Vanhana lapsensa saaneiden äitien lapsien hedelmällisyys
Onko tätä vanhojen äitien aikuisten lasten hedelmällisyyttä tutkittu jossakin? Voisiko olla niin, että vanhana lapsensa saaneiden äitien lapset eivät välttämättä olekaan yhtä hedelmällisiä kuin äitinsä? Tai he ovat jopa hedelmättömiä? Lähipiirissä paljon näitä vastentahtoisesti lapsettomia, joiden äidit ovat saaneet heidät vanhana ja siksi alkoi mietityttämään.
Kommentit (8)
Ajattelen juuri päinvastoin. Jos raskaus on alkanut spontaanisti päälle nelikymppisenä, äiti on ehkä poikkeuksellinen hedelmällinen. Miksi tämä ominaisuus ei voisi periytyä? Tiedän muutamiakin sukuja, joissa on monessa sukupolvessa saatu lapsia melko iäkkäinä. Ja toisaalta ystäväni kertoi, että hänellä alkoivat kuukautiset 16-vuotiaana ja loppuivat 40-vuotiaana, ja tyttärellä myös alkoi vasta 16v. Ehkä heillä periytyy lyhyt hedelmällinen ikä?
Hedelmällisyys vanhana periytyy suvussa. Mun isän puolen suvussa erittäin moni saanut 44-50v lapsia (siis useassa sukupolvessa) ja itsekin sain 42 ja 44v iässä. Isomummo pyöräytti viisikymppisenä ja mummo 46v iässä.
Mulla on päinvastainen kokemus kuin ap:lla. Mun molemmat mummoni ovat saaneet viimeisen lapsensa yli 40-vuotiaina (42 ja 43), ennen tuo olikin varsin tavallista. Miehen äiti sai hänet 42-vuotiaana ja minä esikoiseni parin kuukauden yrittämisellä 41-vuotiaana.
Riippuu varmaan siitä miksi lapsi saatu iäkkäänä. Joskus kyse hedelmällisyysongelmista ja lasta on yritetty kauan, silloin voi lapsellakin olla ongelmia.
Suvussani on ainakin kolmessa polvessa yli 40 vuotiaana lapsen saaneita. Voi olla kauempaakin, mutta en ole selvittänyt asiaa. Itse sain nuorimman 45-vuotiaana eli uskoisin, että hyvä hedelmällisyys ennemminkin periytyy.
Viimeksi synnärillä lääkärikin puhui tämän suuntaista.
Itse olen saanut lapsia sekä nuorena että ”vanhana”. Eniten olen törmännyt tähän tälläkin palstalla tapahtuvaan vanhempien äitien syyttelyyn milloin mistäkin. Aivan kuin se olisi jotenkin uusi asia saada lapsia yli nelikymppisenä. Vielä isovanhempiemme aikaan ei ollut kunnon ehkäisyä ja tämä oli ihan tavanomaista.
Tämä pohdiskelu on taas uusi avaus syyllistämään nelikymppistä äitejä, ilman mitään totuuspohjaa.
Omasta lähipiiristä ne vanhojen äitien (siis 40+) lapset on kyllä lisääntyneet ihan samalla tavalla kuin muutkin. Nuorena (alle 20v) lapsensa saaneiden äitien lapset on aika usein lapsettomia, klamydia jne. on aiheuttanut ongelmia.