Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveelliset (ja kevyet) aamupalat ja välipalat?

Vierailija
10.02.2020 |

Nämä nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä. Kuka suosii kananmunia ja kuka puuroa. Mutta kertokaa omia kevyitä aamu- ja välipaloja?
Itse en niin ns rasvaisista jutuista välitä mutta niidenkin ohjeita saa laittaa.

Mietin että itsetehty vispipuuro ei paljoa kaloreita sisällä? Varsinkin jos korvaa sokerin jollain makeutusjauheella? Puuronhan voi tehdä mistä marjoista tahansa maun mukaan. Tuleekohan hyvää jos vaihtaa vaaleat mannaryynit tummiin? En ole koskaan niitä ostanut, toimiiko vispipuurossa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras aamianen, paistettua pekonia ja munakokkelia, paahtoleipä tuoremehua, jogurtti ja mukillinen kahvia.

Ei ole nälkää aamupäivällä ja hyvin jaksaa raskaammassakin työssä.

Vierailija
2/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro ei ole mikään aamupala, siinä on aivan liikaa hiilihydraatteja.

Omenaa, kahvia /teetä jogurttia marjoilla, ruisleipäviipale.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään smoothiet eivät ole aamupaloja. Se että ne saattavat olla terveellisiä, ne eivät pidä nälkää vähääkään, nehän ovat pelkkää nestettä.

Päivän leipäannoksen voi ihan syödä aamupalalla, ruisleipää kevyesti siveltynä, hedelmää ja jogurttia jossa runsaasti marjoja. Keitetty kananmuna.

Vierailija
4/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaa en syö, yhden välipalan kyllä lounaan ja päivällisen välissä. Välipaloiksi tyypillisiiä on:

- hedelmiä ja pähkinöitä

- jogurttia, mysliä ja marjoja

- voileipä ja hedelmä

- keitettyä kananmunaa ja jotain hedelmää

Tukevan lounaan ja tukevan päivällisen väliin riittää aika pieni välipala.

Vierailija
5/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään smoothiet eivät ole aamupaloja. Se että ne saattavat olla terveellisiä, ne eivät pidä nälkää vähääkään, nehän ovat pelkkää nestettä.

Ainakin turkkilainen jugurtti mitä smoothiessa ainakin meidän aamiaispaikassa  käytetään, sisältää melko runsaasti energiaa. 

Fruitie taas sitten on pelkkiä hedelmiä/ marjoja, jos olen oikein ymmärtänyt?

Vierailija
6/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehtyä marjakeittoa ja pieni määrä sokertittomia maissimuroja. Pieni pala ruisleipää, teetä, banaani ja yksi pala tummaa suklaata.

Vierailija
7/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin ihmisille sopii erinomaisesti syödä aamulla hiilareita eikä tule nälkä. Jos näin on, niitä voi syödä. Lähinnä jos hiilareita seuraa joko kova nälkä liian pian tai ne väsyttää voi olla parempi syödä jotain muuta. Tai hiilarien lisäksi proteiineja, esim. lisätä puuroon raejuustoa.

Vierailija
8/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en voisi syödä aamupalaksi vehnää+makeutusainetta, vatsa olisi ihan sekaisin. En sanoisi tuota myöskään terveelliseksi. Mä tykkään syödä aamulla kreikkalaista jogurttia + marjoja tai luonnonjogurttia + pellavansiemen- ja pähkinärouhetta. 

Vierailija
9/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön smoothien, jossa on mustikoita, kaurahiutaleita, banaani, pellavansiemenrouhetta ja jotain kasvimaitoa. Sellainen nestemäinen puuro siis.

Vierailija
10/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän leipäannoksen voi ihan syödä aamupalalla, ruisleipää kevyesti siveltynä, hedelmää ja jogurttia jossa runsaasti marjoja. Keitetty kananmuna.

