Kannattaako omistaa autoa opiskelun aikana?
Kommentit (9)
Meillä lukiolaista helpotti ainakin tosi paljon, kun hankki auton!
Koulumatka lyheni 30 -45 min/suunta.
Lisäksi ehtii loistavasti treeneihin, kun autolla menee.
Riippuu missä opiskelet. Helsingissä sanoisin, että auto on turha kulu ja hidastaa ASP-tilin kartuttamista. Satunnaiseen autontarpeeseen on muitakin ratkaisuja kuin auton omistaminen.
Jos asut jossain maaseudulla, niin auto voi olla välttämätön kulkupeli. Rahareikä se silti on. Asunnossa rahat säilyttää arvonsa paremmin.
En ole seurannut noita ryhmiä, mutta muuten olen huomannut tähän liittyen, että on vaikea auttaa jotain ihmistä, jos rahan puutteen lisäksi on muitakin ongelmia, jotka johtavat rahanpuutteeseen, esimerkiksi impulsiivisuus rahankäytössä tai kalliiksi tuleva addiktio.
Mutta kuulostaa syyllistävältä ehdottaa, että ihmisen kannattaisi alkaa muuttaa omia toimintatapojaan, jotta elämä paranisi. Ei ole välttämättä kiva myöntää, että olisi itse tehnyt jotain väärin (vaikka minusta sen myöntämisen ei pitäisi olla edes mikään nolo asia, vaan inhimillistä). Jos ei tiedosta mistä ongelmat johtuvat, miten niihin sitten puututaankaan?
Jotkut ehkä tottuvat siihen, että vaikeista tilanteista selvitään muiden avulla, joten ei tarvitse muuttaa totuttuja tapoja. Jos jonkun asenne on tällainen, niin on tosi vaikea auttaa, koska siinä pikemminkin mahdollistaa paremmin toista elämään sillä "huonolla" tavalla sen sijaan että auttaisi pääsemään siitä pois.
Toki on myös elämäntilanteita, joissa rahan saaminen toimii alkusysäyksenä sille, että asiat alkavat oikeasti parantua.
4 tuli väärään ketjuun, pahoittelen. :D
Riippuu mitä tarkoitat kannattamiselta. Tienaamismielessä kannattavaa auton omistaminen ei ole, ellei sinulla satu olemaan niin harvinainen keräilykappale, että se arvo nousee. Mikäli taas tarvitse autoa liikkumiseen, niin toisessa mielessä auto kannattaa olla. Ellet autoa tarvitse tai käytä, niin ei sen omistaminen mitenkään kannata.
No jos on varaa ja tarvii niin toki. Itselläni oli auto koko opintoajan ja kyllä minä tykkäsin että oli. Vaikka asunto opiskelija-asuntosäätiöllä oli kävelymatkan päässä yliopistolta, niin autolla oli kuitenkin kiva käydä isommissa marketeissa ja keskustassa, ja viikonloppuisin vanhempien luona kylässä. Mulla oli lisäksi koira jonka kanssa oli mukava välillä lähteä korpeen lenkkeilemään että koira saa olla vapaana.
Auto mahdollisti työssäkäynnin opiskelun ohella, ilman autoa ei olisi onnistunut. Töillä sain rahoitettua opiskelut siinä määrin, etten tarvinnut opintolainaa, mikä jälkiviisaana ajatellen on osoittautunut loistavaksi päätökseksi. Eikä työkokemustakaan voi huonoksi asiaksi moittia.
Mutta on siitä tietty kuluja sen verran, että kannattaa laskea tarkkaan. Itse asuin halvalla opiskeluaikoina, niin jäi muutama kymppi enemmän auton kuluja varten säästöön kuukausittain.
Porvariperheiden juttuja.
Eipä minulle ole säästynyt rahaa siivoishommista, vaikka olen niitä tehnyt 15 vuotta. Ei ole rahaa säästynyt ajokouluakaan varten.
Ei tässä edetä mihinkään ja ainoa mikä kiinnostaa on päästä työttömäksi jälleen.
Milloin me saadaan ajokortti toisenasteen opintoihin osana opiskelua?
Jos sitä tarvitsee niin kyllä.