Ihmisten vanheneminen
Onko kukaan muu pistänyt merkille, miten nopeasti ihmisten lopullinen rupsahtaminen tapahtuu? Yhdessä vaiheessa ollaan vielä ihan nuoren näköisiä 40-vuotiaita ja sitten kuin yhdessä yössä on muututtu vanhaksi harmaine hiuksineen ja roikkuvine ihoineen. Tapahtunut niin omien vanhempieni kuin noiden monien näyttelijöidenkin kohdalla.
Kommentit (28)
Olen nyt 60 ja muistan siis 60-luvulta asti tätä elämän menoa.
Ei tosiaan tuollaisia lihavia ollut kuin vasta tuossa 90-luvun aikana rupesi ilmestymään.
Itse olen aina ollut jonkin verran pyöreä,välillä enemmän,nyt painan n.75 ja olen 168 pitkä.
Edesmennyt tätini oli 150-senttinen ja painoi saman kuin melkein kymmenen senttiä pidempi siskonsa eli äitini.Paino oli jotain 60-ja65 välillä.Tätini painoi sen 65.Hän piti itseään aika lihavana,nykymittapuun mukaan tukevahko,mutta jäisi hiireksi nykymammojen rinnalla.
Ei mulla suvussa ollut sen tukevampia.No yksi setäni oli raskasrakenteinen,muttei hänkään lihava ollut.
Jos joku oli yli satakiloinen siihen aikaan,pidettiin todella suurena ihmeenä,miestäkin.
Jos ei sitten ollut kauhean pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 60 ja muistan siis 60-luvulta asti tätä elämän menoa.
Ei tosiaan tuollaisia lihavia ollut kuin vasta tuossa 90-luvun aikana rupesi ilmestymään.
Itse olen aina ollut jonkin verran pyöreä,välillä enemmän,nyt painan n.75 ja olen 168 pitkä.
Edesmennyt tätini oli 150-senttinen ja painoi saman kuin melkein kymmenen senttiä pidempi siskonsa eli äitini.Paino oli jotain 60-ja65 välillä.Tätini painoi sen 65.Hän piti itseään aika lihavana,nykymittapuun mukaan tukevahko,mutta jäisi hiireksi nykymammojen rinnalla.
Ei mulla suvussa ollut sen tukevampia.No yksi setäni oli raskasrakenteinen,muttei hänkään lihava ollut.
Jos joku oli yli satakiloinen siihen aikaan,pidettiin todella suurena ihmeenä,miestäkin.
Jos ei sitten ollut kauhean pitkä.
Olen pahoillani, että olet lähtöisin niin köyhistä oloista. Ja hei, enää ei limuihin laiteta kokaiinia ja kakkuun hotapulveria, että sekin on muuttunut vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen on hirveää. Katson juuri tallenteelta Donnerin elokuvaa Mustaa valkoisella. Se on vuodelta 1968.
Jörn, Kristiina Halkola ( langanlaihana ) Liisa - Maija Laaksonen, Lasse Mårtenson ym.... niin nuoria sileitä ja älyttömän hoikkia , myös miehet.
Kristiinan vaatekoko ollut jotain 32 korkeintaan tuolloin ja ollut 23v.Muista, että elokuva on yli 50 vuotta vanha ja Kristiinakin 50 vuotta nuorempi.
Totta kai muistan. Mutta silti jotkut vanhenevat enemmän ja ehkä nopeammin kuin toiset.
Miltä mahtaa tuntua katsoa 50v takaisia muotojaan, tulee usein mietittyä varsinkin näyttelijöiden kohdalla.
Osa heistä on vanhentunut " kauniimmin" osa huonommin.
Esko Salminen on yksi, joka on muuttunu hyvin paljon.
Kaikki eivät esim liho hirveästi tai juuri ollenkaan, kuten Seela Sella.
Miksi sen pitäisi tuntua jotenkin ihmeelliseltä ja ilmeisesti vielä ihmeellisemmältä näyttelijöiden kohdalla? Voin kertoa, että ei se tunnu oikeastaan millekään katsoa vuosikymmeniä vanhoja valokuviaan vaikka niissä on eri näköinen ja muotoinen kuin nyt. Ei oikeastaan koe olevansa edes sama henkilö, ihan kuin katsoisi jotain kaukaista ystävää jonka on aikanaan tuntenut hyvin mutta joka on jäänyt elämästä ja hyvä niin. Ei ole erityisemmin ikävä. Niitä muotoja ei kaipaa yhtään, koska elämään on tullut niin paljon muuta tärkeämpää että tuntuisi rasitteelta olla saman näköinen ja kohdata sen tuomat ilmiöt.
Hassua on myös se, että nuoruuden valokuvia katsellessa muistaa miten tyytymätön silloin oli ulkonäköönsä. Vaikka nykyään ihan ilmiselvästi on rumempi, silti oma kokemus omasta ulkonäöstä on että on kauniimpi! Ja ainakin itselleni se on se mikä merkkaa. Mitä iloa on olla kaunis jos sitä ei kuitenkaan tunnista eikä koe millään tavalla?
Ei, en ole huomannut. Taidan elää mystisten poikkeuksien keskellä, jotka vanhenevat vähän kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
"kuin yhdessä yössä" ja NO EI PIDÄ PAIKKAANSA ETTÄ YHDESSÄ YÖSSÄ VOI VANHENTUA. Hiemanko autistista?
Hiukset voi harmaantua yhtäkkiä esim pahan järkytyksen jälkeen. Esim lapsen kuolema. Hautajaisiin mennessä äidin tumma tukka muuttui harmaaksi, lähes valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä esim. Jonkun hormonitoiminnan romahtavan hetkessä, joka näkyy dramaattisena muutoksena ulkonäössä välittömästi.
Se mikä vanhentaa äkkiä, on syöpähoidot. Kaksi tuttuani sai syöpädiagnoosit, mies ja nainen ja erityisesti mies vanheni tosi paljon hoitojen aikana. Ikää oli jo yli 60v, mutta kuihtui ja vanheni. Meni muutama vuosi niin palasi ennalleen ulkonäkönsä suhteen. Eli kymmenen vuotta diagnoosista ja kuoli muuhun sairauteen sitten.
Kyllä yhdessä yössä vanhenee.
Noin 8 tuntia.
Uskon kyllä esim. Jonkun hormonitoiminnan romahtavan hetkessä, joka näkyy dramaattisena muutoksena ulkonäössä välittömästi.