Vertaistukea raskauspahoinvointiin
Olen kymmenennellä viikolla raskaana ja minua vaivaa todella ärsyttävä raskauspahoinvointi. Alkoi lievänä etomisena joskus kuudennella viikolla ja paheni siitä niin että pahoinvoinnin huipussa 1,5 viikkoa sitten ei muutamaan päivään pysynyt mikään sisällä. Yritin mennä takaisin töihin, mutta kun yritän tehdä jotain niin oksentelen 15-30 min välein ja olo on nopeasti heikko. On siis täytynyt vain saikuttaa. Ärsyttää! Raittiissa ilmassa olo on vähän parempi, mutta ulkonakaan en jaksa kauaa kävellä tai seisoskella, täytyy vain pukea lämpimästi ja käydä välillä terassilla istuskelemassa. Lähes kaikki ruoka ällöttää ja väkisin saan naposteltua jotain pitkin päivää. Pahoinvointiin kun ei auta klassinen "syö usein" vinkki, mutta järki sanoo että pakko syödä. Syömisestä tulee joskus jopa entistä kamalampi olo. Nyt saikulla oon oksentanu vaan muutaman kerran päivässä, kun saan vaan maata sohvalla ja kuunnella radiota. Pitkään ei pysty puhelinta tai telkkariakaan kattomaan ku olo pahenee. Neuvolantäti ja lääkäri on onneks ollu aika ymmärtäväisiä ja oon saanu sairaslomaa, mutta pelkään ottaako kukaan pian mua enää vakavasti. Ei musta oo valehtelemaankaan että oksennan aamusta iltaan, mutta mun kohdalla tää pelkkä pahoinvointi on tosi lamauttavaa. Vaan lepäämällä onnistun välttämään pahimman oksentelun.
Onko täällä muita, jotka ei oksentele järjettömästi, mutta pahoinvointi on kuitenki tosi lamaannuttavaa?
Kommentit (4)
Minulla oli järkyttävää raskauspahoinvointia raskauden alussa. Oksensin monta viikkoa kaiken mitä söin. Lopulta monen viikon oksentamisen ja heikon olon jälkeen tuntui että itsekin on oksennus.
Siitä kun olo helpottui niin alkoi uudet vaivat :D
Älä mieti mitä muut ajattelevat, lepäilet nyt vaan rauhassa, syöt mikä maistuu ja kyllä se ohi menee. B6-vitamiini voi hieman auttaa tuohon, mutta lopulta ei siihen auta kuin antaa ajan kulua.
Tsemppiä! Tiedän niin miltä susta nyt tuntuu! Itsekkin oksentelin monta viikkoa niin, että 45min työmatkalla piti 2x pysähtyä oksentamaan ja vielä työpaikan parkkipaikalla ja työpäivän aikana. Yhteensä 3pv sain saikkua!! Oo onnellinen että saat levätä kotona! Nyt tuntuu kamalalta mut kyllä se helpottaa jossain vaiheessa. Itsellä kuvottavaan oloon loppuraskaudessa auttoi yllättävää kyllä närästyslääke omepratzol. Oon miettiny jälkeenpäin, että siitä olisi voinut olla apua myös raskauden alkupuolella. Ja mitään monivitamiineja en voinut syödä. Aina kun yritin aloittaa uudestaan syömään niitä niin samalla myös oksentelu yltyi. Mut koita jaksaa ap!
Oi kiitos teille kaikille ihanille tsemppareille! <3 Hain tänään apteekista pahoinvointirannekkeet ja päivän saavutus on se, että sain pestyä koneellisen pyykkiä ja laitoin kevyttä ruokaa itselleni. Koirankin kanssa jaksoin kävellä varmaan 400 metriä 😅 mutta mikä parasta, en oo oksentanu, vaikka etova ja heikko olo onkin. Kumpa olo pysyis tälläisenä koko päivän eikä pahenis iltaa kohti niinku eilen.
Joo, esikoista tosiaan odotan, onneksi tarvii huolehtia vain itsestään ja vähän koirasta, ihana rakas mieheni on onneksi kantanut päävastuuta nyt kodin ja koiran hoidosta. Oon aina haaveillu että haluan ainaki 2 lasta, mutta nyt jo pelottaa ajatus että miten pystyn huolehtimaan esikoisesta jos olo on näin järkyttävä seuraavassakin raskaudessa... :(
Mikähän noissa vitamiineissa muuten on, söin niitä ennen aamuisin, mutta koska oksensin melkeen samantien niin oon ottanu niitä siinä vaiheessa päivää ku olo on parhaimmillaan, mutta usein ne kuitenki päätyy kaaressa pyttyyn. Ilmeisesti mullaki ne pahentaa pahoinvointia.
Sitä ihanaa onnellista keskiraskauden aikaa odottelen.. <3
-ap
Sympatiat! Olin itsekin tosi huonovointinen noin rv:lle 16. Toivotaan että sullakin helpottaa pian. Mulla ehkä auttoi vähän sellaiset tasapainorannekkeet apteekista. Raskauden loppuun asti oli tarpeen välttää ruuan hajua ja kaikkia hajusteita. Yritä ajatella positiivisen kautta: pahoinvointi pakottaa lepäämään kotona, jolloin saat rauhassa tehdä psyykkistä työtä raskauteen ja vauvan tuloon sopeutumiseksi. Kotona vältät myös pöpöt, etkä pääse liukastelemaan ulkona tms. Onneksi sinun ei ymmärtääkseni myöskään tarvitse huolehtia muista lapsista raskauden aikana. En voi muuta toivottaa kuin voimia, lohduttaudu sillä että tuo on taatusti ohimenevää ja sitä seuraa usein auvoisa keskiraskauden aika. :) onnea odotukseen!