Yöpaasto
Monta vuotta mennyt niin, että syön päivän viimeisen aterian klo 16.00 ja seuraavaksi on aamupala noin 6.30.
Onkohan noin pitkästä yöpaastosta jotain haittaa? Illalla ei vain ole nälkä.
Kommentit (5)
Miksi siitä olisi haittaa? Ruoansulatuselimistö tykkää, kun saa välillä levähtää :)
No haloo! Hyvä asiahan se vaan on, mitähän ihmeellistä haittaa siitä voisi olla? Onko elintarviketeollisuus saanut sinut uskomaan että jatkuvasti pitäisi syödä jotakin? Syömisongelmat ovat tänä päivänä ihan päinvastaiset.
Mulla on yöpaasto yleensä 19 tuntia; syön illalla klo 18 ja seuraavan kerran lounaan klo 13. Olen normaalipainoinen ja veriarvot (kolesterolit, rasvahapot, paastoverensokeri...) ovat ihanteelliset. Aamulla ei ole yhtään nälkä yön jäljiltä, nälkä alkaa hiipiä siinä puolen päivän aikaan, kun onkin aika lounaalle. Syön kevyen lounaan, ja illalla sitten runsaammin.
Päinvastoin, paasto on elimistölle hyväksi. Tutkittu juttu. 16:8-paasto (päivän syömiset syödään 8 tunnin sisällä, sitten paastotaan 16 tuntia) on suosittu keino parantaa terveyttä ja laihtua.
En näe, miksi olisi haittaa, jos itse siitä et kärsi. Mulla on myös yleensä n. 14 h vikan ja ekan aterian välillä ihan luonnollisesti. Pikkuinen pätkäpaasto vain: voi olla hyödyllistäkin; nykyään on ainakin muotia.