitään. Jos tarvitsee ruokaa, niin viet ruokakassin ja koita silloinkin ottaa se lapsesi mukaan kauppareissulle jos vain jaksaa tulla. Tällä tavalla tuet hänen toimintakykyä masennuksen alla.
Miksi ihmeessä annoit sen muuttaa kotoa pois? Pakkohan sun on sitä hyysätä, kunnes hän täyttää 18v. Ja sekin, että mitä enemmän hyysäät, sitä paremmat mahdollisuudet hällä on vaan lorvia.