Kaikilla ei ole aamupäivästä yhtään nälkä ja syöminen voi tehdä jopa pahan olon. Itselläni juuri smoothie ilman proteiininlähteitä on ainoa mitä yleensä pystyn nielemään ennen puolta päivää. En sitäkään kaipaa ja aina en ota mitään aamulla paitsi vettä. Nälkä tulee ekan kerran joskus klo 13.

Vierailija
11/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että puurossa on liikaa hiilareita mutta omenassa + marjoissa + leivässä ei ole?

Vierailija
12/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on todellakin vanhanaikainen ohje aamupalaksi,  ohje tulee jostain 50-luvulta jolloin lapsille tuputteli kaurapuuroa joku Markus-setä, radioissa

Puuro on melkoinen hiilihydraatti pläjäys heti aamutuimaan, eikä sen takia edes pidä ollenkaan nälkää.

Puuroa etenkin kaurapuuroa suositellaan aamupalaba vain  koska se ns. hellii vatsaa, suojaa ja tekee vatsalle hyvää.

Jo aamupalalla on puuroa, silloin leipä tulisi jättää pois, muuten hiilihydraatti armeija valtaa elimistön lähes koko päiväksi.

Vierailija
13/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuro on todellakin vanhanaikainen ohje aamupalaksi,  ohje tulee jostain 50-luvulta jolloin lapsille tuputteli kaurapuuroa joku Markus-setä, radioissa

Puuro on melkoinen hiilihydraatti pläjäys heti aamutuimaan, eikä sen takia edes pidä ollenkaan nälkää.

Puuroa etenkin kaurapuuroa suositellaan aamupalaba vain  koska se ns. hellii vatsaa, suojaa ja tekee vatsalle hyvää.

Jo aamupalalla on puuroa, silloin leipä tulisi jättää pois, muuten hiilihydraatti armeija valtaa elimistön lähes koko päiväksi.

Arvaa mitä 95 prostenttisesti tarjotaan päiväkodeissa lapsille aamupalaksi.

Vierailija
14/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia, saako hiilihydraatit yhdestä ruisleipäviipaleesta, vaiko lautasellisesta puuroa.

Puuroon laitetaan lisäksi myös usein sokeria tai maitoa, tai sokerista mehukeittoa tai hunajaa tai voita. 

Vierailija
15/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetehtyä marjakeittoa ja pieni määrä sokertittomia maissimuroja. Pieni pala ruisleipää, teetä, banaani ja yksi pala tummaa suklaata.

Tämän aamupalan olinkin unohtanut!

Tosin laiskana lorautin sitä sokeritonta mehukeittoa mutta voihan sen itsekin tehdä ja parempaakin kun on marjoja. Ruoskiminpa söin ja sen päällä oli paljon kasviksia, kevytmargariinia pikkuisen ja jotain vähärasvaista leikkelettä.

Menee kauppalistalle, kiitos!

Ja puuroista moni kommentoi. Itse tykkään puuroista ja reajuustoa laitan usein puuroon. Minulle tulee huono olo jos syön paljon rasvaa. Alkaa heikottaa ja väsyttää. Kananmunasta pelkästään tulee heikko olo. Hiilaripitoisemmat ja vähärasvaiset on näköjään mun juttu. Enkä tarkoita että ruokavalion haluan koostuvan sokereista ja valkoisesta jauhosta vaan nimenomaan täysjyvää ja sokerinkin korvaan mieluiten makeutusjauheella nyt.

Puoli vuotta paino junnannut eikä laihtuminen etene. 16 kiloa tiputin viime vuonna mutta nyt paino junnaa, jopa kilon pari noussut mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu. Nyt uusi motivaatio iski, siksi kyselen :)

Pudotettavaa on vielä, varsinaista ylipainoa reilu kymmenen kiloa.

Tietääkö joku miten tumma mannaryyni toimii vispipuurossa?

