Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kukaan auttaa? Tai kertoa mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
15.02.2020 |

Sisältää avautumisen työelämässä pärjäämättömyydestäni.

Olen käynyt tästä puhumassa lyhyesti koulupsykologille (lukioaikana, josta on jo useampi vuosi) ja kirjoittanut varmaan jokaiselle keskustelupalstalle (ja saanut lähinnä paskaa niskaa, toisaalta ymmärrän)
Aloitin kesätöissä 15-vuotiaana, ja luulin että paskuuteni ja hitauteni johtui vain kokemattomuudesta. Sama homma jatkui kuitenkin sitten joka kesä kesätöissä. En koskaan päässyt takaisin työpaikkoihin, joissa olin aikaisemmin ollut, toisin kuin kaverini joita _pyydettiin_ tulemaan taas ensi kesänä.

Joka kesä jouduin etsimään uuden paikan, ja joka vuosi rupesivat perustelut käymään vähiin, miksi minut kannattaa ottaa töihin jne. Kukaan ei oikein ymmärrä, saan kavereilta kommenttia että "älä välitä, kaikki on alussa hitaita ja sählää." Mutta kun minulla se ongelma tuntuu olevan jossakin syvemmällä. Kaikki menee sellaiseksi aivosumuksi töissä ja sitten minulle tiuskitaan kuinka huolimaton ja paska olen.
Vaikka tosiasiassa olen aina ollut sellainen ihminen, että yritän parhaani. Tapoihini ei ole koskaan kuulunut lusmuilu, ja sitten minulle lyödään työpaikalla otsaan lusmun leima, kun en suoriudu toivotulla tavalla. Vaikka haluaisin. Mutta ei, en vain pysty. Olen hidas, sählä, teen ihan tyhmiä mokia ja minun palkkaamiseni tuottaa firmalle enemmän tappiota kuin palkkaamattomuuteni.

Nyt olen siinä pisteessä, etten enää jaksa hakea töitä. Yhden hakemuksen laitoin, edelliskesän paikkaan, ja yllätys yllätys sain tänään viestin ettei minua valittu. Ei ole motivaatiota mennä enää, kun huuto ja ihmisten vitutus johtuu täysin itsestäni (vaikka teen parhaani että pärjäisin), mikä tuntuu todella nöyryyttävältä. Olen siis täysin työtön nyt, eikä minulla ole opiskelupaikkaakaan. Toinen välivuosi menossa, eli kuulostan varmasti todella laiskalta luuserilta, mutta voi kuinka mulla olisikaan työhaluja mikäli vain pärjäisin töissä. Silloin kun en vielä tiedostanut tätä ongelmaa, kiersin ovelta ovelle etsimässä työpaikkaa, eli moti on joskus kyllä ollut kova.

Työkkäriin varmastikin joudun kohta menemään että edes jotain tuloja saisi, ja olen miettinyt jopa jotain kuntouttavaa työtoimintaa. Mulla on aina ollut jonkinsorttinen huonommuudentunne, ja voin vannoa että kuntouttava työtoiminta olisi kyllä viimeinen naula siihen arkkuun. Millainen on ihminen, joka ei edes normaalissa työssä pärjää? Kun eikös kuntouttava ole esimerkiksi pahasti mt-ongelmaisille ja hieman kehitysvammaisille? Heitä mitenkään nyt väheksymättä tässä!!

Niin ja tosiaan, olen kiinnostunut luonnontieteistä ja lääketieteestä, joten olen joskus pohtinut bioanalyytikoksi kouluttautumista (työllisyyden kannalta etenkin) mutta sinnekin hakemista jarruttaa aikaisemmat kokemukset. Miten minä muka pärjäisin siellä yhtään sen paremmin kuin jossain ravintolan tiskissä? Sylettää, kun olin koulussa aikanaan kympin oppilas, mutta mitä vanhemmaksi tulee, sitä huonommaksi vaan itsensä tuntee. Ystävillä, joita ei koulu kiinnostanut, on nykyään kivat opiskelupaikat - ja TÖITÄ. Minä olen työtön sossupummi. Ei pitänyt käydä näin. Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että mitä jos minulla on jokin keskittymishäiriö joka sotkee suoriutumista töissä ja yrittää päästä joihinkin testeihin tms? Toisaalta, tuskin olisin silloin koulussakaan jaksanut keskittyä. En tiedä, ehkä minä vain olen oikeasti niin TYHMÄ, että olen hidas jopa jossain helvetin leivän kääntelyssä.
Tiedän että tänkin viestin kirjottaminen on varmaan virhe.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala on muuten pahamaineinen työntekijöiden kohtelun suhteen, etsipä jotain vanhoja ketjuja aiheesta.

