Miksi kristinuskon jälkeen miehiltä leikattiin tukat ja parrat pois, vaikka
Jeesuksellakin oli? Kyllä kaikki miehet olisi paljon paremman näköisiä, jos antaisivat tukan kasvaa ka olisi partaa.
Kommentit (37)
Miesten lyhyttukkaisuus ja -partaisuus on armeijan perua. Helpompi pitää puhtaana ja täittömänä.
Vierailija kirjoitti:
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.
Miten muka. Olihan Jeesuksellakin kaikissa kuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.
Miten muka. Olihan Jeesuksellakin kaikissa kuvissa.
Paavali jossain näin kirjoitti.
Mutta tosiaan, lyhyttukkaisuus ja parrattomuus taitaa olla noilta ajoilta enemmän roomalainen juttu -eri
Varmaan ihan muotiasia. Tai sitten johtui täistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.
Miten muka. Olihan Jeesuksellakin kaikissa kuvissa.
Montako aikalaiskuvaa olet Jeesuksesta nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
Miesten lyhyttukkaisuus ja -partaisuus on armeijan perua. Helpompi pitää puhtaana ja täittömänä.
Niin ja olisihan se aika hassua, jos jäbät juoksisivat siellä skutsissa pitkä tukkaja parta liehuen ja tarttuisivat välillä oksiin ym. Ja hiusverkkokin on aika naisellinen, mitä svedupetterit käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Miesten lyhyttukkaisuus ja -partaisuus on armeijan perua. Helpompi pitää puhtaana ja täittömänä.
Roomalaiset leikkasivat lyhyiksi ihan sillä perusteella, että taistelussa vastustaja ei voinut käydä partaan tai tukkaan kiinni tai roikottaa irtopäätä tukasta koristeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.
Miten muka. Olihan Jeesuksellakin kaikissa kuvissa.
Montako aikalaiskuvaa olet Jeesuksesta nähnyt?
Torinon käärinliinat
Kristinusko syntyi kreikkalais-roomalaisessa kulttuuripiirissä, jossa miehillä oli ajeltu naama ja lyhyt tukka.
Hippi-Jeesus tuli maalaustaiteeseen Torinon käärinliinan myötä keskiajalla.
Ja jeesuksia oli vain yksi, feikki partajeesuksia ei kaivattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.
Miten muka. Olihan Jeesuksellakin kaikissa kuvissa.
Montako aikalaiskuvaa olet Jeesuksesta nähnyt?
Torinon käärinliinat
Aikalaiskuvia kysyttiin, ei 1500-luvulla tehtyjä väärennöksiä.
Paavalihan oli roomalainen ja Paavalin suustahan lause pitkästä tukasta miehen häpeänä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.
Miten muka. Olihan Jeesuksellakin kaikissa kuvissa.
Montako aikalaiskuvaa olet Jeesuksesta nähnyt?
Torinon käärinliinat
Aikalaiskuvia kysyttiin, ei 1500-luvulla tehtyjä väärennöksiä.
Kuvatus taitaa olla 1200- luvulta?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.
Miten muka. Olihan Jeesuksellakin kaikissa kuvissa.
Montako aikalaiskuvaa olet Jeesuksesta nähnyt?
Torinon käärinliinat
Aikalaiskuvia kysyttiin, ei 1500-luvulla tehtyjä väärennöksiä.
Kuvatus taitaa olla 1200- luvulta?
Voi olla, en jaksanut tarkistaa.
Kristinuskon jälkeen?
Oletan, että tarkoitat siitä pitäen kun kristinusko on tullut valtaan. No, muotihan on vaihdellut: joskus on ollut pidempi tukka ja joskus lyhyempi, joskus on ajettu parta pois ja joskus sen on annettu kasvaa.
Venäjän ortodoksiset talonpojat ja myös varakkaat pajarit antoivat parran kasvaa, pitivät sitä miehen merkkinä, kunnes Hollannista länsimaisia vaikutteita saanut Iivana Julma käski leikata parrat pois. Moni kieltäytyi ja joutui hallitsijan epäsuosioon. Hännystelijät suostuivat, vaikka se oli heistä suunnilleen yhtä noloa kuin olisi meikäläiselle miehelle pukeutua hameeseen. Ortodoksimunkit antavat partansa ja hiustensa kasvaa, ja papitkin yleensä pitävät partaa.
Miksi tässä asiassa täytyisi ottaa mallia Jeesuksesta? Eihän nykyään enää samalla tavalla pukeudutakaan.
Siis miten "kristinuskon jälkeen"?
Assburger kirjoitti:
Paavalihan oli roomalainen ja Paavalin suustahan lause pitkästä tukasta miehen häpeänä on.
Paavali oli kyllä juutalainen, joskin myös Rooman kansalainen. Eipä siihen aikaan kansalaisuudet menneet ihan samoin kuin meillä.
Kun Paavali kirjoitti että ”pitkä tukka on miehelle häpeäksi”, hänen kulttuurisidonnainen käsityksensä oli, että noin olkapäille asti on ihan jees, ja jos alkaa olla ristiselkään asti niin mennään häpeällisen puolelle. Naiset kun harrastivat noita älyttömän pitkiä hiuksia Paavalin kulttuurissa.
Oikeasti lyhyet hiukset ja parraton naama on Rooman armeijan peruja. Niillä ei ole mitään hengellistä taustaa, eikä kristinusko edellytä tietynlaista hiusmallia, partaa tai sen puuttumista.
Vaikka tietäisimmekin miltä Jeesus näytti, meidän ei tarvitsisi matkia hänen hiuksiaan ja partaansa sen enempää kuin ryhtyä rakennusmiehiksikään hänen esimerkkinsä mukaisesti.
No kun UT:ssa sanotaan, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi.