Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työnantaja ja sairauspoissaolot

Vierailija
17.02.2020 |

Olin työhaastattelussa ja minulle jäi sellainen kuva, että jos harkitsevat palkkaamistani, niin tarkistavat nykyiseltä työnantajaltani sairauspoissaolot. Onko tällainen ihan laillistakaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä ihmisestä kysellä entisiltä työnantajilta, kuka sen pystyy todistaan, että on edes kysytty. Jos kumpikaan osapuoli ei halua sitä kertoa.

Ja on hyvinkin yleistä, että kysellään entisiltä työnantajilta, millainen työntekijä on ollut tms.  Kuka nyt summassa palkkaisi ihmisen töihin, etenkin jos paikkaan on useita hakijoita.

Ja hyvillä työntekijöillä on useinmiten suosituksia joltakin entiseltä työnantajalta.

Vierailija
2/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon olen sitten olet ollut sairaslomilla, jos tuollaisen asian kysyminen nykyiseltä työnantajalta noin kaivelee?

Kukaan ei halua saikuttajaa palkata, se tulee kalliiksi työnantajalle sijaisineen kaikkineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ole luotettava tekijä kun tollasta kyselet. Jatkuvasti pois. Normaali työssäkävijä ei tommoselle ajatusta uhraisi.

Vierailija
4/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajilla on tietenkin keskenään solidaarinen verkosto, jossa kerrotaan asioita työntekijöistä.

Usein syy siihen miksi joku palkataan ja toinen ei, on juuri se, että on kyselty entiseltä tai viimeiseltä työnantajalta tietoja hakijasta.

Vierailija
5/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä uusi vakituinen jäi heti koeajan jälkeen puoleksi vuodeksi sairaslomalle.

Vierailija
6/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laillista.

Vierailija
7/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laillista tai ei mutta kertoo hakijasta jo kaiken tarvittavan kun tollasta kyselee.

Vierailija
8/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laillista.

Ei varmaan, mutta käytäntö. Minä ainakin kyselisin, jos olisin työnantaja. Milläpä tuon todistaa, saahan sitä kaverit soitella toisilleen.

Vierailija
9/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on laillista, jos sinä annat siihen luvan.

Vierailija
10/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olin jo palkkaamassa erästä kokenutta paluumuuttajaa töihin työpaikalleni, mutta esimieheni pyysi kyselemään entisiltä pomoilta taustoista. Haastattelin tuolloin kolmea potentiaalista ehdokasta. Yksi torpattiin aivan täysin saikkuhistorian vuoksi ja toinen taas oli hankala tapaus, joka ruinasi aina viikonloppuvapaita ja ei koskaan paikannut muiden poissaoloja.

Asia tuli tämän ensin mainitun kohdalla ilmi, kun hän ei jostain syystä tuonut ollenkaan työtodistusta aikaisemmasta alallaolostaan. Kertoi vain sen jälkeisistä ja sitä edeltäneistä töistä ja esitteli muutaman hyvän työtodistuksen.

Itseäni asia vitutti, koska olisin antanut mahdollisuuden ja tarve oli kova ja ei olisi tarvinnut paljoakaan kouluttaa. Mutta ei näytetty vihreää valoa ylempää. Paikan sai sitten se kolmas, joka oli aivan vihreä tapaus. Ja hänkin sitten ilmoitti saaneensa opiskelupaikan syksylle (tarve oli kokoaikaiselle).

Tämä 2010-luvun alussa.

Vierailija
11/11 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä onko laillista, ei kysyminen ainakaan, ja jos on ollut ns. saikuttaja, kertoisin varmasti kysyjälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi