Mitä seuraa, jos ei suostu lastensuojelun ehdottamaan perhetyöhön
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet kieltäytymisen?
Aika huonolla katsotaan, jos ei ole kunnollisia perusteluja.
Ihan sillä, että koen pelkäksi rasitteeksi käymisen siellä höpöttämässä. Ollaan kuitenkin työssäkäyviä / opiskelijoita ja kaikki nuo menee palkattomana.
Missä teidän pitäisi käydä? Perhetyöhän tapahtuu pääasiassa kotona.
Ja nuo tädit käy päiväaikaan joten sittwn pitää ottaa vapaata heitä varten.
Otatko myös lapset pois päivähoidosta?
Meillä vanhemmat olisivat joutuneet olemaan töistä pois (palkaton), lapset pois koulusta ja päivähoidosta. Sekä töihin että kouluun olisi pitänyt myös ilmoittaa poissaolon syy toki... eli se siitä tietosuojasta.
Perhetyö tuntuu olevan joku automaatio, jota tarjotaan ensimmäisenä. Se ei tee kotitöitä tai hoida lapsia, vaan keskustelee ja tarkkailee perheen vuorovaikutusta. Tuntuu suoraan sanottuna siltä, että amk-tasoiset sosionomit eivät halua vetää kumihanskoja käteen ja alkaa siivoamaan. Varsinaista terapeutin osaamista tai pätevyyttä heillä ei ole, joten kombo on hyvin mielenkiintoinen tälla "keskustelulla ja havainnoinnille". Edes psykologit eivät voi tehdä diagnoosia vaikka vuorovaikutukseen liittyen, mutta perhe.tt huomiot kirjataan kyllä asiakkaan tietoihin.
Kuulostaapa epämääräiseltä. Onko havainnointia ja sen tulkintaa määritelty? Kerrotaanko niistä? Ei voi olla kauhean luotettavaa, jos tapoja ei ole mitenkään määritelty ja perusteltu. Mutuiluun perustuvaa tietoa ei kyllä pitäisi saada kirjata, saati käyttää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet kieltäytymisen?
Aika huonolla katsotaan, jos ei ole kunnollisia perusteluja.
Ihan sillä, että koen pelkäksi rasitteeksi käymisen siellä höpöttämässä. Ollaan kuitenkin työssäkäyviä / opiskelijoita ja kaikki nuo menee palkattomana.
Missä teidän pitäisi käydä? Perhetyöhän tapahtuu pääasiassa kotona.
Ja nuo tädit käy päiväaikaan joten sittwn pitää ottaa vapaata heitä varten.
Otatko myös lapset pois päivähoidosta?
Meillä vanhemmat olisivat joutuneet olemaan töistä pois (palkaton), lapset pois koulusta ja päivähoidosta. Sekä töihin että kouluun olisi pitänyt myös ilmoittaa poissaolon syy toki... eli se siitä tietosuojasta.
Perhetyö tuntuu olevan joku automaatio, jota tarjotaan ensimmäisenä. Se ei tee kotitöitä tai hoida lapsia, vaan keskustelee ja tarkkailee perheen vuorovaikutusta. Tuntuu suoraan sanottuna siltä, että amk-tasoiset sosionomit eivät halua vetää kumihanskoja käteen ja alkaa siivoamaan. Varsinaista terapeutin osaamista tai pätevyyttä heillä ei ole, joten kombo on hyvin mielenkiintoinen tälla "keskustelulla ja havainnoinnille". Edes psykologit eivät voi tehdä diagnoosia vaikka vuorovaikutukseen liittyen, mutta perhe.tt huomiot kirjataan kyllä asiakkaan tietoihin.
Kuulostaapa epämääräiseltä. Onko havainnointia ja sen tulkintaa määritelty? Kerrotaanko niistä? Ei voi olla kauhean luotettavaa, jos tapoja ei ole mitenkään määritelty ja perusteltu. Mutuiluun perustuvaa tietoa ei kyllä pitäisi saada kirjata, saati käyttää mihinkään.
