Papa-kokeen vastaukseen rauhottelua kaipaan (LSIL)
40v papaseula siis. Viimeks otettu tammikuussa 2017 ja oli kunnossa. Kesäkuussa kävin gynellä tarkastuksessa ja kaikki ok. Nyt joulukuussa sit papa ja tänään tuli tulos kirjeessä. Oon ihan paniikissa tästä.
Yleinen luokitus: epiteelisoluatypia
Levyepiteeliatypia: LSIL (lievä epiteelivaurio)
HPVNn osoitus: näytteestä on osoitettavissa ns. korkean riskin HPV:n 16 DNA:ta
Suositellaan: kolposkopiaa ja kudosnäytteiden ottoa. Kudosnäytettä endoserviksistä
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin pari vuotta sitten HSIL-tason muutos eli vielä vahvempi muutos. Kolposkopiassa otettu näyte cin3 eli vahva muutos. Loop-hoidossa saatiin koko muutos poistettua ja siinä se oli enää lievempää muotoa. Kontrolleissa ei ole ollut enää mitään muutosta eikä virustakaan. Tuo LSIL on hyvin yleinen löydös ja saattaa poistua itsestäänkin. Älä siis pelästy liikoja! Asia hoituu kyllä ja hyvä että huomattiin tässä kohtaa kuten papa-kokeen tarkoitus on. Itse kävin kolposkopiassa yksityisellä, mutta loop tehtiin julkisella puolella.
Pääsitkö ongelmitta julkiselle,vaikka olit välissä käynyt yksityisellä?
Sulla ei ole syöpä, vaan solumuutos. Se hoidetaan. Älä huoli, hyvä kun löytyi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin pari vuotta sitten HSIL-tason muutos eli vielä vahvempi muutos. Kolposkopiassa otettu näyte cin3 eli vahva muutos. Loop-hoidossa saatiin koko muutos poistettua ja siinä se oli enää lievempää muotoa. Kontrolleissa ei ole ollut enää mitään muutosta eikä virustakaan. Tuo LSIL on hyvin yleinen löydös ja saattaa poistua itsestäänkin. Älä siis pelästy liikoja! Asia hoituu kyllä ja hyvä että huomattiin tässä kohtaa kuten papa-kokeen tarkoitus on. Itse kävin kolposkopiassa yksityisellä, mutta loop tehtiin julkisella puolella.
Pääsitkö ongelmitta julkiselle,vaikka olit välissä käynyt yksityisellä?
Pääsin. Papa otettiin yksityisellä ja tämä gynekologi laittoi lähetteen julkiselle puolelle. Päädyin kuitenkin menemään kolposkopiaankin yksityiselle, jotta pääsin nopeammin. Julkisen puolen kolposkopian aikakin tuli kohtuu pian ja sain sen sitten sujuvasti muutettua loop-hoidoksi, kun kolposkopia olikin jo tehty. Jostain syystä kolposkopian tehnyt gynekologi oli sitä mieltä, että cin3-tason muutos olisi parempi hoitaa julkisella puolella eli ei suositellut sen tekemistä yksityisellä.
Aloittaja taas. Kävin tänään yksityisellä kolposkopiassa. En halunnut odotella.
Kuulemma silmämääräisesti muuten ok näköistä, mutta yksi kohta ehkä aktiivisemman näköinen. Otti koepaloja ja soittaa kun ne tulee ja kertoo jatkon. Se on joko seuranta tai loop.
Yritän nyt rauhoittua.
Tulin laittamaan tänne tiedoksi, jos joku samassa tilanteessa oleva sattuu näitä lukemaan.
Kävin siis ihan samantein kolposkopiassa yksityisellä. Gyne rauhoitteli ja kertoi, että tulis LSIL tarkoittaa vanhan systeemin mukaan jotain luokkien 2 ja 3 väliltä, lähempänä luokkaa 2 kuin 3.
Kolposkopiassa näytti rauhalliselle, mutta yksi kohta oli kai aktiivisemman oloinen. Siitä gyne sanoi, että silmällä ei kuitenkaan vahvistusta saa suuntaan eikä toiseen vaan koepalat kertoo asian. Sanoi, että joko seuranta tai sitten sähkösilmukalla poistetaan jotain.
Tasan viikkoa myöhemmin lääkäri soitti. Koepalatulokset oli parhaat mahdolliset eli mitään tulehdusta ei ole ja elimistö näyttäisi hoitavan muutokset pois. Loppukesällä eli noin 5-6kk kuluttua otetaan papa ja katsotaan tilanne.
Julkisellekin tuli jo aika, mutta se meni 6kk päähän. Onneksi varasin ajan yksityiselle ja hoidin asian pois mieltä vaivaamasta. Olin kaksi viikkoa todella stressaantunut ja kauhukuvia vain viisi päässä.