Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana nuorena

juulia
17.02.2020 |

Hei! sain tänään varmistuksen että olen raskaana. olen viikolla 9, mulla on tullut pientä vuotoa ja olen ajatellut että menkat vain ovat olleet vähäiset. tänäön kuitenkin kävin terveyskeskuksessa ja varmistui raskaus. en tiedä mitä tehdä. olen itse juuri täyttämässä 18 ja olen vielä koulussa. poikaystäväni käy töissä ja on minua vanhempi. ollaan juuri parin kuukauden päästä muuttamassa yhteen. minun vanhempani ovat tukeneet ja ottaneet asian hyvin vastaan. he ovat valmiita auttamaan ja tukemaan jos päätetään lapsi pitää. mutta poikaystäväni vanhemmat ovat vastaan eivätkä aijjo auttaa tai nähdä lasta jos pidämme sen. poikaystäväni vanhemmat myös asuvat eri paikkakunnalla meistä.
olen miettinyt aborttia mutta se ei tunnu oikealta. en myöskään tiedä voinko pitää lastakaan. mietityttää miten pärjäämme ja ollaanko liian nuoria huolehtimaan lapsesta. sekä myös miten parisuhteen käy kun näin nuorena saa lapsen.
olisiko kellään kokemusta nuorena lapsen saannista? miten teillä on mennyt ja miten pärjäsitte?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua yksinhuoltajuuteen, miehillä on tapana välttää vastuuta.

Oletko valmis luopumaan omasta ajasta, ensimmäinen vuosi menee lähinnä kotona, raskausaikana voi jopa joutua vuodelepoon, etukäteen ei voi tietää onko raskaus helppo vai ei. Myös vauva voi olla itkuinen ja varsinkin tämän takia olisi etukäteen hyvä tietää, että apua Vauvanhoitoon on saatavilla.

Rahaa kuluu ja tukien varassa eläessä joutuu valitsemaan laadun tilalle hinnan ja suosimaan käytettyä.

Opiskelut ja työnteko tietysti lykkääntyy, mutta on oma valinta onko kotona vauvan kanssa 9kk vai 3vuotta.

Kaverit saattaa kadota kokonaan, kun elämäntilanne on toisilla aivan erilainen, niin helposti valitsee ne opiskelija bileet, enemmin kuin vaunukävelyn kaverin kanssa.

Abortti on oma valinta, eikä tässä ole mitään pahaa, kenenkään muun mielipiteellä ei saisi olla tähän mitään vaikutusta.

Vierailija
2/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin odottaa esikoista 20v ja mies oli 21v. Hyvin pärjättiin vaikka mies opiskeli tuolloin. Omat vanhemmat ei auttanut yhtään eikä ole olleet mukana meidän arjessa. Nyt tämä pieni täyttää parin viikon kuluttua 9v ja 10v ollaan oltu yhdessä miehen kanssa. Käytettynä saa suurimman osan lapsen tarvikkeista ja vaatteista niin ei rahakaan ole ongelma jos vaan haluatte lapsen pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä pilalla.

Vierailija
4/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta läheinen työkaverini oli samassa tilanteessa sinun ikäisenäsi.

Erosi miehestään lapsen ollessa muutaman vuoden ikäinen, mutta pysyivät hyvissä väleissä. Hän sai myös paljon tukea omilta vanhemmiltaan.

Lukion taisi käydä loppuun vielä raskausaikana, ja merkonomin opinnot suoritti oppisopimuksella nykyisellä työpaikallamme, on nykyään hyväpalkkaisessa asemassa.

Nyt täyttää kohta 30v ja lapsi niin iso että ns. Omaa aikaa on entistä enemmän ja rahaa esim matkustella.

Yritän tässä lähinnä sanoa että asioilla on tapana järjestyä, eikä nuorena saatu lapsi ole maailman tai oman elämän loppu.

Tsemppiä sinulle, olet isojen päätösten äärellä!

Vierailija
5/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulette pärjäämään pelkillä miehen tuloilla. Ikäsi takia en usko että olet töissä ollut eli saisit minimi äitiysrahan, n. 490e/kk. Lapseen menee paljon rahaa. Paljonko teillä on kuluja elämässä, vuokra, auto jos on jne? Laske onko teillä varaa tarjota lapselle elämä.

Vierailija
6/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tulette pärjäämään pelkillä miehen tuloilla. Ikäsi takia en usko että olet töissä ollut eli saisit minimi äitiysrahan, n. 490e/kk. Lapseen menee paljon rahaa. Paljonko teillä on kuluja elämässä, vuokra, auto jos on jne? Laske onko teillä varaa tarjota lapselle elämä.

-verot eli n. 450e/kk ja kotihoidontuki äitoysrahakauden jälkeen 250e/kk.

Vierailija
7/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaisella kokemuksella olisin abortin kannalla, valitettavasti. Ehdit saada lapsen/lapsia vielä myöhemmin, mutta nuoruutta et saa takaisin koskaan. Enkä nyt puhu pelkästä bilettämisestä, vaan ylipäätään nuoruudesta, vapaudesta, rauhassa aikuiseksi kasvamisesta. T. 18-vuotiaana lapsen saanut, nyt 25-vuotias nainen.

Vierailija
8/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt niin paljon näitä teiniäiti räpellyksiä ja koti leikkejä että niitä lapsia ei todellakaan kannata alkaa tehtailemaan silloin kun on vielä lapsi itsekkin. Ei se ole lapsellekkaan hyväksi. 

Vierailija
9/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata.

Vierailija
10/10 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukion käynyt ja välivuodella kun tulin raskaaksi. Olin yksinhuoltajana ja aluksi sujui hyvin, mutta sairastuin itse kun lapsi oli muutaman vuoden ikäinen. Ollut vaikea pärjätä oman huonon terveyden ja lapsen kanssa, vaikka aluksi näytti, että kaikki menee varmaan ihan hyvin.