Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on ekologisempaa?

Vierailija
17.02.2020 |

Ostanko kumpparit vai muovikengät?
Nahkaa ei tuonne vesisateeseen kannata edes ajatella.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisinta on laatukengät jotka kestää mahdollisimman kauan. Esim vedenpitävät goretex käsitellyt nappanahkaiset espanjassa lampaannahasta käsintehdyt kengät kuten itsellä. Toki hintaa yli 200e mutta kestävätkin sitten ja siten ovat ekologisia.

Vierailija
2/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekologisinta on laatukengät jotka kestää mahdollisimman kauan. Esim vedenpitävät goretex käsitellyt nappanahkaiset espanjassa lampaannahasta käsintehdyt kengät kuten itsellä. Toki hintaa yli 200e mutta kestävätkin sitten ja siten ovat ekologisia.

Mistä sä tuommoset ostit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydään esim  Stockmann, Zalando, Halonen jne.

Vierailija
4/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja laita nyt merkkikin vielä. Mä en ole kuunaan tuollaisia nähnyt vaikka noissa mainitsemistasi kaupoista olen useastikin ostanut.

Vierailija
5/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja laita nyt merkkikin vielä. Mä en ole kuunaan tuollaisia nähnyt vaikka noissa mainitsemistasi kaupoista olen useastikin ostanut.

Häh? Itse olen ostanut tuollaiset ihan kookengästä. Eivät ole mikään harvinaisuus. Merkkiä en muista.

Vierailija
6/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Panama Jack kengät ovat käsin espanjassa tehtyjä ja niitä saa sadesäähän tarkoitetulla goretex-käsitellyllä nappanahalla.

Vierailija
7/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman kestävät joita tulee käytettyä pitkään. Tuotantovaihe on yleensä se millä on suurin jalanjälki, esim kuljetus on siitä murto-osa. Mieti siis millaiseen käyttöön tulevat (esim kaupunki vs metsä), minkälaisia haluat käyttää etkä vaihtaa kyllästymisen takia, mitkä eivät ole liukkaat jne. Suositukset ja arvostelut muilta voivat olla hyödyllisiä.

Vierailija
8/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman kestävät joita tulee käytettyä pitkään. Tuotantovaihe on yleensä se millä on suurin jalanjälki, esim kuljetus on siitä murto-osa. Mieti siis millaiseen käyttöön tulevat (esim kaupunki vs metsä), minkälaisia haluat käyttää etkä vaihtaa kyllästymisen takia, mitkä eivät ole liukkaat jne. Suositukset ja arvostelut muilta voivat olla hyödyllisiä.

Ei ne kengät mitään älyttömiä kestä, koska kuluvat käytössä. Kengät kestää noin 1000-3000km kävelyä ja sitten ne alkaa olla finaalissa, eli noin 4-12km kävelyä noin viitenä päivänä viikossa, eli monella tulee tuo jo työmatkoista vuodessa.

Itse kun olen varsin innokas metsästäjä, niin metsästyssaappaat saa ostaa suunnilleen joka vuosi, jolloin käytössä kahdet kengät, jotta voi vaihtaa niitä vuoropäivin että ehtivät kuivaa välissä ja vielä voi olla kolmannet varakenkien varakenkenä.

Vierailija
9/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Panama Jack kengät ovat käsin espanjassa tehtyjä ja niitä saa sadesäähän tarkoitetulla goretex-käsitellyllä nappanahalla.

Spanian ilmasto on vähän eri kuin Pohjolan. Noi kegät ei kestä täällä kauaa. Kokemusta on. 

Vierailija
10/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt, mut käsintehtyjä laatukenkiä ei kyllä ihan kahdella sadalla saa :/.

Vierailija
11/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko mäkään. Eikä tasan mistään Haloselta tms. Käsintehdyt kengät maksaa sen verran paljon, ettei niitä ketjuliikkeissä edes myydä.

Vierailija
12/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kengät mitään älyttömiä kestä, koska kuluvat käytössä. Kengät kestää noin 1000-3000km kävelyä ja sitten ne alkaa olla finaalissa, eli noin 4-12km kävelyä noin viitenä päivänä viikossa, eli monella tulee tuo jo työmatkoista vuodessa.

Itse kun olen varsin innokas metsästäjä, niin metsästyssaappaat saa ostaa suunnilleen joka vuosi, jolloin käytössä kahdet kengät, jotta voi vaihtaa niitä vuoropäivin että ehtivät kuivaa välissä ja vielä voi olla kolmannet varakenkien varakenkenä.

Kengissä on eroja. Omat vanhemmat kengät ovat 15 v vanhat vaelluskengät joita on käytetty paljon (olen maastotöitä tekevä biologi, harrastan luontoretkeilyä ja käytän noita usein myös kaupungissa jos huono sää). Eikä kyse ole vain siitä että "ennen tehtiin kestävää ja nykyisin ei", kahdet edelliset tennarit kävelin puhki vuodessa, nykyiset ovat kestäneet hyvänä jo 3 v. Kenkiä on vähän, joten käyttö on pysynyt samanlaisena.

Vierailija
13/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spanian ilmasto on vähän eri kuin Pohjolan. Noi kegät ei kestä täällä kauaa. Kokemusta on. 

Mitkä kestää paremmin sitten? Omat kokemukset kotimaisen kenkävalmistajan nahkakengistä että viimeistään 2v jälkeen vaihtokunnossa. Eipä näytä suomalaiset nahkakenkien valmistajaktaan huomiovan ilmastoa täällä.

Vierailija
14/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa niitä merkkejä, että tietää vähän mitä lähtee kyselemään. Kiitos.

Vierailija
15/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Panama Jackit välttämättä 100% käsintehtyjä ole mutta osittain ainakin https://www.panamajackshop.com/uk/en/about-panama-jack/handmade

Vierailija
16/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumisaappaat

Vierailija
17/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan muovi ei kestä paria vuotta kauempaa. Kumpparit sen sijaan kestäneet aina 10 vuotta vähintään. Eli kumpparit on minun kokemukseni mukaan ekologisemmat.

Nahkakenkiä käyttäisin sitten kun ei ole kosteaa.

Vierailija
18/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä vaan ostan kumpparit. Nokialaisia en osta, ne ei enää tee vedenpitäviä. Mutta ostanko hunterit ja trehornit?

Vierailija
19/19 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sellaiset vankkarakenteiset kumisaappaat ole ekologisin vaihtoehto. Kenkien ekologisuus lienee lähes täysin riippuvainen niiden käyttöiästä. Mitä pitkäkestoisemmat kengät ostaa sitä ekologisemmaksi tulee. Sellaiset juntit kumissaappaat mallia maajussi kestää arkikäytössä helposti vuosikymmenen. Noi teidän goreteksit menee rikki ensimmäisenä talvena. Onhan ne hyviä, mutta kenkiä joutuu uusimaan ahkerampaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä