Sivut

Kommentit (83)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mikä tällainen kerjuuryhmä on? Voisin mennä tsekkaamaan mitä ihmettä sossutuella elävät ihmiset kehtaavat ja selvittää taustoja.

Hyvätuloisia tuhlareitakin löytyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen mukana muutamassa ryhmässä ja osa on todella hämäriä. Ryhmän perustanut nainen kirjoittelee niin värikynällä höystettyjä itku-tarinoita, että ne eivät mitenkään voi pitää paikkansa.

Yhdessä perheessä äiti ei voinut edes suorassa kävellä, oli myyty kattilat, verhot ja matot rahan vuoksi. Silti ei ollut lapsilla kuin valo jääkaapissa.

Kuitenkaan lasuun ei oltu yhteydessä, koska ”äiti ei halua”.

Täysin vastuutonta toimintaa! On kansalaisvelvollisuus tehdä ilmoitus jos tietää lasten olevan laiminlyötyjä. Ja jos äiti ei pääse sängystä ylös ja kotona ei ole ruokaa eikä edes huonekaluja niin silloin lasten paikka ei ole siellä kotona.

Tästä samaa mieltä. Joko suurin osa tarinoista ei ole todenmukaisia tai sitten niissä toimitaan tosi väärin, kun ei hälytetä viranomaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Hulluahan se on köyhille rahaa antaa! Ihan järjetön ajatus! Mitäpä se köyhä nyt rahalla tekisi, kun tähän astikin on tullut toimeen ilman?!

Mistä edes tietää että on oikeasti köyhä? Jos on vaan ahne? Eikö lähipiirissä ole ketään vähävaraista jota tukea, ei opiskelijanuorta sukulaista tai eläkeläistä mummoa tai isotätiä?
Kaikkien lähipiirissä on varmasti sellaisia, joille kelpaisi joskus rahallinenkin, helpottava apu. Vaan jotkut tyhmät maksavat mieluummin satasen, jotta sukulainen ei saisi viittäkymppiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ihmiset pyytää ventovierailta rahaa Facessa? Ja antaako sitä joku?

Fb-jouluapua on farssi jossa vedätetään hyväuskoisia vuodesta toiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä siinä että jos ei ruokakassi kelpaa, niin rahaa ei tarvitse antaa. Voisin harkita auttavani jotenkin ihan konkreettisesti. lahjoittamalla vaatteita, kenkiä ym.hyväkuntoista tavaraa. 

Mutta kun nuokaan eivät usein kelpaa. Sanotaan, että ei pidä joutua käyttämään muiden vanhoja vaatteita tai tavaroita, tai syömään ylijäänyttä ruokaa (tällä perustellaan sitä, miksi kunnan ruokajakelussa ei käydä). Vaan että nimenomaan pitää saada rahaa, että voi itse käydä ostamassa mitä haluaa. Kun on erityisruokavalioita, homeherkkyyttä, kaikenlaisia erityisyyksiä miksi vain tietynlaiset tavarat tai ruoka kelpaa. Eikä käytetty.

Eli pyynnöt tehdään sen perusteella, ettei ole rahaa ruokaan, mutta ruokaa tai tavaraa ei haluta vaan rahaa. 

Miten kauan itse haluaisit elää sillä tavalla, että joku muu päättää päivittäisistä asioistasi, kuten siitä, mitä syöt tai mihin pukeudut? 

Miten tällaiseen tilanteeseen voi joutua? Eikö Suomessa jokainen saa edes jotain tukea jos ei itse pysty itseään elättämään? Tietenkin jos niillä tuilla ostaa siideriä ja tupakkaa ja ripsipidennykset ja sit kerjää vierailta ihmisiltä ruokarahaa, ja saa ruokalahjakortin k-kauppaan ja sit valittaa kun haluaa itse päättää mistä kaupasta hakee ruokansa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuosta olen kuullut ja ymmärrän auttamishalun joulun aikaan. Mutta että ihan ympäri vuoden rahaa pyydetään? Minkälaisia summia sitten pyydetään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen mukana muutamassa ryhmässä ja osa on todella hämäriä. Ryhmän perustanut nainen kirjoittelee niin värikynällä höystettyjä itku-tarinoita, että ne eivät mitenkään voi pitää paikkansa.

Yhdessä perheessä äiti ei voinut edes suorassa kävellä, oli myyty kattilat, verhot ja matot rahan vuoksi. Silti ei ollut lapsilla kuin valo jääkaapissa.

Kuitenkaan lasuun ei oltu yhteydessä, koska ”äiti ei halua”.

