Pyörätiet ja jalkakäytävät tulevat yksisuuntaiseksi
Ellei lisäkilvellä erikseen mainita.
Eli jos kaupunki ryssii, niin voi käydä niin että en pysty kävelemään kotiin, koska kaikki tiet vievät vain pois kotoa.
https://www.is.fi/autot/art-2000006406159.html
Ihan oikeesti, tämä on aivan naurettavaa!
Kommentit (12)
Nyt on kyllä kirjoittaja tuossa ymmärtänyt asian pahasti väärin. Jalkakäytävä ei voi olla yksisuuntainen vaan pelkästään pyörätie. Jalankulku on siis aina sallittua molempiin suuntiin, toisin kuin ajoneuvoliikenne.
Sen lisäksi yksisuuntaisia pyöräteitä on paljon jo nyt. Jokainen sellainen pyörätie joka on varustettu pyörätien kyltillä vain toisessa päässä on yksisuuntainen.
Ja ajoradalla pyöräillä saa vastaantulijan kaistaa ihan laillisesti. Mahtavia uudistuksia :D
Pyörätie on kaksisuuntainen jos sen molemmissa päissä on pyörätien kyltti. Ihan riippumatta siitä, onko ne pyörätien kyltit varustettu kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvellä.
10 vuoden siirtymäaika laittaa kaikki merkinnät kuntoon... Mutta siis meneekö tuo sitten niin, että se kevyen liikenteen väylä on yksisuuntainen siihen suuntaan, mihin vieressä oleva ajorata? Tällöinhän kaksisuuntaisella kadulla riittää, että vaihtaa tien toiselle puolelle, jos oman puolen väylä olisi "vääränsuuntainen".
Hauskoja tilanteita varmaan syntyisi, jos pitäsii korttelin kulmasta päästä vastakkaiseen kulmaan (eli korttelin toiseen päähän tien vastapuolelle) ja tie on yksisuuntainen "väärään suuntaan". Kierräpä siinä koko kortteli, jotta pääset oikean suuntaista kevyenliikenteenväylää kävelemään sinne 50 metrin päässä olevaan paikkaan...
Ihan älytön uudistus muuten tuo, että merkintä pitää olla kaikilla kaksisuuntaisilla kevyenliikenteen väylillä. Parempi tosiaan olisi, jos pelkät yksisuuntaiset väylät olisi merkitty.
Olisikin hauskaa mennä seisoskelemaan Oulussa (jossa keskustassa useampi yksisuuntainen) kadun varteen ja katsomaan, millainen kaaos syntyy. Kun uusi tieliikennelaki sallii myös pyöräilyn ajoradalla väärään ajosuuntaan, jos tie on yksisuuntainen. Eli ajoradalla saa mennä pyörällä mihin suuntaan vain, mutta kevyen liikenteen väylät ovatkin ykskaks yksisuuntaisia.
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden siirtymäaika laittaa kaikki merkinnät kuntoon... Mutta siis meneekö tuo sitten niin, että se kevyen liikenteen väylä on yksisuuntainen siihen suuntaan, mihin vieressä oleva ajorata? Tällöinhän kaksisuuntaisella kadulla riittää, että vaihtaa tien toiselle puolelle, jos oman puolen väylä olisi "vääränsuuntainen".
Hauskoja tilanteita varmaan syntyisi, jos pitäsii korttelin kulmasta päästä vastakkaiseen kulmaan (eli korttelin toiseen päähän tien vastapuolelle) ja tie on yksisuuntainen "väärään suuntaan". Kierräpä siinä koko kortteli, jotta pääset oikean suuntaista kevyenliikenteenväylää kävelemään sinne 50 metrin päässä olevaan paikkaan...
Ihan älytön uudistus muuten tuo, että merkintä pitää olla kaikilla kaksisuuntaisilla kevyenliikenteen väylillä. Parempi tosiaan olisi, jos pelkät yksisuuntaiset väylät olisi merkitty.
Ei yksisuuntaisuus jalankulkijoita koske vaan pelkästään pyöräilijöitä. Tuossa on vaan toimittaja sekoillut, kun se ilmeisesti luulee, että jalankulku ja pyöräily ovat joidenkin samojen "kevyen liikenteen sääntöjen" alaisia vaikka laki ei ylipäätään tunne mitään sellaista käsitettä kuin kevyt liikenne. Laissa pyöräilijöillä eli ajoneuvoilla on ihan eri säännöt kuin jalankulkijoilla, vaikka pyöräilijät ja jalankulkijat saattavatkin välillä käyttää samaa reittiä.
Mitä pyöräteiden yksisuuntaisuuteen tulee, niin se on helppo todeta nykyisinkin siitä, että vain toisessa päässä pyörätietä on pyörätien merkki.
Yleensä pyritään siihen, että yksisuuntainen pyörätie on kadun oikeassa laidassa, koska ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin hauskaa mennä seisoskelemaan Oulussa (jossa keskustassa useampi yksisuuntainen) kadun varteen ja katsomaan, millainen kaaos syntyy. Kun uusi tieliikennelaki sallii myös pyöräilyn ajoradalla väärään ajosuuntaan, jos tie on yksisuuntainen. Eli ajoradalla saa mennä pyörällä mihin suuntaan vain, mutta kevyen liikenteen väylät ovatkin ykskaks yksisuuntaisia.
Jotenkin tuntuu, että uudistuksen arkkitehtina on ollut pyöräilevä cityvihreä...
Vierailija kirjoitti:
Ja ajoradalla pyöräillä saa vastaantulijan kaistaa ihan laillisesti. Mahtavia uudistuksia :D
Silloin kun pyöräilen ja jos pyöräilen ajoradalla niin mieluumin ajan vastaantulevien kaistan reunaa. Silloin minulla on ainaskin teoreettisesti mahdollisuus havannoida ajoissa ja väistää päälle ajavaa autoa. Jos auto tulee selästä päin niin mahdollisuudet väistää ovat olemattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajoradalla pyöräillä saa vastaantulijan kaistaa ihan laillisesti. Mahtavia uudistuksia :D
Silloin kun pyöräilen ja jos pyöräilen ajoradalla niin mieluumin ajan vastaantulevien kaistan reunaa. Silloin minulla on ainaskin teoreettisesti mahdollisuus havannoida ajoissa ja väistää päälle ajavaa autoa. Jos auto tulee selästä päin niin mahdollisuudet väistää ovat olemattomat.
Niitä takaapäin päälleajamisonnettomuuksia sattuu aivan olemattoman vähän. Useimmat onnettomuudet ovat risteysonnettomuuksia, ja niiden kannalta vasenta laitaa ajaminen on paljon vaarallisempaa kuin oikeaa laitaa ajaminen, koska vasemmalta tulijaa ei havaita yhtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin hauskaa mennä seisoskelemaan Oulussa (jossa keskustassa useampi yksisuuntainen) kadun varteen ja katsomaan, millainen kaaos syntyy. Kun uusi tieliikennelaki sallii myös pyöräilyn ajoradalla väärään ajosuuntaan, jos tie on yksisuuntainen. Eli ajoradalla saa mennä pyörällä mihin suuntaan vain, mutta kevyen liikenteen väylät ovatkin ykskaks yksisuuntaisia.
Kuka on syyllinen tälläisessä törmäyksessä?
Autotiellä pyörällä ja autolla on samat väistämisvelvollisuudet, eli kumpi on syyllinen, jos kumpikaan ei suostu väistämään ja törmäävät?
Pitää kävellä takaperin... peruuttaen.