Vierailija
22/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksesi on kyllä todella ristiriitainen, mutta avun tarpeesi on selvä. Ensiksi ajattelin, että kuntouttava työtoiminta on sinulle oikea ratkaisu, mutta ihmettelin hyvää kielenkäyttöäsi. Lopuksi kuitenkin kerroit, että olit kympin oppilas, joten oikea ratkaisu sinulle ei löydy kuntouttavasta vaan apua voit hakea terapiasta tms. Sinun pitäisi vain löytää oma alasi. Sosiaalisesti en tiedä miten vahva ole, mutta arvaukseni on että että viihdyt paremmin yksin. Harvassa duunissa nykyään saa nysvätä omiaan joten valitettavasti joudut kyllä etsimään ratkaisun jossa hitautesi haittaisi töissä olemista mahdollisimman vähän ellet sitten ala yrittäjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vtussa hakeudut hyvällä koulu menestyksellä jatkuvasti johonkin hanttihommiin ovelta ovelle. Mikset hae opiskelemaan ja hae sitten töitä, mitkä vastaa koulutustasi?!?

Vierailija
24/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vtussa hakeudut hyvällä koulu menestyksellä jatkuvasti johonkin hanttihommiin ovelta ovelle. Mikset hae opiskelemaan ja hae sitten töitä, mitkä vastaa koulutustasi?!?

Vähän vaikea hakea opiskelemaan kun en ole keksinyt alaa, jossa hitaus ei haittaisi. Kun sillä hyvällä koulumenestyksellä ei tee mitään muuta kuin ehkä pääsee helpommin kouluun, mutta sieltäkin sitten joskus valmistutaan töihin. Ei voi jäädä ikuisuusopiskelijaksi.

Vierailija
25/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis hakenut opiskelemaan? Todennäköisesti se sopisi sinulle erinomaisesti kun menestyit koulussa. 

En ole, sillä en ole keksinyt mitään alaa joka sekä sopisi minulle, työllistäisi että vastaisi kiinnostuksenkohteita. Kuten sanoin, luonnontieteet kiinnostaa ja siksi bioanalyytikko, mutta täälläkin todettiin ettei se varmaan sovi minulle. :/ 

Luonnontieteet voivat hyvinkin sopia sinulle erinomaisesti. Niissäkin on vaikka kuinka paljon erilaisia tehtäviä.

Kaksi serkkuani on väitellyt molekyylibiologiasta, siinä tekeminen varsinkin tutkimusvaiheessa vaatii nimenomaan keskittymistä, tarkkuutta ja aikamoista yksinäisyyden ja välillä yksitoikkoisuuden sietokykyäkin kun pitää tehdä labratöitä.

Nyt itseluottamusta peliin! Siis hyvällä tavalla. Jos vetelit ysejä ja kymppejä koulussa, niin sinulla on potentiaalia vaikka mihin!

Itsekin olen väitellyt tohtoriksi, mutta en todellakaan ole hyvä monissa käytännön tehtävissä. Viime kesänä opettelin entisöimään huonekaluja ja piti taas todeta, että en on vain ole etevä tuollaisissa kädentaitoa vaativissa hommissa. Kukin taaplaa tyylilllään.

Vierailija
26/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea hakea opiskelemaan kun en ole keksinyt alaa, jossa hitaus ei haittaisi. Kun sillä hyvällä koulumenestyksellä ei tee mitään muuta kuin ehkä pääsee helpommin kouluun, mutta sieltäkin sitten joskus valmistutaan töihin. Ei voi jäädä ikuisuusopiskelijaksi.

Millä tavalla hitaus mielestäsi näkyy? Et ole kuitenkaan hidas oppimaan, siitä kertoo koulumenestyksesi.

On monia työtehtäviä, missä nimenomaan pitää tehdä yksin  ja keskittyneesti. Tutkimustehtävät sekä luonnontieteiden alalla myös iso osa laboratoriotyöskentelystä on sellaista.

Voisit hyötyä paljon siitä, että kävisit keskustelemassa ihmisen kanssa, joka tuntee työtehtäviä aloilla, joista olet kiinnostunut. Ota yhteyttä vaikka suoraan yliopistoon, varmasti sieltä löytyy ihmisiä, jotka mielellään keskustelevat kanssasi. Varmasti moni proffakin mielellään keskustelisi kanssasi. Kannattaa kysyä rohkeasti! Osaamistasi ei todellakaan pidä heittää hukkaan.