Täysin vastuutonta toimintaa! On kansalaisvelvollisuus tehdä ilmoitus jos tietää lasten olevan laiminlyötyjä. Ja jos äiti ei pääse sängystä ylös ja kotona ei ole ruokaa eikä edes huonekaluja niin silloin lasten paikka ei ole siellä kotona.

Jos tuollainen tilanne olisi totta, niin tietysti pitäisi tehdä lasu. Samoin yhteiskunnalla on monenlaisia tapoja auttaa, lähtien valtion ja kunnan palveluista seurakunnan ja Pelastusarmeijan apuun. Jos tuollainen tilanne olisi totta ja siitä tietäisi, eikä mitenkään yrittäisi auttaa kyseisiä ihmisiä ammattimaisen avun äärelle vaan itse yrittäisi vain keräillä vierailta rahaa, niin sehän olisi tosi väärin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Hulluahan se on köyhille rahaa antaa! Ihan järjetön ajatus! Mitäpä se köyhä nyt rahalla tekisi, kun tähän astikin on tullut toimeen ilman?!

Tuo on erittäin hyvä pointti. Ruokaa ei ole ja tili on tyhjillään, mutta ruoka-apu ei kelpaa. Kuitenkin pysyvät pyhän hengen avulla elossa ja uudestaan ja uudestaan ruokaa ei ole ja kaapit on tyhjillään. Kuulun yhteen ryhmään, jossa viikottain samat ihmiset pyytämässä apua.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuosta olen kuullut ja ymmärrän auttamishalun joulun aikaan. Mutta että ihan ympäri vuoden rahaa pyydetään? Minkälaisia summia sitten pyydetään?

Ei pyydetä tarkkoja summia. Kerrotaan tilanne ja että ei ole yhtään rahaa ruokaan. Tai lääkkeisiin tai mihinkään muuhunkaan, niin että kovasti kaivataan apua. Ihmiset sitten lahjoittelevat summia jossain 30-50 hujakoilla. Mistä toki kertyy ihan mukavasti satasia, kun useampi tekee tällaisen lahjoituksen.

Ja pyynnöt monesti uusitaan useasti monen kuukauden aikana. Mikä saa miettimään, että joko tilanne on niin paha, että tarvittaisiin ihan kunnon apua, tai että kaikki ei ole ihan totuudenmukaista. Tarinat kun ovat välillä vähän mielikuvituksellisia. Ollaan nälässä viikkokaupalla, menettämässä asuntoa, kuolemansairaita, kuolemassa nälkään ....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuo on erittäin hyvä pointti. Ruokaa ei ole ja tili on tyhjillään, mutta ruoka-apu ei kelpaa. Kuitenkin pysyvät pyhän hengen avulla elossa ja uudestaan ja uudestaan ruokaa ei ole ja kaapit on tyhjillään. Kuulun yhteen ryhmään, jossa viikottain samat ihmiset pyytämässä apua.  

Ja avoimesti kerrotaan, että rahat ovat menneet digiboksiin, uusiin kännyköihin, uusiin tabletteihin, yms. Tulee mieleen, että jos nähdään nälkää kuukausikaupalla kun ei ole rahaa ruokaa, niin onko silloin ihan pakko ostaa uusi digiboksi?

Ihan varmasti osalla ihmisistä on todella hätä sekä tekevät parhaansa. Mutta osassa tapauksista kyllä on taidettu käyttää vähän värikynää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mistä edes tietää että on oikeasti köyhä? Jos on vaan ahne? Eikö lähipiirissä ole ketään vähävaraista jota tukea, ei opiskelijanuorta sukulaista tai eläkeläistä mummoa tai isotätiä?
Kaikkien lähipiirissä on varmasti sellaisia, joille kelpaisi joskus rahallinenkin, helpottava apu. Vaan jotkut tyhmät maksavat mieluummin satasen, jotta sukulainen ei saisi viittäkymppiä.

Ymmärrän toisaalta sen, että kaikilla ei ole tukiverkostoja. Mutta noissa tarinoissa tosiaan toistuu se, että sukulaiset tulossa kylään, pitäisi saada rahaa heidän kestitsemisekseen. Silloin tulee mieleen, että eikö niille sukulaisille voi kertoa tilanteesta ja pyytää heitä auttamaan? Kun niitä sukulaisia silti on ja niiden kanssa ollaan väleissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin noissa ryhmissä on maksajinakaan kovinkaan hyvätuloisia. Motivaatio antamiselle on ehkä jossain kirkkaamman kruunun tavoittelussa tms.

Silloin sitä enemmän luulisi, että haluttaisiin katsoa, mihin ne rahat menevät. Että ne menisivät tarpeeseen. Nyt kun ei oikein siltä vaikuta.

Ei kun se motivaatio on auttajasta lähtöisin, ei autettavasta. Siksi saa sen kiitoksensa vaikka antaisi sille samalle pyytäjälle kuukausi toisensa jälkeen rahaa. Johan täällä palstalla oli ketju jossa auttaja oli epärehellisesti puhuttu antamaankin rahaa tavaran sijaan ja hänellä itsellään meni viimeiset rahat siinä.

Mielenkiintoista. Mikä se motivaatio on? Ymmärrän auttamisen halun, mutta että tuhlaa rahansa ihan miten vain? Mitä ihminen siitä saa?

No mikä kenelläkin, joku havittelee taivaspaikkaa, toinen taas haluaa kavereidensa FB:stä huomaavan hänet lahjoittajana. Kolmas taas jotain muuta. Vaikea sanoa kun itse en harrasta minkäänlaista hyväntekeväisyyttä, koskaan. Tai jos harrastaisin tekisin sen niin ettei kukaan saisi tietää mitään.
Miksi auttaisit vain salassa? Koska et halua kenenkään ajattelevan sinusta, että teet sen vaikuttaaksesi maineeseesi? Mitä jos auttamalla julkisesti saisit myös kannustettua muita auttamaan?

Onko tärkeämpää, että auttaja saa tuntea itsensä aidosti hyväksi, vai auttamisen seuraukset?

Onko julkinen auttaja jotenkin huonompi kuin se joka ei auta mitenkään (mutta joka sanoo, että jos auttaisi, niin tekisi sen vaatimattomasti kenenkään tietämättä)? 🤔

Vierailija

Minusta kuulostaa omituiselta, että näin moni ihminen on tällaisissa kerjäysryhmissä. Minä en edes tiennyt tällaisten olemassaolosta. 

Vierailija

Ei missään nimessä rahaa. Ruokaa voi lahjoittaa tai tavaroita, mutta siinäkin on tietenkin riski, että ovatko ne tavarat sitten jo samana iltana Torissa myynnissä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa omituiselta, että näin moni ihminen on tällaisissa kerjäysryhmissä. Minä en edes tiennyt tällaisten olemassaolosta. 

On niitä useampia. En tiedä, ovatko enemmän pk-seudun ilmiö. Vai mikä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelin siis sitä, että jos näitä ryhmiä lähtökohtaisestikin pitää turhina kerjäysryhminä, miksi ylipäätään on sellaiseen liittynyt. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin noissa ryhmissä on maksajinakaan kovinkaan hyvätuloisia. Motivaatio antamiselle on ehkä jossain kirkkaamman kruunun tavoittelussa tms.

Silloin sitä enemmän luulisi, että haluttaisiin katsoa, mihin ne rahat menevät. Että ne menisivät tarpeeseen. Nyt kun ei oikein siltä vaikuta.

Ei kun se motivaatio on auttajasta lähtöisin, ei autettavasta. Siksi saa sen kiitoksensa vaikka antaisi sille samalle pyytäjälle kuukausi toisensa jälkeen rahaa. Johan täällä palstalla oli ketju jossa auttaja oli epärehellisesti puhuttu antamaankin rahaa tavaran sijaan ja hänellä itsellään meni viimeiset rahat siinä.

Mielenkiintoista. Mikä se motivaatio on? Ymmärrän auttamisen halun, mutta että tuhlaa rahansa ihan miten vain? Mitä ihminen siitä saa?

No mikä kenelläkin, joku havittelee taivaspaikkaa, toinen taas haluaa kavereidensa FB:stä huomaavan hänet lahjoittajana. Kolmas taas jotain muuta. Vaikea sanoa kun itse en harrasta minkäänlaista hyväntekeväisyyttä, koskaan. Tai jos harrastaisin tekisin sen niin ettei kukaan saisi tietää mitään.

Kyllä niiden kavereidenkin pitää kuulua siihen samaan ryhmään että näkevät lahjoittajan/lahjoitusta pyytävän kommentteja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelin siis sitä, että jos näitä ryhmiä lähtökohtaisestikin pitää turhina kerjäysryhminä, miksi ylipäätään on sellaiseen liittynyt. 

No ainakin itselläni oli niin, että idea vaikutti hyvältä alunperin. Hätäapua - lähinnä ruokaa - lyhyisiin vaikeisiin tilanteisiin ihmisille, joita ei ole ketään ympärillä keneltä pyytää apua. Mutta meno alkanut vaikuttaa yhä oudommalta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat