Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua."

Vierailija
17.02.2020 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000006410632.html

"VÄHEMMÄN yllättäen tutkimuksessa kävi ilmi, että pikkulasten vanhemmat kärsivät muita enemmän unen puutteesta. Heistä joka kolmas ei kokenut nukkuvansa riittävästi, kun lapsettomista samanikäisistä joka neljäs sanoo samaa.

– On tärkeää, että näistä asioista puhutaan. Jo raskausaikana on hienoa, jos pystyy varmistamaan, että on joku, joka voi ottaa lapsen hoitoon, että vanhemmat saavat levätä. Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua."

Saako neuvolan kautta apua siihen ettei saa nukkua koskaan? Muistaakseni mulle neuvolassa sanottiin että "Se on sellaista".

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua siihen tarvitsee?

Valvoo vuorotellen.

Ja ainahan hoitoapua voi ostaa.

Vierailija
2/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan saa. Saa vain nimensä huolilistaan ja kohta on joku sosionomi sohvalla tarkkailemassa vuorovaikutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa väitetään että sitä saa neuvolasta. Saako sitä?

Vierailija
4/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, ei saa nukkua. Tuleeko neuvolantäti paijjaamaan sinut uneen?

Sellaista se kuule lapsiperheessä on!

If you cant stand the heat, stay out of the kitchen!

Ja kyllä, minulla itselläni on lapsia.

Vierailija
5/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Lukutaitoa sen sijaan ei taida olla. ;)

Vierailija
6/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada apua, esim. perhetyötä, kotipalvelua, lastensuojelu voi tarjota enemmän palveluita, jos neuvolasta ei voida tukea tarpeeksi. Tukiperhe, ensikoti yms. voi olla vaihtoehtoja.

Vierailija
7/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut hankalia univaikeuksia vuosikausia molemmilla lapsilla. (Molemmilla erilaisia ja eri syistä, ekalla sairaudesta johtuvia, toisella jostain tuntemattomasta syystä.) Mitään apua ei saatu. Onneksi lapset ovat jo niin isoja, että nuo ajat alkavat olemaan takana, mutta toivon, että nykyiset pikkulapsiperheet saisivat enemmän apua.

Vierailija
8/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali perheissä pari huolehtii toisistaan ja antaa toisen välillä levätä.

Vierailija
9/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä mitään tukea saa. Mutta eihän sitä kukaan halua ääneen sanoa.

Pistävät vain eteenpäin perheneuvolaan "josta saa tukea" joka pistää eteenpäin lasuun "josta saa tukea". Jos vielä haluaa enemmän tukea lapsi on sen jälkeen sijoitettu sijaisperheeseen ja itse et mitään tukea ikinä saanut.

Vierailija
10/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan saa. Saa vain nimensä huolilistaan ja kohta on joku sosionomi sohvalla tarkkailemassa vuorovaikutuksia.

OT: Luin monta kertaa "sosiosonni" ja kuvittelin puuskuttavan sosiosonnin kiimoissaan tarkkailemaan sohvalle väsyneitä vuorovaikutuksia kun on niin huoli.

Vierailija
11/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa :,D minä olin niin kipeä toisen lapsen synnytyksen jälkeen etten pystynyt seisomaan (oma sairaus paheni) ja neuvolasta kysyttiin haluanko perhetyöntekijän kotikäynnille, kun kysyin että niin onko hän lasten kanssa tai siivoaa jne niin neuvolan täti vastasi ”eikun juttelee sinun kanssa..” mitä.. miten se auttaa minuahoitamaan lapsia?!?

Vierailija
12/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ja lisäksi on hienoa, jos raskausaikana pystyy varmistamaan että on joku, joka voi ottaa lapsen hoitoon, että vanhemmat saavat levätä. Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua. 

Vierailija
13/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli se ainoa "tuki" jota me saatiin. Mutta kun sitä heräilyä on jatkunut 7-8 vuotta, molemmat vanhemmat alkavat olemaan niin seis, ettei vuorottelu enää riitä. Varsinkin, kun itse olen herkkäunisempi ja mies erittäin sikeäuninen, heräsin itse ja piti herättää mies ja varmistaa, että pysyy hereillä. (Eikä aina voinut luottaa, että pysyy hereillä, kun saattoi nukahtaa vaikka istuaalleen, joten lapsen ollessa pieni, ei uskaltanut jättää miestä kovin väsyneenä lapsen kanssa.) Enkä sitten enää saanutkaan unta, joten ei herättämisessäkään usein ollut järkeä, koska sitten vain molemmat valvoisivat.