Vierailija
27/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta voi valmistua samalta alalta moniin eri tehtäviin. 

Vierailija
28/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet aivan liian monimutkaisesti!

Nyt ehdit vielä tänä keväänä yhteishakuun. Etsit itseäsi kiinnostavat koulutukset (luonnontieteet, ehkä joku "tutkijapolkuun" mahdollistava, kenties?, maantiede, meteorologia? )Sitten vain menet opiskelemaan kun tulet valituksi - ja luulenpa, että aika nopeasti huomaat, että ykiopistoissa on paljon kaltaisiasi - älykkäitä, mutta hieman hitaita (pohdiskelevia ja tuumailevia) - ihmisiä, jotka kaikki saisivat ennemmin tai myöhemmin sieltä ravintolan kiireisestä maailmasta, missä täytyy saada aikaiseksi, potkut...

Ikuisuusopiskelijaksi et voi jäädä mutta 3v kandi 2v maisteri Xv tutkijakoulutusta/väitöskirjan tekoa - aika kauan voit elättää itsesi ja hankkia uskoa kykyihisi yliopisto-opiskelijana (tai AMKssa mutta sieltä lähtökohtaisesti valmistutaan enemmän toiminnalliseen johtamiseen kuin pohtimiseen ja tutkimiseen).

Ja muista, että 'väärää valintaa' ei olekaan, korjausliikkeitä omalla urapolulla voi tehdä eläkkeeseen asti 👍

T. Trust me, I've been there

Vierailija
29/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jokainen on taatusti hyvä jossain. Hawkins,Elvis,naapurin putkimies,jne. Sinulta puuttuu vain itseluottamus. Kun saat sen kuntoon niin loput hoituu kyllä mutta ei se tapahdu sormia napsauttamalla vaan vaatii työtä ja aikaa. Yrittäjänä voit määritellä mitä teet ja kuinka nopeasti. Muista kuitenkin että se ei ole mikään kultakaivos.

Vierailija
30/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku historia tai arkeologia kuulostaisi just passelilta alalta. Töitä tuskin löytyy, mutta mitä sitten? Pääset sinne keittiöön tohtorin papereillakin, jos haluat.

Vierailija
31/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, seuraatko vielä keskustelua?

Vierailija
32/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsitkö kuitenkin lukiossakin vielä hyvin? Jouduitko tekemään koulussa töitä selvästi enemmän kuin kaverisi tai menikö tehtäviin selvästi enemmän aikaa kuin muilla?

En ole ap mutta teoria-aineisiin lukeminen ja kokeiden tekeminen on ihan erilaista kuin töiden teko. Itse nautin lukiossa pänttäämisestä, mutta kaikki uusi työ jännittää kun pelkään etten opi asioita. :o  Esim. kassan käyttö jännitti jne. On ne kuitenki menny ihan ookoo lopulta.

Vierailija
33/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

seuraan.

Joku ehdotti historiaa/arkeologiaa. En tahdo kyllä opiskella turhaan viittä vuotta ja valmistua sitten kortistoon, ja sieltä kortistosta saman tein keittiön tiskiin.

Ehkäpä joku ala mulle vielä löytyy, mutta niistä kouluarvosanoistakin vielä sen verran että ne tosiaan oli kovan työn tuloksena, eivät tulleet ilmaiseksi. Että mikään nero en ollut. Hyvä muisti vaan + ahkeruus. 

Vierailija
34/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain sanoa, että olet todella vahva äläkä luovuta vaikka välillä siltä tuntuisi... Haluaisitkohan kirjoittaa johonkin lehteen tuosta? Nimittäin tuntuu, että kirjoitetaan vain kuinka lusmuja työttömät ovat. Olisi hyvä, että ihmiset kuulisivat myös toisen puolen. Jos on rohkeutta, jaa kokemuksesi muuallekin. Tsemppiä❤️

Vierailija
35/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan vain sanoa, että olet todella vahva äläkä luovuta vaikka välillä siltä tuntuisi... Haluaisitkohan kirjoittaa johonkin lehteen tuosta? Nimittäin tuntuu, että kirjoitetaan vain kuinka lusmuja työttömät ovat. Olisi hyvä, että ihmiset kuulisivat myös toisen puolen. Jos on rohkeutta, jaa kokemuksesi muuallekin. Tsemppiä❤️

Voi, kiitos ihanasta viestistä. Olen tosiaan miettinyt että kirjoittaisin aiheesta joskus lehteen, mutta en kyllä omalla nimellä haluaisi. 

Vierailija
36/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

seuraan.

