Miksi vain parisuhteessa elävillä on oikeus elää taloudellisesti vakaata elämää?
Ehkä sinkut pärjäävät tässä maassa ihan hyvin kaikkialla muualla paitsi pääkaupunkiseudulla. Mutta täällä tuntuu siltä että jos asut yksin olet yhteiskunnan pohjasakkaa ja tuomittu köyhyyteen. Sun odotetaan maksavan 1000€ vuokraa yksin ilman tukia jos töissä käyt ja kaikesta muustakin saa maksaa tuplasti, kun kaikki laskettu niin, että on kaksi ihmistä kuitenkin maksamassa.
Oma vika olla yksin, niinpä juurikin. Pitäisi varmaan hakkia joku ihan vaan taloudellisten syiden vuoksi. Ja siitä minä syytän maan politiikkaa. Tiedänpä yhden kaverin joka hankki itselleen tyttöystävän opiskelujen ajaksi, asui tämän luona ilmaiseksi ja jätti hänet kun opinnot oli saatu finaaliin.
Kommentit (13)
Mikä sinun ratkaisuehdotuksesi tilanteeseen olisi, ap? Itse ehdotan samaa kuin ensimmäinen kommentoija eli muuttoa radanvarteen Keravalle tai Järvenpäähän. Toinen vaihtoehto on kimppakämppä. Vuokrat eivät tule pääkaupunkiseudulla laskemaan. Siitä olen eri mieltä, että kaikki muukin maksaisi tuplasti, esimerkiksi sähkö- ja vesimaksu eivät ole sinulle nyt tuplasti sen hintaisi kuin jos maksaisit puolet asuessasi toisen kanssa. Kotivakuutus ja netti ovat ainoat, mitä minulle äkkiseltään tulee mieleen maksuista, joihin ei vaikuta onko niitä jakamassa toinen vai ei.
Mä olen sinkku ja maksan vuokraa 1500 euroa kuussa. Ammatinvalintakysymys.
Sitten pitää valita kimppakämppä. Siinä saa samat taloudelliset edut mitä parisuhteessa ollessa.
Miksi vain hyvä palkkaisilla on mahdollisuus elää taloudellisesti vakaata elämää
Ei sun ole pakko asua Helsingissa. Muuta just vaikka Keravalle, hyvat junayhteydet Helsingin keskustaan. Niin ihmiset tekee muissakin maissa, vain harvoilla on oikeasti varaa asua paakaupungin keskustassa yksin (eika silla rahalla edes saa paljon mitaan, eli onko edes sen arvoista).
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sinkku ja maksan vuokraa 1500 euroa kuussa. Ammatinvalintakysymys.
Näin juuri. Sinkkuna(kin) voi tienata ihan niin paljon, kuin mihin rahkeet riittää.
Urpon saa Helsinkii, mutta urpoo eisaa Helsingistä...
No, olen varmaan kultalusikka suussa syntynyt, kun sain ostettua asunnon ennen valtavaa hintojennousua. Se tonni meni omaan asuntoon vuokran sijaan ja nyt asunnossa on varallisuutta 200 000 euroa, mikä on ihan hyvä katastrofirahasto sinkulle.
Ja tosiaan, kaikki sinkut eivät ole matalapalkkaisia. Itsekin tienaan nykyään oikein hyvin, joten rahaa jää säästöön sitäkin kautta.
Maan pääkaupungissa on kallista asua, ei Helsinki ole mikään ihmeellinen poikkeus. Ihan yhtä kalliista on sinkun asua yksin Tukholmassa, Pariisissa, Lontoossa, Amsterdamissa jne. Mutta jos sinulla on sinkkuystäviä niin miksi ette asuisi yhdessä? Minä asuin parhaan ystäväni kanssa ullanlinnassa kaksiossa pari vuotta - muistelen vieläkin lämmöllä! Olen asunut myös Turun keskustassa 3 hengen kimppakämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun ratkaisuehdotuksesi tilanteeseen olisi, ap? Itse ehdotan samaa kuin ensimmäinen kommentoija eli muuttoa radanvarteen Keravalle tai Järvenpäähän. Toinen vaihtoehto on kimppakämppä. Vuokrat eivät tule pääkaupunkiseudulla laskemaan. Siitä olen eri mieltä, että kaikki muukin maksaisi tuplasti, esimerkiksi sähkö- ja vesimaksu eivät ole sinulle nyt tuplasti sen hintaisi kuin jos maksaisit puolet asuessasi toisen kanssa. Kotivakuutus ja netti ovat ainoat, mitä minulle äkkiseltään tulee mieleen maksuista, joihin ei vaikuta onko niitä jakamassa toinen vai ei.
Kyllä ap:lla on pointti ja paljon muutakin on, mistä sinkku maksaa yksin, riippuen elämäntilanteesta. Esimerkiksi autoa tai muuta kulkuneuvoa jos tarvitsee, se on helppoa jakaa kumppanin kanssa. Tai kodinkoneet - kämppiksen kanssa toki voi ostaa vaikka kimppaan imurin, mutta kimppa-asumisessa on yleensä se, että se ei ole tarkoitettu kovin pysyväksi sopimuksi. Toinen saattaa lähteä paremman työtarjouksen perään toiseen kaupunkiin ihan vapaasti irtisanomisajan puitteissa, siinä sitten jaetaan yhteisostoksia. Ja entä jos haluaisi asua muuten kuin vuokralla kaupungissa? Jos haluaisi vaikka pitää maatilaa kauempana, niin kyllä siihen kumppani kannattaisi ottaa, ettei yksin tarvitse maksaa traktoria, eläinten vakuutuksia, mitä näitä kaikkia on (en tosiaan tiedä). Kyllä se niin on, että sinkuille on paljon rajoitetummin mahdollisuuksia moniin asioihin ja olisi mukavaa, jos yhteiskunta joskus huomioisi jotain helpotuksia niitäkin ajatellen, jotka valitsevat elää yksin tai eivät löydä kumppania.
Kyllähän se parisuhde on aina myös taloudellinen ratkaisu. Oma asiasi jos haluat asua yksin, sitten myös maksat enemmän.
Äidiksi tulevien talous on huterammalla pohjalla.
Mikä pakko on asua Helsingissä? Helsinkiin pääsee noin puolessa tunnissa vähän kauempaa?