Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jollain kokemuksia luteista? Apua!!

Vierailija
17.02.2020 |

Oon tässä viikon sisällä huomannut jaloissani rupia, joita kutittaa. Menin sitten lukemaan luteista ja nyt oonkin sitten hysterian vallassa. En ole löytänyt kodistani merkkejä niistä, mutta luin, että päivisin ne piileskelevät. Ulosteitakaan en ole nähnyt, mutta ei se vielä mitään todista. Täytyyhän näille ruville olla jokin syy! Googlen kuvahausta löysin yhden kuvan, joka näytti samalta kuin mun koipeni...

Onko jollain ollut luteita, miten huomasitte, mitä teitte ja pääsittekö eroon?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipuolista teippiä sängyn ympärille niin siihen jäävät kiinni, jos niitä on.

Vierailija
2/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitappa keskellä yötä puhelimen valo päälle ja katsele ympärillesi. Kuitenkin vasta viikko mennyt, joten jos ne ovat luteita, tilanteen voi saada hallintaan hyvinkin nopeasti.

Tuo teippi-idea on myös hyvä, ja jos toteat että on luteita, samantien yhteys isännöitsijään (jos semmoinen on) tai sitten tuholaistorjujalle. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla lintukirppuja.

Vierailija
4/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin voi olla myös syyhy, tää alkaa käsistä /jaloista ja on todella yleistä esim. päiväkodeissa.

Vierailija
5/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että ne tulevat aamuyöllä aterioimaan..Ajattelin laittaa herätyksen joskus neljän viiden aikaan, ja sitten lätkäistä valot päälle. Pelottaa hirveästi! Oon todella ötökkäkammoinen, vaikka ihan aikunen nainen oonkin.

Vierailija
6/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko jollain ollut luteita, miten huomasitte, mitä teitte ja pääsittekö eroon?"

Huomasin kun satuin näkemään muutaman sängyssäni (ehkä yhteensä 10, joista vain yksi oli aikuinen, loput nymfejä)

Samantien otin isännöitsijään yhteyttä, joka otti yhteyden tuholaistorjujaan.

Hankkiuduin eroon sängystä ja hankin uuden, jonka jalkoihin sain torjujalta ludekupit. Kaikki tekstiilit 60 asteen pesuun. Vaikka luteita ei sängyn hävittämisen jälkeen näkynyt enää yhtäkään, muuton yhteydessä hävitin kaiken sellaisen jota ei pystynyt kuumentamaan/pakastamaan. Lude kuolee -18 asteessa kun pitää ainakin 3vrk, itse pelasin varman päälle ja pakastin yli viikon.

Lämpötilaksi riittää 52 astetta, siihen ne kuolee munat, nymfit ja aikuiset.

Ja muista, että vaikka ahdistaa, stressaa ja ällöttää, luteet eivät ole vaarallisia. Niistä selviää kyllä, vaikka voikin olla pitkä prosessi. Tsemppiä!

Vierailija
7/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitappa keskellä yötä puhelimen valo päälle ja katsele ympärillesi. Kuitenkin vasta viikko mennyt, joten jos ne ovat luteita, tilanteen voi saada hallintaan hyvinkin nopeasti.

Tuo teippi-idea on myös hyvä, ja jos toteat että on luteita, samantien yhteys isännöitsijään (jos semmoinen on) tai sitten tuholaistorjujalle. Tsemppiä!

Joo luinkin, että itse ei saa mennä myrkyttelemään, vaan pitää ottaa yhteys isännöitsijään. Meillä on ollut lapsilla joskus täitä, ja silloinkin olin kuin maani myynyt, mutta luteisiin verrattuna täit ovat söpöjä pikku lemmikkejä!

Vierailija
8/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa kirjoittaa omaa tarinaani milojoonatta kertaa uudelleen tänne, mutta tällä palstalla on käsitelty tätä aihetta uudelleen. Siitä ei ole kauaa kun joku kertoo kämppiksensä tuoneen tuholaiset kotiin käytettyjen kalusteiden kautta. Tämä keskustelu löytyy haun kautta ihan tuholaisen nimellä. En edes pysty kirjoittamaan tuon tuholaisen nimeä. Hyvin pahat traumat omista kokemuksistani on jäänyt ja tilanteen  hoito oli hyvin vaikeaa. Mutta lyhyesti heti yhteys isännöitsijään jos epäilee jotain. Vaikka torjuntaa ei saakaan tehdä turhaan niin tuskin tuholaistorjuja suuttuu jos tulee tarkastamaan tilanteen, eikä löydäkään mitään. Ensin siis pitää soittaa isännöitsijälle, joka kutsuu paikalle torjujan. Itse tätä ei saa tehdä, eikä myöskään torjuntaa saa yrittää itse.

Vierailija
9/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan tilata paikalle ludekoiran, jos haluat täyttä varmuutta. Ei paljoa maksa.

Vierailija
10/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä asioiden edelle. Tuohon voi olla sata muutakin syytä

Vierailija
11/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksipuolista teippiä sängyn ympärille niin siihen jäävät kiinni, jos niitä on.

Mielenkiintoinen vinkki, en ole aikaisemmin kuullut tuosta

Vierailija
12/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lude kuolee / kuihtuu myrkyttömästi rautakaupasta saatavaan piimaahan. Hevosen ravinto kuivattaa ne.

Vierailija
13/14 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aiempi vastaus huomautti, että jäljet iholla voi tulla monesta muustakin syystä. Yritä pitää tämä mielessä, mutta suhtaudu ludeuhkaan kuitenkin vakavasti.

Älä kuitenkaan niin vakavasti, että ottaisit tuosta yöheräämisestä ja luteiden nappaamisesta ”itse teossa” tavan.

Elin itse suurin piirtein vuoden verran valtaisassa ludekammossa ilman, että kammoni ikinä realisoitui. En suostunut istumaan julkisissa kulkuvälineissä (logiikka: kangasistuimeen on voinut tarttua jonkun ludekodissa asuvan vaatteista luteita), laitoin herätyskellon soittamaan öisin, kävin sängyn läpi taskulampulla kaksi kertaa päivässä, samoin ihoni ja pelkäsin jokaisen finninkin tarkoittavan luteen puremaa. Ei ollut tervettä. Todellakaan. Onneksi meni itsestään ohi.

Tervettä epäluuloisuutta sen sijaan on tarkistaa esim. hotellihuone ja sen sänky saapuessa, olla dyykkaamatta huonekaluja roskalavoilta ja ylipäätään tiedostaa, että tällainen ongelma on olemassa ja se voi osua kohdalle joka tapauksessa esim. naapurista leviten. Sitä et itse voi juuri ennalta estää, mutta siitäkin selviää lopulta kuitenkin hengissä.

Vierailija
14/14 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirppikseltäkin sohvassa voi olla ite ostin ja 3 tna päivänä menin pötköttään valoisaanaikaan alkoi hirvee kutina ja patit jotka häipyi 2t päästä sohva lähti kummallakaan kerralla ei suojaa ollut tullessa ja vietyä pois voi voi väärin toimittu 2ja puoliviikkoa ei mtään merkkiä vieläkään.KUN sohva lähti otsonointi tehtiin kukat parvekkeelle ,kaikki laitoin niin että varmaan pääs happi joka koloon elolliset piti kuolla. o lin kotoa pois toistapäivää.Imurointi imurointi ja imurointi .petivaatteet montakertaa pesty.TOINEN PATJA sängystä pakettiin nojatuoli pakettiin nahka rahi muovi pussiin matot kamari olohuone pussiin Kirjat lähti kirjahyllystä,meni sohvan ostajalle SANOVATsohvassa ei ollut mitään mutta pistivät otsonointi kaappiin .  kaatopaikalle osa koristetyynyistä kaatopaikalle.Yhteydessä tuhojaan ja piti tuoda lude kupit teipit nyt koronaepäily mulla joten tilasin teipin ja syötin ei näy kuulu.On että 2 vviikon päästä näkyis uloste mveri ynm ei näy sängyn jaloissa valkosissa lakanoissa .Mitä pesuun tulee honasin että vesihanasta niinkuumaa vettä saaviin ja voi keittää että asteet lisääntyy täkki sinne kepillä kävin painelemassa silloin tällöin sitten pesukonee kuivaus rumpuun.