Ap

Vierailija
16/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro mihin pistää raejuustoa ja vaikkapa pähkinävoita tai siemeniä ja pähkinöitä ja marjoja

Smoothie missä on monipuolisesti kaikkea. Itse laitan monesti rahkajugurttia/proteiinijauhetta tukevoittamaan, sinne vielä vähän chiasiemeniä kuidun takia ja nesteeksi maitoa tai vaikka mantelijuomaa tai kookosvettä. Sinne sitten marjoja. Usein myös pinaattia.

Joskus kaipaan pelkistettyä versiota mikä on kevyempi ja hedelmäisempi/marjaisampi, jos vaikka kevyen välipalan haluaa

Toisinaan laitan vihersmoothieita.

Munakas on hyvä aamupala myös tai keittää munia leivän päälle minkä viimeistelee jollain vihanneksilla.

Semmoisen reseptin löysin joskus jossa paistelee munakkaan josta tekeekin vähän makeamman version ja täyttää sen marjoilla :)

Joskus kun on aikaa, tykkään paistella banaani/kauravohveleita tai pinaatti/kauravohveleita aamupalaksi

Pähkinät ja joku hedelmä tai dipata vihanneksia hummukseen tai omenalohkoja vaikka maapähkinävoihin on hyvä semmoinen kevyt välipala

17/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä nimenomaan pitää olla  hitaita hiilihydraatteja.

Ei noilla mainitsemillasi eväillä voi kuin istua perseellään seuraavaan ateriaan.

Vierailija
18/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveet ihmiset voivat syödä aamupalaksi ja koko ruuaksensa ihan mitä vaan.

Mitä vaan vatsa sietää.

Mutta jo 2-tyypin diabeteksessa annetaan ohjeita, joissa insuliinituotantoon kiinnitetään huomioita.

Ja jokainenhan sen tietää että puurot ovat hiilidraattipanoksia. Jos syö sitä, täytyy hiilihydraatteja vähentää sitten muualta ruuasta.

Ja lapset tarhoissa syövät tosi huonoa laitosruokaa muutenkin.

Vierailija
19/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän aamupalan olinkin unohtanut!

Tosin laiskana lorautin sitä sokeritonta mehukeittoa mutta voihan sen itsekin tehdä ja parempaakin kun on marjoja. Ruoskiminpa söin ja sen päällä oli paljon kasviksia, kevytmargariinia pikkuisen ja jotain vähärasvaista leikkelettä.

Menee kauppalistalle, kiitos!

Ja puuroista moni kommentoi. Itse tykkään puuroista ja reajuustoa laitan usein puuroon. Minulle tulee huono olo jos syön paljon rasvaa. Alkaa heikottaa ja väsyttää. Kananmunasta pelkästään tulee heikko olo. Hiilaripitoisemmat ja vähärasvaiset on näköjään mun juttu. Enkä tarkoita että ruokavalion haluan koostuvan sokereista ja valkoisesta jauhosta vaan nimenomaan täysjyvää ja sokerinkin korvaan mieluiten makeutusjauheella nyt.

Puoli vuotta paino junnannut eikä laihtuminen etene. 16 kiloa tiputin viime vuonna mutta nyt paino junnaa, jopa kilon pari noussut mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu. Nyt uusi motivaatio iski, siksi kyselen :)

Pudotettavaa on vielä, varsinaista ylipainoa reilu kymmenen kiloa.

Tietääkö joku miten tumma mannaryyni toimii vispipuurossa?

Ap

Ruoskiminpa = ruislimppu 😆

Vierailija
20/22 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään muroista aamupalana. Ei ne varmaan kaikkein terveellisin valinta ole. Yritän valita terveellisempiä gluteenittomia muroja, esimerkiksi olen löytänyt gluteenittomia sokerittomia tattarimuroja. Niiden kanssa luonnonjogurttia ja marjoja. Minulla tuo annos pitää nälän pois lounaaseen asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi