Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihojen ihmisten painoa saa arvostella?

Vierailija
13.02.2020 |

Ylipainoisten painon kommentoimistahan ei yleensä pidetä korrektina, mikä on tietenkin hyvä. Olen itse kuitenkin hoikkana pohtinut, miksi ihmiset kokevat oikeudekseen huomautella painostani arvostelevasti. Tutuksi ovat tulleet kommentit "voi kauhea, kun olet pikkuinen", "oot kyllä tosi nätti, mutta olisit nätimpi, jos painaisit enemmän", "katoin tänään, että oot sä kyllä tosi laihan näköinen" tai "älä laita tota vaatetta päälle, kun näytät niin laihalta siinä".

Itselläni on syömishäiriötausta ja ymmärrän painosta huomauttelun silloin, kun olin anorektinen. Siihen kuuluukin reagoida. Kuitenkin nyt jo normaalipainon rajoissa ollessani kuulen yhä tällaista. Paino on itselle herkkä asia ja sen kritisointi muussa kuin terveysmielessä harmittaa. Usein, vaikkakaan eivät aina, nämä kommentoijat ovat itse ylipainoisia, eikä tulisi mieleenkään kommentoida heidän painoaan vastaavalla tavalla. Mielipiteitä tai kokemuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan normaalipainoinen enkä kestä sitä, kun ihmiset kyselee, että olenko laihtunut. Se tuntuu olevan tapana miehen suvun puolella, ja heillä on myös ongelmia painonhallinnassa. Samoin inhoan sitä, kun ihmiset sanovat, että he ovat itse lihoneet. Mitä ihmettä siihen kuuluu sanoa?

Vierailija
2/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, mutta milläs estät moukkia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin inhoan sitä, kun ihmiset sanovat, että he ovat itse lihoneet. Mitä ihmettä siihen kuuluu sanoa?

"Vai niin."

Vierailija
4/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kaikkia kehoon liittyviä kommentteja. Kaikkia.

Joidenkin kavereiden miehet on olleet sellaisia, että ovat arvioineet mun (kuvitteellisia) laihtumisia ja kommentoineet kai mielestään positiivisessa mielessä asiaa. Olen siis ihan normaalipainoinen ja aina saman kokoinen, mutta jatkuvasti näiltä joiltain tulee näitä ”ootko vähän laihtunut? Näytät kyllä tosi hyvältä! Vatsakin niin litteä!” Ööh, täh? Joo, tosi kiva nähdä suakin.

Mielestäni jotenkin tosi moukkamaista. Jos ovat mun kavereiden kanssa yhdessä, miksi edes tarkastelevat mun kehoa noin tarkkaan? Saati sitten, että kommentoivat.

Vierailija
5/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kavereiden miehet on olleet sellaisia, että ovat arvioineet mun (kuvitteellisia) laihtumisia ja kommentoineet kai mielestään positiivisessa mielessä asiaa. Olen siis ihan normaalipainoinen ja aina saman kokoinen, mutta jatkuvasti näiltä joiltain tulee näitä ”ootko vähän laihtunut? Näytät kyllä tosi hyvältä! Vatsakin niin litteä!” Ööh, täh? Joo, tosi kiva nähdä suakin.

Mielestäni jotenkin tosi moukkamaista. Jos ovat mun kavereiden kanssa yhdessä, miksi edes tarkastelevat mun kehoa noin tarkkaan? Saati sitten, että kommentoivat.

Miehesi voi haukkua painoasi heille?

Vierailija
7/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi voi haukkua painoasi heille?

Missä kohtaa sanoin että mulla olisi joku mies? Ja miten ikinä se tekisi tuosta vähemmän moukkamaista? :D

Vierailija
8/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan normaalipainoinen enkä kestä sitä, kun ihmiset kyselee, että olenko laihtunut. Se tuntuu olevan tapana miehen suvun puolella, ja heillä on myös ongelmia painonhallinnassa. Samoin inhoan sitä, kun ihmiset sanovat, että he ovat itse lihoneet. Mitä ihmettä siihen kuuluu sanoa?

En ymmärrä juurikaan tuollaista kyselyä. Mitä se kenenkään takamusta kutittaa, onko jokunen kilo nyt tippunut vai ei, jos normaalipainossa kuitenkin ollaan?

Tuohon ihmisten oman lihomisen päivittelyyn on kyllä hankala vastata. Usein tulee sanottua jotain tyyliin, että "ai ei sitä mitenkään kyllä huomaa", vaikka joissain tapauksissa huomaisikin. Ei vaan halua loukata kenenkään tunteita. Tai normaalipainoisille varsinkin yleensä totean, että "hyvässä painossahan sä olet, vaihteli se paino nyt sitten muutaman kilon sinne tai tänne". Tosin itse en toisten ihmisten painoon niin paljon kiinnitä edes huomiota, että jokaista painonmuutosta edes huomaisin.

Ap

Vierailija
9/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska läskejä ei saa enää haukkua.

Vierailija
10/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä juurikaan tuollaista kyselyä. Mitä se kenenkään takamusta kutittaa, onko jokunen kilo nyt tippunut vai ei, jos normaalipainossa kuitenkin ollaan?

Tuohon ihmisten oman lihomisen päivittelyyn on kyllä hankala vastata. Usein tulee sanottua jotain tyyliin, että "ai ei sitä mitenkään kyllä huomaa", vaikka joissain tapauksissa huomaisikin. Ei vaan halua loukata kenenkään tunteita. Tai normaalipainoisille varsinkin yleensä totean, että "hyvässä painossahan sä olet, vaihteli se paino nyt sitten muutaman kilon sinne tai tänne". Tosin itse en toisten ihmisten painoon niin paljon kiinnitä edes huomiota, että jokaista painonmuutosta edes huomaisin.

Ap

Teepä joskus niin, että kun joku valittaa sinulle omaa lihomistaan, katso häntä teatraalisesti päästä varpaisiin, ja totea, että niinpä näyttää.

Vierailija
11/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska me laihat, hoikat ja normaalipainoiset emme ole "kehopositiivisia".

Vierailija
12/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskejä haukutaan ihan yhtä paljon ellei enemmänkin. Harva se päivä vinoillaan joka päivä vähintään tosta body positivity jutusta.

Vierailija
13/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat on vaan kateellisia laihoille. Naiset ainakin. Harmittaa vissiin itsellä olla paksu possu.

Vierailija
14/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmassa asemassa olevaa ”saa” aina haukkua. Köyhä rikasta, läski laihaa, työntekijä pomoa, ruma kaunista jne. Näin se vaan menee, ikävä kyllä.

Vierailija
15/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikka ja voin sanoa etten ole ikinä saanut niin paljon paskaa niskaani kuin pulleat ystäväni. Varsinkin kouluaikoina. Laihoja ihmisiä ei sentään pilkata jos he hyväksyvät itsensä sellaisena kuin ovat. Lihavia kohdellaan joskus kuin he olisivat yhteiskunnan alinta kastia.

Vierailija
16/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä saa.

Fiksut osaa pitää ajatuksensa ominaan toiden ulkonäöstä.

Myötähäpeä niiden puolesta jotka ei sitä osaa, ihan perustaitoja jolla selviää elämästä yhteydessä muihin

Vierailija
17/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska me laihat, hoikat ja normaalipainoiset emme ole "kehopositiivisia".

Mutta omasta mielestäni kaikki voisivat olla sillä tavalla kehopositiivisia, että kaikenlaisissa vartaloissa ihmisen tulisi kokea voivansa olla ok, niin hoikissa kuin pyöreämmissäkin vartaloissa. Eihän kehopositiivisuus ole pelkästään ylipainoon liittyvä ilmiö, vaan kaikenlaisiin vartaloihin. Se myös usein ymmärretään hieman väärin niin, että se tarkoittaisi ylipainon ihannoimista ja sen faktan kieltämistä, että ylipaino on terveysriski. Näinhän ei ole. Jokainen tietää, että voimakas yli- tai alipaino aiheuttaa terveyshaittoja ja esimerkiksi lääkäreiden tehtävä on ohjata ihmisiä kohti terveellistä painoa. Kehopositiivisuuden pointti onkin käsittääkseni siinä, että tästä huolimatta jokaisella on oikeus tuntea olevansa ok omassa kehossaan ja olla tuntematta häpeää kehonsa vuoksi. Sen tarkoitus on auttaa myös normaalipainoisia, jotka syystä tai toisesta eivät tunne oloaan hyväksi omassa kehossaan.

Ap

Vierailija
18/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kenenkään painon, vartalotyypin tai ylipäätänsä ulkonäön arvostelua. En ymmärrä sitäkään, miksi ihmisiä raivostuttaa tämä kehopositiivisuus-trendi? Ei se koske pelkkiä lihavia, mutta totta kai se silti koskee eniten lihavia, koska me ollaan niitä, joita ollaan aina pidetty oksettavina. Aina pitäisi peitellä omaa kehoaan. En itse ikinä lopeta arvostamasta ja esittelemästä kehoani, olin minkä kokoinen tahansa. Myös alipainoisella on oikeus olla ylpeä vartalostaan.

Vierailija
19/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut hoikka ja voin sanoa etten ole ikinä saanut niin paljon paskaa niskaani kuin pulleat ystäväni. Varsinkin kouluaikoina. Laihoja ihmisiä ei sentään pilkata jos he hyväksyvät itsensä sellaisena kuin ovat. Lihavia kohdellaan joskus kuin he olisivat yhteiskunnan alinta kastia.

Tämä on totta ja se on valitettava ilmiö. Lihavia kohdellaan tälläkin palstalla törkeästi ja olen nähnyt tätä oikeassa elämässäkin. Se on suuri epäkohta. Silti tuntuu, että moni sellainen ihminen, joka ei koskaan kommentoisi toisen ylipainoa, koska tietää sen olevan arka paikka, saattaa heitellä minulle näitä laihuuskommentteja ehkä itsekään ymmärtämättä, että se ei oikeasti tunnu kovin mukavalta.

Ap

Vierailija
20/24 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kenenkään painon, vartalotyypin tai ylipäätänsä ulkonäön arvostelua. En ymmärrä sitäkään, miksi ihmisiä raivostuttaa tämä kehopositiivisuus-trendi? Ei se koske pelkkiä lihavia, mutta totta kai se silti koskee eniten lihavia, koska me ollaan niitä, joita ollaan aina pidetty oksettavina. Aina pitäisi peitellä omaa kehoaan. En itse ikinä lopeta arvostamasta ja esittelemästä kehoani, olin minkä kokoinen tahansa. Myös alipainoisella on oikeus olla ylpeä vartalostaan.

Täsmälleen näin. Sulla on oikea asenne.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän