Yle: ihmiset vievät kirpputoreille ehjiä ja jopa käyttämättömiä vaatteita
Joissain vaatteissa on jopa vielä hintalappu kiinni. Tämä kertoo vain siitä miten ihmiset kuluttaa liikaa ja ostaa kertakäyttömuotia vaikka eivät edes käytä niitä loppuun asti ennen kuin laittavat eteenpäin.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/17/mot-laittoi-lahettimia-kierrat…
https://yle.fi/uutiset/3-11208920
Kommentit (22)
Siis eikö sinne kuulukin viedä vain ehjiä vaatteita? Rikkinäiset joko korjataan ennen kirpparille kiikuttamista tai viedään tekstiilikeräykseen.
No pirskattivie kun on hirvittävää.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sinne kuulukin viedä vain ehjiä vaatteita? Rikkinäiset joko korjataan ennen kirpparille kiikuttamista tai viedään tekstiilikeräykseen.
Uff, SPR ja Fida ei ainakaan huoli lahjoitusta jos vaatteet on huonoja tai korjailtuja. Menee roskiin sama tien. Tiedän kirpputorilla töissä olleena.
Koska noissa myydään pitkälti varastettua tavaraa, noin oli jo 90 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uff, SPR ja Fida ei ainakaan huoli lahjoitusta jos vaatteet on huonoja tai korjailtuja. Menee roskiin sama tien. Tiedän kirpputorilla töissä olleena.
Ai mä luulin, että myyntiin kelpaamattomat mutta ehjät lahjoitetaan kehitysmaihin.
Minne ne pitäisi viedä jos haluaa vuosia kaapissa pyörineestä vikaostoksestaan eroon?
Joo ompa hirveetä, kertakaikkiaan. Naurettava uutinen. Pitäiskö kaikesta tykätä, mitä on joskus ostanut? Eikö ole hyvä että laittaa kierrätykseen kirppikselle eikä roskikseen? Kyllä on taas naurettavia ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minne ne pitäisi viedä jos haluaa vuosia kaapissa pyörineestä vikaostoksestaan eroon?
Pitää ilmeisesti repiä niitä hieman, ettei mahdollisesti joku vähäosainen saisi ehjää vaatetta edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mä luulin, että myyntiin kelpaamattomat mutta ehjät lahjoitetaan kehitysmaihin.
Systeemi toimii niin että ehjät hyvät vaatteetkin joita ei vuoden aikana saada myytyä laitetaan seuraavana vuonna pakettiin ja lähetetään leireille koska muuten varastot täyttyis. Paljon menee hyvää ja jopa ehjiä merkkivaatteita kuten esim Marimekkoa koska ihmiset eivät niitä kirppareilta osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ilmeisesti repiä niitä hieman, ettei mahdollisesti joku vähäosainen saisi ehjää vaatetta edullisesti.
Tai vähintään irrottaa hintalappu ettei kukaan luule varkaaksi, eikä kukaan saa tietoisesti ostettua kirpparilta käyttämätöntä vaatetta.
Kerran ku kävin Second hand kirpparilla eli ihmiset saa viedä sin vaatteita, niin siel oli paita, mikä oli hajonnut hihan saumoista oikee näkyvästi.. Annoin sitten myyjille sen paidan, en tiedä, mitä sille sitten loppuviimeks tehtii! 🙈
ihmisillä on nykyään liikaa rahaa, kun on varaa ostella myös tälläisiä vaatteita, jotka ovat ns. vikaostoksia. Jos raha olisi tiukemassa, kyllä sitä tarkemmin emännät vaatteitakin ostelisi. Luonto ja ympäristö tästä vaan kärsii. :(
Hyvähän se on, että edes kirppikselle vievät, eivätkä heitä menemään. Sitä en sitten tajua, miksi pitää ostaa jotain, mitä ei käytä.
ththtrh kirjoitti:
ihmisillä on nykyään liikaa rahaa, kun on varaa ostella myös tälläisiä vaatteita, jotka ovat ns. vikaostoksia. Jos raha olisi tiukemassa, kyllä sitä tarkemmin emännät vaatteitakin ostelisi. Luonto ja ympäristö tästä vaan kärsii. :(
Saan itse paljon sukulaisilta uusia vaatteita lahjaksi vaikka olen joka vuosi ilmoittanut etten tarvitse. Suurin osa näistä on sellaisia vaatteita ja kuoseja joita en käytä joten vien suoraan Uffille ja lähettävät sieltä Helsinkiin lajiteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on, että edes kirppikselle vievät, eivätkä heitä menemään. Sitä en sitten tajua, miksi pitää ostaa jotain, mitä ei käytä.
Ei sitä välttämättä edes tarvitse itse mitään ostaa, monesti tulee jouluna lahjaksi vaatteita niin että kaapit tahtoo pursuta ulos.
ththtrh kirjoitti:
Aika monet vikaostokset kuitenkin ovat seurausta siitä, että on yritetty säästää ja ostaa alesta etukäteen halvemmalla. Esim. minä olen löytänyt kirpparilta useammat uudet kengät lapsille, kun myyjä on arvioinut oman lapsensa jalankasvun väärin.
Jokaiselle ,eistä käy toisinaan niin, että teemme virhehankintoja. Kaupassa / netissä vaate näyttää ihan kivalta ja on jopa oikean kokoinen, mutta jää sitten jostain syystä viereksimaan komeroon. Joten parempi se on viedä kierrätykseen tai kirpparille. Ennen kun kudottiin räsymattoja, niin kuluneet vaatteet leikattiin matonkuteiksi. Nyt ne täytyy heittää sekajätteeseen. Mutta eikös jossakin kirjoitettu, että pian ei jätelaatikoihin saisi ollenkaan heittää tekstiilijätettä. Minneköhän ne sitten joutuvat? Kirppareilleko ja niiden kautta kaatikselle?
Tuntuu yllättävältä että tämä tulisi yllätyksenä kenellekään. Ihmiset tekevät harkitsemattomia ostoksia ja on myös kovia shoppailijoita, joille itse ostelu on tärkeämpää kuin ostoksen käyttökelpoisuus tai tarve.
Hyvä asia, että ihmiset laittavat tarpeettomat tavarat kiertoon.
Kuka niitä rinkkinäisiä ja loppuun käytettyjä rättejä sitten ostaisi? Ehjiä ja hyväkuntoisia vaatteita minäkin kirpparilta etsin. Kaikesta pitää näköjään nykyisin valittaa.