Kun pitää molempien käydä mm. töissä, ei niitä tunteja tuosta vaan riitä vuosikausia jatkuvaan vuoronukkumiseen. Eikä se muutenkaan virkistä yhtä hyvin, jos joutuu nukkumaan pätkissä miten sattuu mihin aikaan vuorokaudesta vain, eikä kaikilta onnistu nukahtaminen mihin aikaan vuorokaudesta vain.

t. 6

Vierailija
14/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ja lisäksi on hienoa, jos raskausaikana pystyy varmistamaan että on joku, joka voi ottaa lapsen hoitoon, että vanhemmat saavat levätä. Jos lähipiiristä ei löydy tukea, niin neuvolan kautta saa apua. 

Höpönlöpön. Neuvolan kautta pääsee lasun asiakkaaksi eli pakkopalveluiden ja valvonnan piiriin, loppuen sijoitukseen mutta yleensä vain jos olet alhaisesta sosiaaliluokasta. Muille sanotaan "se on sellaista" :)

Vierailija
15/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli se ainoa "tuki" jota me saatiin. Mutta kun sitä heräilyä on jatkunut 7-8 vuotta, molemmat vanhemmat alkavat olemaan niin seis, ettei vuorottelu enää riitä. Varsinkin, kun itse olen herkkäunisempi ja mies erittäin sikeäuninen, heräsin itse ja piti herättää mies ja varmistaa, että pysyy hereillä. (Eikä aina voinut luottaa, että pysyy hereillä, kun saattoi nukahtaa vaikka istuaalleen, joten lapsen ollessa pieni, ei uskaltanut jättää miestä kovin väsyneenä lapsen kanssa.) Enkä sitten enää saanutkaan unta, joten ei herättämisessäkään usein ollut järkeä, koska sitten vain molemmat valvoisivat.

Kun pitää molempien käydä mm. töissä, ei niitä tunteja tuosta vaan riitä vuosikausia jatkuvaan vuoronukkumiseen. Eikä se muutenkaan virkistä yhtä hyvin, jos joutuu nukkumaan pätkissä miten sattuu mihin aikaan vuorokaudesta vain, eikä kaikilta onnistu nukahtaminen mihin aikaan vuorokaudesta vain.

t. 6

Eikun sori, kyllä meille kerrottiin myös, että tukea voisi saada, jos molemmat ei oltaisi töissä. Eli jos toinen olisi irtisanoutunut töistä, olisi voinut nukkua lapsen kanssa päiväunia, mutta silloin olisi saanut apua. En tajunnut logiikkaa, mutta näin se kuulemma oli.

t. 6

Vierailija
16/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 6

Eikun sori, kyllä meille kerrottiin myös, että tukea voisi saada, jos molemmat ei oltaisi töissä. Eli jos toinen olisi irtisanoutunut töistä, olisi voinut nukkua lapsen kanssa päiväunia, mutta silloin olisi saanut apua. En tajunnut logiikkaa, mutta näin se kuulemma oli.

t. 6

Kuulostaa järkevältä :D Mitä tukea olisitte saaneet irtisanoutumisen jälkeen? Keskusteluapua?

Vierailija
17/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi saada apua, esim. perhetyötä, kotipalvelua, lastensuojelu voi tarjota enemmän palveluita, jos neuvolasta ei voida tukea tarpeeksi. Tukiperhe, ensikoti yms. voi olla vaihtoehtoja.

Tukiperhe ja ensikoti on vähän vahvempia palveluita, ei johonkin ensikotiin pääse vain siksi, että vauvan valvominen väsyttää. Tukiperheeseen ei voi vaivaa laittaa. Kotipalvelu nyt ensisijaisesti auttaisi väsyneitä vanhempia, jos pystyy nukkumaan päivällä.

Vierailija
18/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa saa unikouluttajan kotiin, lähetteen neuvolalääkärille joka tarkistaa refluksit, allergiat yms ja neuvolan kautta voi saada viisi kotikäyntiä perhetyöstä. Näin meillä, mutta vaihtelee varmasti todella paljon. Tuskin mikään tai kukaan sellaisia palveluita lupaa, millä saataisiin jokainen vanhempi virkeäksi ja taataan 8 tuntia unta yössä.

Vierailija
19/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vauvaa ei voi laittaa tukiperheeseen. Taisi olla freudilainen lipsaus :D

Vierailija
20/43 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Arvaan, että vaimo hoitaa yöheräämiset, myös viikonloppuisin, että sinä jaksat reippaana töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme