Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret eivät osaa tai jaksa edes kuoria perunoita?

Pistimpä merkille.
17.02.2020 |

Perunan kuorimattomuus on lisääntynyt hälyyttävästi.
Aikoinaan kyllä näitäkin oli, mutta vähemmistönä. Kyllä me koulussa pälyiltiin jos joku ei osanut tai viitsinyt kuoria perunoita. Arveltiin ettei osaa tai ei jaksa.
Elämänhallinnan puutteen merkkejä varhaisessa vaiheessa. Näihin kannattaisi opettajienkin puuttua ajoissa!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä lohkoperunat pistän uuniin kuorineen, kuorethan ovat sitä parasta niissä.

Vierailija
22/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosien ajan syönyt perunat kuorineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän jo moni sanoikin, mutta perunan kuoressa on enemmän ravintoa kuin sisuksessa.

Lisäksi peruna maistuu minusta paremmalta, jos sitä ei ole kuorittu. Esim. jos keittovedessä on suolaa ja vähän tilliä tms, ei se maistu siinä perunan sisäpinnassa vaan kuoressa. Ja kuorellisesta perunasta tehdyt ranskalaiset vasta hyviä ovatkin.

Kyllä, kuoressa voi olla multaa tai muuta, mutta sen takiahan perunat pestään ennen kypsennystä. Ja kiehuvassa vedessä kuolee bakteereja.

Tämä ei ole oikeasti mikään ongelma, ei ole laiskuutta eikä uusavuttomuutta, ajat ja tavat ovat vain vaihtuneet.

Vierailija
24/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myytävät perunat ja juurekset ovat venyneet ties missä likaisissa, hiiriäja rottia ja muita jyrsijöitä sisältävissä varastoissa.

Niissä on myös lannoitusaineita sisältäviä aineita, kuten eläinten paskaa ja muuta.

Joka haluaa syödä perunat kuorineen, syököön. Meillä ei syödä.

Vierailija
25/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myytävät perunat ja juurekset ovat venyneet ties missä likaisissa, hiiriäja rottia ja muita jyrsijöitä sisältävissä varastoissa.

Niissä on myös lannoitusaineita sisältäviä aineita, kuten eläinten paskaa ja muuta.

Kuorit varmaan viinirypäleet ja kirsikkatomaatit?

Vierailija
26/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön perunat yleensä kuorineen, koska mielestäni parempaa siten. Jos onkin hitunen multaa mukana, ei haittaa ollenkaa - mullan ja maaperäeliöiden mukanahan saa vitamiineja ja hivenaineita.

Vierailija
27/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuorit varmaan viinirypäleet ja kirsikkatomaatit?

Minulla on nuubialainen sitä varten.

Vierailija
28/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuorittaessa poisteta kuoren alta mitään. Ne kuoret vain.

Miten kuorit perunan (tai minkään muukaan) ilman, että et kuori mitään kuoren alta?

Ihan mielenkiinnosta kysyn?

Vierailija
29/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin syön viinirupäleitä hyvin vähän juuri siksi, että niiden kuorissa on torjunta-aineita. Opin tämän jo lapsena omalta äidiltäni. Olemme aina suosineet suomalaista ja mahdollisuuksien mukana myös luomuna. Iloksemme tänä talvena kaupasta on edelleen saanut esim suomalaisia omenoita. Tiesittekö muuten, että kaukaa tuodut omenat voivat olla jopa vuoden vanhoja? Ei ne olekaan yhtä herkullisia kuin nämä suomalaiset makeat ja mehukkaat tai happamat ja mehukkaat (leivontaan ja uuniomeniksi ostan jälkimmäisiä). Otankin yhden makean suomalaisen tuoreen tuntuisen omenan nyt heti! Pesen sen ja syön kuorineen.

Olen muuten hyvä kuorimaan perunoita:)

Vierailija
30/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään perunat kuorineen. Se vähä mitä perunaa ylipäätään syödään.

Vierailija
31/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan kuoria perunoita, mutten näe siinä mitään järkeä. Kuori on perunan maukkain ja ravintorikkain osa. Kuorin viimeksi perunani varmaan ala-asteella tai päiväkodissa.

N25

Vierailija
32/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pelkkä vanhankansan myytti että heti kuoren alla peruna olisi jotenkin ravintorikkaampi. Samaa tärkkelysmössöä se on sekä kuoren vieressä että ytimessä. Itse kuoresta saa kyllä kuitua.

Biologi

Vierailija
33/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri kuorin vahingossa perunat siinä samalla kun laitoin muitakin juureksia. Olen epäonnistunut.

Vierailija
34/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuorittaessa poisteta kuoren alta mitään. Ne kuoret vain.

Miten kuorit perunan (tai minkään muukaan) ilman, että et kuori mitään kuoren alta?

Ihan mielenkiinnosta kysyn?

Laaserilla!!

Vierailija
35/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin syön viinirupäleitä hyvin vähän juuri siksi, että niiden kuorissa on torjunta-aineita. Opin tämän jo lapsena omalta äidiltäni. Olemme aina suosineet suomalaista ja mahdollisuuksien mukana myös luomuna. Iloksemme tänä talvena kaupasta on edelleen saanut esim suomalaisia omenoita. Tiesittekö muuten, että kaukaa tuodut omenat voivat olla jopa vuoden vanhoja? Ei ne olekaan yhtä herkullisia kuin nämä suomalaiset makeat ja mehukkaat tai happamat ja mehukkaat (leivontaan ja uuniomeniksi ostan jälkimmäisiä). Otankin yhden makean suomalaisen tuoreen tuntuisen omenan nyt heti! Pesen sen ja syön kuorineen.

Tiedätkö miksi saa suomalaisia omenoita jopa tähän aikaan? Ne käsitellään säilöntäaineilla.

Vierailija
36/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain laiskuutta jos aikuinen ihminen ei kuori perunoita keittoihin, eikä muuhunkaan ruuanvalmistukseen.

En syö kuoripäällisiä perunoita, aina sinne jotain moskaa, soraa tms. on jäänyt kuoren alle.

Hyi helvetti.

Näin on. Itse miellän kuorimattomuuden ensimmäisiksi elämänhallinnan puutteen merkeiksi. Silloin hälyytyskellojen pitäisi soida.

Tämäkin ketju on täynnä näitä että ei sillä ole väliä ihmisiä.

Vierailija
37/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuorisin perunasta suurimmat ravinteet pois? Osaan kyllä kuoria perunan, mutta miksi kuorisin?

Vierailija
38/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi perunat pitäisi kuoria? Enitenhän niissä on ravinteita juuri siinä kuoren vieressä. Miksi ne pitäisi heittää hukkaan?

Ja ei, en ole enää edes nuori vaan päältä viisikymppinen, mutta olen sentään oppinut kyseenalaistamaan asioita, joita yritetään opettaa itsestäänselvyyksinä.

Olin ala-asteella 70-luvulla ja laiskuuttani jätin koulussa ja kotona perunat kuorimatta. Sittemmin jätin ne kuorimatta, koska kuoren alla oleva aine on terveellistä ja potaatinkuoret siellä potaatin seassa ovat mielestäni ihan hyviä. 

Vierailija
39/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon löytyy porukalla tekosyitä olla kuoria perunoita perinteisesti kuten suomalaisilla on aina ollut tapana jo ikiajoista asti.

Perinteisestihän peruna otetaan haarukkaan ja sitten toisella kädellä kuoritaan nopeasti. Kuori irtoaa itsestään jos perunat on keitetty oikein.

Tämä nopeutta vaativa suorite on ohitse parissa sekunnissa. Siinä ajassa on jo neljä perunaa kuorittuna. Kuorinta vaatii myös raudanlujaa kärsivällisyyttä sekä keskittymiskykyä. Aina perheen nuorinkin Tuomo työntää kielen sivuun ja harjoittelee hartaasti sivistyneen ihmisen pöytätapoja. Perunan kuorinta on yksi niistä perinteisistä vanhoista tavoista, jotka on meidän päiviin asti säilyneet.

Muinoin ei ollut varaa mokailla ja pelleillä terveyden kustannuksella. Nähtävästi nykyään on sitten niin.

Vierailija
40/52 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miksi saa suomalaisia omenoita jopa tähän aikaan? Ne käsitellään säilöntäaineilla.

Omenoita ei yleensä tarvitse kuoria, talviomenat säilyvät siksi, että ovat eri lajiketta. Joillakin lajikkeilla tulee luonnostaan sellainen vahamainen pinta, jota luullaan käsittelyksi. (juuri hain kellarista viimeiset oman sadon omenat).

Pesu runsaalla haalealla vedellä riittää sekä omenoille, että perunoille. Joskus perunat ovat niin  rupisia, että kuorin kyllä. En tietenkään uusia juuri maasta otettuja perunoita, enkä siistejä uuniperunoita.

Joskus voi tullista päästä läpi sellainen myrkyillä käsitelty hedelmä tai kasviserä, mutta kokonaisuudessa niiden nauttimisessa ei ole vaaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi