Ystävä pyytää 10€ maksua siitä että lainaa suihkuaan kerran, onko kohtuutonta?
Meillä jostain syystä vedet poikki ilman mitään ilmoitusta ja suihkuun olisi päästävä. Onko 10€ kertamaksu yhdestä suihkukerrasta mielestänne kohtuuton?
Kommentit (66)
Tuo ei ole edes kohtuutonta, vaan täysin järjetöntä. Ellet sitten ole jatkuvasti jotain vailla ja hän haluaa lopettaa loisimisen.
Joo montakos perheestä sinne suihkuun on menossa? Sinä, miehesi ja 4 lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1000 litraa vettä maksaa noin 4 euroa, että aika kova taksa ystävälläsi on.
Kyllähän sitä vettä suihkussa kuluu. Riippuen viipyykö siellä 10 minuuttia vai tunnin niin kulutus voi olla vaikka 1500 litraa.
Kuka ottaa tunnin suihkuja? Tunnin kulutus olisi n. 900 litraa. Tai kai sitä kotonaan joku saukonsukuinen voisikin, mutta jos ystävän luo menee suihkuun, kukaan tuskin sinne melkein pariksi tunniksi jäisi jumittamaan. Ihan jo siksi, että se olisi hiton outoa.
Kyllä minä tiedän ihmisiä jotka valitsee asunnonkin muuttaessaan sen mukaan että maksetaanko vesi kulutuksen mukaan vai ei, koska maksattavat mieleuusti pitkät suihkunsa taloyhtiön muilla asukkailla.
Yksikin tuttu sanoi makoilevansa suihkussa, koska ei jaksa seistä niin pitkään kun haluaa olla suihkussa.
Mä en pyytänyt yhtään rahaa kun mun ystävä miehensä kanssa kävi meillä muutaman kerran suihkussa kun heillä oli putkiremontti.
Mutta me ollaankin oikeita ystäviä keskenämme.
Vain kommari auttaa ilmaiseksi! Aina köyhät vinkumassa ilmaisia suihkuja tms.
Se ei vaan halua sinua loisimaan kämppäänsä. En minäkään halua kaveritani käyttämään kylppäriämme, minkään sotatilaa kevyemmän syyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kohtuullista. Haluaa maksattaa omaa vedenkulutustaan sinulla. Käyttää siis hätääsi hyväkseen. Edes sen muutaman sentin (mikä oikea hinta olisi) tuossa tilanteessa ei olisi kohtuullista. Minunkin suihkuuni pääsisit ilmaiseksi syysi kanssa, vaikka ei edes tunneta. Äläkä vaan maksa.
Kyllä suihkussa käynti maksaa jotain euron paikkeilla, riippuu tietysti että kuinka paljon vettä käyttää. Joku voi peseytyä kymmenellä sentillä ja joku toinen kolmella eurolla. Suihkun pitäminen päällä maksaa noin 80 senttiä per 5 minuuttia.
En ole laskenut ikinä paljon yksittäinen suihku maksaa, mutta tuolla laskennalla nelihenkisen perheen kymmenen minuutin päivittäinen suihku maksaisi 196e kuukaudessa, ja siihen päälle sitten pyykinpesukoneet ja astianpesukoneet, jotka aika kivasti vievät litroina vettä. Ja tuohon lisäksi vielä muu käyttövesi.
Joten hieman epäilen tuota laskentaasi, ellei sitten sieltä suihkusta tule vettä kuin saavista.
Vierailija kirjoitti:
Joo montakos perheestä sinne suihkuun on menossa? Sinä, miehesi ja 4 lasta?
Ihan minä vaan ja yleensäkin olen suihkussa sen 5-10 min, vieraassa suihkussa tietty yritän selviytyä mahdollisimman nopeasti.
Vesimaksu kuuluu vuokraan joten jos on maksamatta niin ei ole ainakaan oma munaus. Jotain tuossa kadun varressa kyllä kaivelevat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kohtuullista. Haluaa maksattaa omaa vedenkulutustaan sinulla. Käyttää siis hätääsi hyväkseen. Edes sen muutaman sentin (mikä oikea hinta olisi) tuossa tilanteessa ei olisi kohtuullista. Minunkin suihkuuni pääsisit ilmaiseksi syysi kanssa, vaikka ei edes tunneta. Äläkä vaan maksa.
Kyllä suihkussa käynti maksaa jotain euron paikkeilla, riippuu tietysti että kuinka paljon vettä käyttää. Joku voi peseytyä kymmenellä sentillä ja joku toinen kolmella eurolla. Suihkun pitäminen päällä maksaa noin 80 senttiä per 5 minuuttia.
Nopea googlaus paljasti, että 20 minuutin suihku maksaa 1,7e, eli joo yläkanttiin olikin tuo niin kuin arvelin.
Mutta mitä tulee ap:n juttuun, niin mä en pyytäisi rajaa vaikka ystävä kävisi viikon ajan suihkussa luonani, pyykitkin saisi pestä jos toisi pullat ja kahvit mukanaan.
