Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ahdistaa suunnattomasti mennä otattamaan passikuvaa koska tiedän näyttäväni hirveältä

Vierailija
11.02.2020 |

Kuulostaa ehkä järjettömältä, mutta kun ajattelen asiaa, alan täristä ja hikoilla. Mietin mitä se kuvan ottaja ajattelee (miksi kukaan näin ruma ylipäätään tarvitsisi passia, mihin tuollainen muka matkustaa ja miksi) tai että kuva jää heille johonkin talteen ja siitä tehdään joku nettimeemi.

Kerran pääsin jo kuvaamon ovelle, kunnes ahdisti niin että tuli itku enkä halunnut mennä kuvaan meikit levinneenä. Miten tästä järjettömästä pelosta pääsisi eroon? Tiedostan kyllä että pelko on ihan älytön, mutten voi tälle mitään.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri kauhalla odotsäan minkälainen lopputulos on tulossa...henkilökorttiin siis kuvautin itseni juuri.

Lusikalla kuvautit, mutta kauhalla odotat?

Vierailija
22/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko ap perinteiset vai digitaaliset passikuvat? Jälkimmäiset voi ottaa myös itse tai kaverin avustuksella, jos käytettävissä on hyvä järkkäri. Puhelimen kameraa ei saa käyttää, koska se vääristää kasvojen mittasuhteet. Voit(te) räpsiä niin monta kuvaa kuin ikinä haluaa kunnes lopputulos miellyttää. Kotioloissa ei tarvitse hikoilla ja täristä ja jännittää kuvaustilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap pää pois p*rseestä. Passikuvan ottajalle se kuva on yksi tuhansien joukossa, on todella itsekästä ajatella että kuvaajaa kiinnostaisi askarrella juuri sinun kuvastasi joku meemi ja laittaa se jakoon.

Vierailija
24/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, vaikken itse oireile rumuuttani noin pahasti. Olen kuitenkin hirveän lihava ja inhoan kuvatuksi tulemista. Mutta eipä tuossa muu auta kuin otattaa se passikuva, ei sinun naamasi kauniimmaksi muutu kuvaamatta, saman olen itsekin todennut läskeydestäni. Ja tuskinpa sitä kuvaajaa kiinnostaa kumpikaan meistä, eivätköhän hän ole vain tyytyväinen saadessaan asiakkaan.

Vierailija
25/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ap pää pois p*rseestä. Passikuvan ottajalle se kuva on yksi tuhansien joukossa, on todella itsekästä ajatella että kuvaajaa kiinnostaisi askarrella juuri sinun kuvastasi joku meemi ja laittaa se jakoon.

Tuo meemihomma lipsahtaa jo vainoharhan puolelle. Oikeasti, passikuvat ovat liukuhihnaduunia valokuvaajille. Kävelet sisään liikkeeseen, ilmoitat tarvitsevasi passifotot, riisut päällystakin, istahdat jakkaralle, kuvaaja painaa kameran laukaisinta. Koko hoitoon menee noin minuutti pari.

Vierailija
26/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti koette jotakin oikeasti järkyttävää,niin pääsette suuresta itsekeskeisyydestänne. Jokainen näyttää passikuvassa vankilasta karanneelta, entäs sitten. Se siitä ja oikeita asioita suremaan ja vapisten pelkäämään, jos siihen on tarvetta. no

No minä olen kokenut (yhteenlaskettuna) enemmän järkyttäviä asioita kuin ainakin 90% suomalaisista, silti tai juuri siksi minulla oli viime passikuvaa otattaessa täysin sama ongelma kuin aloittajalla.

Vierailija
27/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ajatellu passikuviani ja muitakin kuviani kauhulla kunnes aloin saamaan kehuja rakastetulta. Rakastettuni sanat kauneudesta ovat saaneet itsetuntoni normaaliksi. En pidä itseäni mitenkään erityisen kauniina, mutta tiedän, että on piirteitä, jotka viehättävät toista sukupuolta. Ja etenkin rakastettua.

Vierailija
28/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän! Passikuvassa käynti on kamalampaa kuin hammaslääkärillä käynti.

Mä tein niin, että menin suoraan työpäivän jälkeen. Ihan niine päivineni, sellaisella naamalla kuin se on iltapäivällä kello 17 aamuisen pikkumeikkauksen jälkeen. Tukan harjasin ja laiton pois naamalta pannalla. Vessassa käsipaperilla pyyhkäisin rasvoittuneilta kasvoilta pois pahimmat kiillot.