Joku ehdotti historiaa/arkeologiaa. En tahdo kyllä opiskella turhaan viittä vuotta ja valmistua sitten kortistoon, ja sieltä kortistosta saman tein keittiön tiskiin.

Ehkäpä joku ala mulle vielä löytyy, mutta niistä kouluarvosanoistakin vielä sen verran että ne tosiaan oli kovan työn tuloksena, eivät tulleet ilmaiseksi. Että mikään nero en ollut. Hyvä muisti vaan + ahkeruus. 

Todistettu kyvykkyys sinulla silti on menestyä tuollaisessa. Ahkeruus on valtti kaikessa. Nyt vain itseluottamusta rakentamaan sekä tutustumaan eri aloihin sekä työtehtäviin, mihin ne voivat johtaa! Ja sitten mietit, mihin sopisit parhaiten.

Mutta parempi aloittaa opinnot, ei sitä todellakaan tarvitse kaikki olla selvää heti. Esimerkiksi sivuaineita yhdistelemällä pystyy paljonkin vaikuttamaan siihen, millaisia taitoja kartuttaa. Samoin sillä, millaisia alaan liittyviä töitä tekee opintoaikoina.

Varmasti ihan tekeminen ja onnistuminen hyödyttäisi sinua itseäsi nyt eniten. Eli nyt häntä pystyyn ja laitat hakemuksia sisään!

P.S. Eivät ne kaikki historiaa tai arkeologiaa opiskelleet kortistolle ole. Työllistyminen on noilla aloilla vaikeampaa, koska tuon alan työpaikkoja on vähemmän, mutta kyllä sielläkin onnistumisia on. Yleensä avain menestykseen on sen oman jutun löytäminen missä on hyvä. Mutta sinua vaikuttavat luonnontieteet kiinnostavan eniten, niin siitä kannattaa aloittaa. 

Vierailija
37/39 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei todellakaan tarvitse hävetä joutumista kuntouttavaan työtoimintaan tai vastaavaan. Sellaiseenhan TE-toimistot patistavat tuhansia työttömiä, kun niitä oikeita työpaikkoja ei välitettäväksi ole!

Et todellakaan ole mikään heikkolahjainen, jos olet nykyajan koulussa hyvin pärjännyt. Kannattaa siis jatkaa opiskeluja. Sovellut varmasti kymmeniin eri ammatteihin. Ja nimenomaan sellaiseen ajatustyötä vaativaan ammattiin, jossa ei ole minuuttiaikataulu. Tietääkseni edelleen on tällaisia palveluita: ammatinvalintapsykologi ja pääkaupunkiseudulla Ohjaamo.

Onnea matkaan, pärjäät kyllä.

Vierailija
38/39 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Civilized Man kirjoitti:

Hei, ei todellakaan tarvitse hävetä joutumista kuntouttavaan työtoimintaan tai vastaavaan. Sellaiseenhan TE-toimistot patistavat tuhansia työttömiä, kun niitä oikeita työpaikkoja ei välitettäväksi ole!

Et todellakaan ole mikään heikkolahjainen, jos olet nykyajan koulussa hyvin pärjännyt. Kannattaa siis jatkaa opiskeluja. Sovellut varmasti kymmeniin eri ammatteihin. Ja nimenomaan sellaiseen ajatustyötä vaativaan ammattiin, jossa ei ole minuuttiaikataulu. Tietääkseni edelleen on tällaisia palveluita: ammatinvalintapsykologi ja pääkaupunkiseudulla Ohjaamo.

Onnea matkaan, pärjäät kyllä.

Kiitokset kivasta viestistä. Toi Ohjaamo on itellekin uusi juttu, ei ole käynyt mielessä. Ehkä voisinkin käväistä siellä nyt alkuun, psykologin lisäksi.

Vierailija
39/39 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku historia tai arkeologia kuulostaisi just passelilta alalta. Töitä tuskin löytyy, mutta mitä sitten? Pääset sinne keittiöön tohtorin papereillakin, jos haluat.

Historia kyllä, arkeologia tarkkuutta ja nopeutta vaativien kenttätöiden kannalta välttämättä ei. Tutkijapolkuna ehkä, mutta ala on pieni ja vaatii vahvaa omaa kiinnostusta ja mielellään kohtuullisia verkostoitumistaitoja, että löytää oman nurkkansa johon saa vielä rahoituksenkin. Luonnontieteissä on enemmän rahaa ja enemmän vaihtoehtoja myöhemmän suuntautumisen kannalta, niitä suosittelen lämpimästi jos niihin on kiinnostusta ja älliä koulumenestyksen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan