Sinä hoito- tai sossualan ammattilainen joka edes harkitset
urkkivasi luvatta kenenkään tietoja saati teet niin, olet säälittävä ja alhainen ihminen.
Kommentit (13)
Onneksi sinä olet lainkuuliainen, kunnioitettava ja esimerkillisen hyvä ihminen. Parempi kuin me muut.
Pienen särön aiheuttaa tuo vainoharhaisuus. Sen kun hoidat pois terapialla, niin olet täydellinen. Ai niin, eihän se onnistu kun käynnit kirjataan kantaan ja naapurit lukee ja levittelee tiedot. Voi, voi...
Mitä väliä sillä on jos joku tietää terveystilanteesi. Kerro niin että ymmärrän
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on jos joku tietää terveystilanteesi. Kerro niin että ymmärrän
Niin, miksei tehdä terveystiedoista julkisia kaikille kansalaisille jos sillä kerran ei ole väliä ja jos jokaisella uteliaalla mielestäsi on oikeus niihin päästä käsiksi? Pointti ei ole siinä, saako urkkija mitään arkaluontoista selville. Pointti on se, että tuo utelias lehmä (useimmiten naisia ovat) käyttää asemaansa väärin eikä ole ammattiinsa sopiva. Ei mitään sääliä sellaisille.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinä olet lainkuuliainen, kunnioitettava ja esimerkillisen hyvä ihminen. Parempi kuin me muut.
Pienen särön aiheuttaa tuo vainoharhaisuus. Sen kun hoidat pois terapialla, niin olet täydellinen. Ai niin, eihän se onnistu kun käynnit kirjataan kantaan ja naapurit lukee ja levittelee tiedot. Voi, voi...
Kyllä, olen parempi ihminen kuin sellaiset kyttääjät, aivan varmasti. En kuvittele omien tietojeni ketään kiinnostavan, mutta jos saisin tietää jonkun niitä katsoneen, niin pitäisin huolen että niin tietävät kaikki muutkin.
No, onneksi ei edes kiinnosta. 30v sosiaalityöntekijänä, tarinoita on kuultu ja varmaan lähes kaikkea nähty. Mikään ei yllätä. Ei pätkääkään kiinnosta naapurin tai tuttavan asiat. Olen ollut töissä sekä terveys- että sosiaalipuolella, kaiken tiedon äärellä, en ole hairahtunut eikä ole edes houkutusta ollut.
Ihan älyttömältä tuntuu että menisin katsomaan jonkun muun kuin oman potilaani terveystietoja. Miksi ihmeessä tekisin niin? Ei pienintäkään houkutusta.
Mutta onko tässä joku sukupolvikysymys myös? Välillä tuntuu että jotkut vanhemmat työkaverit suhtautuu potilastietoihin vähän välinpitämättömämmin. Näistä olen kyllä esimiehelle sanonut. Vai onko kyseessä persoonaan liittyvä asia. En ymmärrä.
No minä ole vanhempi hoitaja, en uskalla edes hoidettavana olevan työtoverin kertomusta avata, saati lukea. Ei liene oikein sekään?
No, eipä ole tullut mieleenkään urkkia kenenkään tietoja... Siitä jää aina jälki ja varmasti jää kiinni jossain vaiheessa. Ei ole aikaa eikä halua katsella kenenkään muiden tietoja, kuin hoidettavien potilaiden.
Pitää myös AINA lukita omat tunnukset, kun poistuu hetkeksikään koneelta, ettei joku mene sinun tunnuksilla!
Urkkija jää nykyään aina kiinni. Toisin oli ennen, kun kaikki tiedot olivat mapeissa arkistokaapissa!
Tutkitaanko henkilökunnan tunnustenkäyttöä ja toimintaa tietokannassa jotenkin rutiininomaisesti, tyyliin kerran vuodessa? Vai onko paljastuminen sen varassa, että joku hoksaa pyytää lokitiedot nähtäväkseen?
Mä en todellakaan uskalla. Meillä ainakin valvotaan näitä välillä. En ole uskaltanut käydä katsomassa edes omia tietojasi,kun sekään ei ole luvallista.
Meidän työpaikalla ei kyllä tällaista kyttäyskulttuuria onneksi ole, se on ammattilaisuutta.
Useinhan näissä tuntuu olevan jokin mustasukkaisuus-, ero- tai huoltajuusriita taustalla. Typerää mennä pahantahtoisin aikein kenenkään tietoihin, eihän niitä kiinnijäämättä voi käyttää "hyväkseen" kuitenkaan. Vinksahtanutta porukkaa.
Kerrasta pitäisi jo saada kenkää ja lähteä ammattioikeudet.