Ajattelin, että tältä minä näytän kun lentokentälle hikirähjääntyneenä rahjustan. Ei ne ole mitään Instagram-kuvia, eikä ketään passintarkastuksessa sellaisesta tunnistaisikaan :D

Vierailija
29/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan case kuulostaa vakavan puoleiselta fobialta. Olisikohan esimerkiksi mindfulness-tekniikasta apua tai jostakin positiivisesta vahvistuksesta tyyliin NPL. Hassua sinänsä pelätä passikuvausta noin paljon, koska sitä fotoa ei kovin usein edes tarvitse näyttää. Lentokentillä työntekijät näkevät tuhansia passeja päivittäin, ja en ole koskaan nähnyt yhdenkään edes räpäyttävän silmäänsä kun tsekkaa sieltä henkilötiedot.

Vierailija
30/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Kun kävin viimeksi kuvassa niin kuvaaja sanoi että eiväthän nämä kovin onnistuneita ole mutta kyllä niillä passin saa. Mulla on otsahiukset, ne olivat liian pitkät, ja jouduin vetämään ne sivuun hassusti.

Mulla on pyöreät posket, siansilmät syvällä päässä, silmäpussit. Musta ei otettu viimeisen 27 v aikana kuin yksi onnistunut kuva.

Vierailija
31/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen, vaikken itse oireile rumuuttani noin pahasti. Olen kuitenkin hirveän lihava ja inhoan kuvatuksi tulemista. Mutta eipä tuossa muu auta kuin otattaa se passikuva, ei sinun naamasi kauniimmaksi muutu kuvaamatta, saman olen itsekin todennut läskeydestäni. Ja tuskinpa sitä kuvaajaa kiinnostaa kumpikaan meistä, eivätköhän hän ole vain tyytyväinen saadessaan asiakkaan.

Mä en ole lihava mutta passikuvassa näytän yli 100 kiloiselta.

Vierailija
32/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin viime kesänä hankkimaan uuden henkilötodistuksen ja passikuvani on jotain aivan hirveää. Näytän kuvassa häiriintyneeltä, kiiluvasilmäiseltä psykopaatilta🤪

Vierailija
33/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vinkkini on, että kannattaa mennä ihan wanhan hyvän ajan valokuvaamoon ottamaan passikuva tai etsiä muuten hyvä ja kehuttu kuvaaja. Otin nykyistä edellisen passikuvan Espoossa Heikintorin takana olevassa kuvaamossa, (anteeksi mainostus!) jossa oli vain yksi nuorehko nainen paikalla. Ei ollut mihinkään kiire eikä muita asiakkaita odottamassa, sain rauhassa sukia itseni ihmisen näköiseksi peilin edessä ja kun ensimmäisen satsin kuvissa näytin mielestäni hirveältä, hän otti mielellään lisää. En ollut aluksi tyytyväinen niihinkään, mutta hän kehui hyvin uskottavan kuuloisesti, että nämähän on tosi hyviä. :D Lopulta kun itsekritiikki laimeni niin tajusin kuvan onnistuneen ihan hyvin, jopa erittäin hyvin. 

Uudemman passini kuvassa päätin säästää muutaman euron ja menin kauppakeskuksessa olevaan pikakuvaamoon, missä nuori mies, motivaation tasolla 0, räpsäisi pari kuvaa ja kun valittelin niitä niin sanoi vaan jotain tyyliin, "sellaisia susta nyt saa". :D 

Kuvaajalla ja kuvaamolla on väliä! Siis sillä, onko kiire ja saako kuvaaja rentoutumaan ja onko pakko onnistua sillä parilla kuvalla mitä kuvaaja suostuu räpsäisemään. 

Vierailija
34/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Itiksessä olevaa valokuvaamoa, kerrankin sain kuvat joita en häpeä. Naisvalokuvaaja käytti aikaansa ja taitojaan, aseteltiin huivia ja katsottiin oikea kulma, hyvä tuli. Meikkasin vähän vahvemmin sinä päivänä.

Eli Fotoyks, K kengän vieressä.

Vierailija
35/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole lihava mutta passikuvassa näytän yli 100 kiloiselta.

Sulla on vaan häiriö kehonkuvassa. Nykyajan kännykkäkameran kuvat vääristävät myös.

Vierailija
36/36 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Itiksessä olevaa valokuvaamoa, kerrankin sain kuvat joita en häpeä. Naisvalokuvaaja käytti aikaansa ja taitojaan, aseteltiin huivia ja katsottiin oikea kulma, hyvä tuli. Meikkasin vähän vahvemmin sinä päivänä.

Eli Fotoyks, K kengän vieressä.

Passikuvassa ei katsota kulmia, vaan se otetaan aina suoraan edestä kasvot kameraa kohti. Ehkä juuri tätä tarkoititkin, vaikka tekstistäsi tuli mielikuva että kuvaaja olisi etsinyt parhaita puoliasi ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi