Koska lapsen pissakakka-jutut jää pois?
7v aloitti pissakakkapippeli-juttujen rallattelun viime syksynä. Ja edelleen ne jatkuu vaan ja on lapsen mielestä maailman hulvattominta. En tiedä onko meidän lapselle tullut nämä viiveellä hänen puheenkehityksen viiveen takia, kun olen ymmärtänyt että moni muu käy nämä läpi 4-5-vuotiaana, ja tuo ei silloin näitä kyllä rallatellut yhtään. On kielletty, hillitty, oltu huomioimatta, riippuen toki vähän tilanteesta. Tiukka kieltäminen vaan pahentaa, joten toistaiseksi olen vaan ollut huomioimatta, jos vaikka kotona niitä vaan pälpättää.
Mutta siis ihan syvästi mietityttää että koska lapsi itse KYLLÄSTYY juttuihinsa, luulisi jo itsekkin väsyvän samoihin kakkapyllyvitseihin.. ?
Kommentit (16)
Ehkä noin 65-vuotiaana, minkä jälkeen alkaa sitten ne vanhusten horinat suolen toiminnasta, tai toimimattomuudesta.
Tiedän tapauksia, että jatkunut pitkälle aikuisikään...
Noilla on taipumus muuttua jossain vaiheessa munapillupersepano-juttuihin.
Lapsia voi asiattoman kielenkäytön takia pelotella hyljemiehellä, ruskealla talolla...
Vierailija kirjoitti:
Noilla on taipumus muuttua jossain vaiheessa munapillupersepano-juttuihin.
No yök!
Ap
Rallattelet aikasi mukana ja kerrot myös yhtä typeriä pissakakka-juttuja. Näin meillä loppui melko pian nuo jutut. Kyse tosin 3-5-vuotiaasta. Eipä kai sitä tiedä, jos innostuisi tuosta uudestaan. Toivottavasti ei.
Jos se on poika, ei koskaan. 10 vuoden päästä lisäksi tulee ne kyrpäjutut.
Jos olet seurannut tätä palstaa niin sinulla on aika realistinen käsitys tämän kyseisen kansanperinteen levinneisyydestä.
Tytöillä siinä 5-6 vuoden iässä ne alkaa nolottamaan niin että hävettää, mutta pojilla ne ei jää koskaan pois vaan näitä härskejä pissakakkajuttuja supapetaaan vielä vanhainkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Rallattelet aikasi mukana ja kerrot myös yhtä typeriä pissakakka-juttuja. Näin meillä loppui melko pian nuo jutut. Kyse tosin 3-5-vuotiaasta. Eipä kai sitä tiedä, jos innostuisi tuosta uudestaan. Toivottavasti ei.
Siis 3,5-vuotiaasta.
JVG:n tyyppejä katsoessa ne eivät ole menneet ohi vielä nelikymppisenäkään...
ei ne jää pois välttämättä koskaan. Tällä palstalla sen voi todeta.
Kun et huomaa niitä, niistä loppuu teho.
Ruskean talon juttuja.