Ei ystävyyteen kuulu tuollaisten asioiden hinnoittelu kun on kyse kuitenkin lyhyestä tarpeesta.
Mä itse säästän suihkussa niin, että käyn lasten kanssa yhdessä (ovat pieniä). Jos köydään jokainen erikseen suihku/kylpy, niin vettä ja aikaa menee enemmän. Varmaan nämä suihkukulutukset näkyy sitten teinien kanssa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt ystävältäsi usein apua ja asioita lainaan?
Ei vastausta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastausta...
Anteeksi, missasin tämän. Eli en ole mikään elämäntapapummaaja, nyt vaan tosiaan tuli tällainen tilanne että työpaikan edustustehtävässä illalla on oltava siisti. Olen tämän ihmisen koiraa käyttänyt useamman kerran lenkillä kun hän on ollut sairaana, ihan ilmaiseksi.
Mutta bussimatkan päässä kyllä on uimahalli, eli siihen taidan turvautua.
Ap
Sulla on nyt hinta seuraavalle koiranulkoilutukselle. Vastavuoroisuus on ehdoton ystäväsuhteissa. Ehkäpä sitten ymmärtää tökeryytensä.
Tämän on pakko olla provo koska
1. kuka täysjärkinen pyytää 10 euroa suihkussa käymisestä
2. kuka täysjärkinen kutsuu tällaista ihmistä ystäväkseen
3. kuka täysjärkinen jää miettimään oiskohan tuo käypä hinta
4. kuka täysjärkinen miettimisen jälkeen päättää kysyä av-mammojen mielipidettä
5. kohtien 1-4 ollessa totta tämä vaatisi kahden yhtä kahjon kohdanneen toisensa ja se on joskin mahdollista, usein epätodennäköistä, siksi sanon
1/5
Mene uimahalliin, kuten on ehdotettu. Pääset halvemmalla JA lisäksi pääset saunaan ja uima-altaille. Oikea ystävä ei pyydä kymmentä euroa suihkusta. Monet ei maksa tuon vertaa edes vesilaskua kuukaudessa. Minun luokseni pääsisi ilmaiseksi ja lämmittäisin saunan samalla. Saattaisin jopa leipoa jonkun piirakan iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1000 litraa vettä maksaa noin 4 euroa, että aika kova taksa ystävälläsi on.
Kyllähän sitä vettä suihkussa kuluu. Riippuen viipyykö siellä 10 minuuttia vai tunnin niin kulutus voi olla vaikka 1500 litraa.
Kuka ottaa tunnin suihkuja? Tunnin kulutus olisi n. 900 litraa. Tai kai sitä kotonaan joku saukonsukuinen voisikin, mutta jos ystävän luo menee suihkuun, kukaan tuskin sinne melkein pariksi tunniksi jäisi jumittamaan. Ihan jo siksi, että se olisi hiton outoa.
Millaiset vesiputoukset teillä on, jos tunnissa juoksee 900 litraa? Meillä 2500 litraa kestää juoksuttaa 1,5 vuorokautta.
Riippuu onko ikivanha säätelemätön suihku vai vettä säästävä suihku. Keskimääräiseksi vedenkulutukseksi on joissain lähteissä laitettu 150 litraa/10 min.
Asun 2013 rakennetussa kerrostalossa ja meillä on kiinteä vesimaksu 20e/kk ja sillä saa kuluttaa niin paljon vettä kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastausta...
Anteeksi, missasin tämän. Eli en ole mikään elämäntapapummaaja, nyt vaan tosiaan tuli tällainen tilanne että työpaikan edustustehtävässä illalla on oltava siisti. Olen tämän ihmisen koiraa käyttänyt useamman kerran lenkillä kun hän on ollut sairaana, ihan ilmaiseksi.
Mutta bussimatkan päässä kyllä on uimahalli, eli siihen taidan turvautua.
Ap
Siinä tapauksessa hyvin erikoinen meininki.
Vierailija kirjoitti:
Mene 9uimahalliin, kuten on ehdotettu. Pääset halvemmalla JA lisäksi pääset saunaan ja uima-altaille. Oikea ystävä ei pyydä kymmentä euroa suihkusta. Monet ei maksa tuon vertaa edes vesilaskua kuukaudessa. Minun luokseni pääsisi ilmaiseksi ja lämmittäisin saunan samalla. Saattaisin jopa leipoa jonkun piirakan iltapalaksi.
Kutsut siis tuntemattoman luoksesi suihkuun ja saunaan. Sen jotenkin ymmärtäisi, mutta lisäksi lupaa tarjota piirakkaa!
Olen kerran päästänyt tuttavan luonani suihkuun, se oli viimeinen kerta. Hän käytti minun pesusientäni sekä shampoota puoli pulloa, oli lisäksi ajellut säärensä ja ties mitä muita paikkoja minun höylälläni ja sitä karvaa oli kaikkialla. Henkilökohtainen hygieniatuote ilmeisen vieras käsite... Ihme että hammasharjan jätti rauhaan.