Ei se perhetyö ole mitään kvanttifysiikkaa. Se on ihan perusarkeen liittyvää työskentelyä, jossa voidaan keskustella vaikka aiheesta miten saada kymmenvuotias kuivaksi niin ettei käytä vaippoja, jotka nolostuttavat kaksitoistavuotiasta niin ettei käy koulua. Tai miten tehdä rajaa lähivanhemmalle, joka keskittyy soittelemaan videopuheluita etävanhemman luo silloin kun lapsi on etävanhemmalla ja laittaa lapsen kierrättämään videopuhelua ympäri kämppää, että pääsee vakoilemaan eksänsä elämää. Tai muuta vastaavaa mitä uskomattomampia juttuja mitä ihmisten arkeen ja kotiin voi vaan liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei jätetä hakattavaksi tai pärjäämään yksin jos vanhempien mielisaíraus, päihdeongelma tai muu välinpitämättömyys vaarantaa lapsen kasvua ja kehitystä. Olisi mukava tietää miksi on jouduttu lastensuojelutoimien kohteeksi kun kovin helposti ei näin käy jos lapsella on niin sanotusti normaalit vanhemmat. Onneksi lastensuojeluilmoitus on nykyään lakisääteinen monessa ammatissa.
Pyysin itse tuki tai lomaperhettä lapsille. Sain kaksi perhetyöntekijää häiritsemään muutenkin raskasta arkea. Kaikki pysähtyi, kun he tulivat keskustelemaan. Keskustelussa ei ollut mitään mikä olisi antanut minulle jotain. Kysyin mitä apua he haluavat tarjota minulle, niin sanoivat, että auttavat täyttämään papereita???? Kai itse osaan paperit täyttää. Sit kun kysyin sen tuliperheen perään, sanottiin, että olen saanut jo perhertyötä niin paljon. Meni usko koko laitokseen. Mutta hyvä niin. Tässä elämässä ei voi luottaa kuin itseensä.
Tuki- ja lomaperheistä on kova pula. Olisiko ollut parempi, jos ei olisi tarjottu mitään apua tai tukea?
Olisi ollut parempi olla tarjoamatta tuollaista "apua". Kyllä.
Pahoittelen ettei kunnallisia palveluja ole räätälöity juuri sinun näkemyksiisi sopiviksi. Tiesitkö että tukiperheen voi etsiä myös itse, löytyisi siten sopivin.
On todella tyhmää tarjota sellaista palvelua mitä ei tarvita. En valita etten saanut tukiperhettä. Joku nuori äiti olisi voinut hyötyä juuri siihen papereiden täyttämiseen noista työntekijöistä. Sitä tuhlattiin minuun. Ja kysyin, voinko etsiä tuliperheen itse, niin ei se käynyt. Olin kuullut, että jossain tapauksessa joku ystävä tai sukulainen on ryhtynyt lapsille tukiperheeksi.
Mielestäni juuri lastensuojelusta pitäisi antaa sitä apua, jota tarvitaan, eikä ottaa pakan päälimmäistä mikä sattuu olemaan vapaana. En ihmettele, jos heillä ei ole resursseja hoitaa asioita, kun annetaan niin paljon tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
”Perhetyö on vapaaehtoista, mutta epäilykset tietysti herää, jos siihen ei suostu.”, on sanottu minulle. Miksi meille tarjottu perhetyötå - olen yksinhuoltaja; on mietitty, josko olisi jotain jaksamisongelmaa. Perhetyö onneksi totesi, ettei ongelmaa ole, ja lasu-asiakkuus loppui nopeasti.
Minulla ei sinänsä ole mitään tätä vastaan. Siinäpähän tulevat iltaisin / vapaapäivisin kotiin höpöttelemään, mutta töiden ja muiden järjestäminen tätä varten alkaa tuntua liian raskaalta.
Nostelen vielä, jos jollain olisi kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten lasut ohjasivat meidät perhetyön asiakkaiksi. Palaveerasimme työntekijöiden kanssa aikamme ja sitten ehdotimme tapaamisten lopettamista. Ei siinä mitään ongelmaa ollut, vaikka alussa joku oli tehnytkin perheestämme aiheellisen lastensuojeluilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten lasut ohjasivat meidät perhetyön asiakkaiksi. Palaveerasimme työntekijöiden kanssa aikamme ja sitten ehdotimme tapaamisten lopettamista. Ei siinä mitään ongelmaa ollut, vaikka alussa joku oli tehnytkin perheestämme aiheellisen lastensuojeluilmoituksen.
Tästä ei tullut lasussa sanomista?
Jos teistä ei ole lasua tehtynä niin silloin palvelu tulee sosiaalihuollon mukaisena toimenpiteenä ja olette vapaa lopettamaan sen itse ilman seuraamuksia, aivan kuten minkä tahansa muunkin ko. nimikkeellä tulevan palvelun voi lopettaa niin halutessaan.