Ystävä tuomitsi eroni, nyt eroaa itse
Eroni aikaan minun oli tosi paha olla, mutta ystävä ei juurikaan pitänyt yhteyttä. Hän antoi selkeästi ymmärtää, ettei hyväksy eropäätöstäni. Nyt ystävä eroaa itse ja tarvitsee tukea. Olisitko tukena jos olisit minä?
Kommentit (14)
Olisin lopettanut ystävyyden ajat sitten. Sen sijaan, että jään odottamaan tilaisuutta kostaa.
Jospa ei jaksanut olla tukena kun oli omakin elämä persiillään?
En olisi tukena. Nostaisin kyllä asian esille mitä sanoi erosta sulle.
Juuei. Bumerangina takaisin kaikki narinat, mitä sinulle eroamisesta sanoi.
Jos se alkaa vaikka parisuhdeneuvojaksi.
No älä jaa helmiä sialle eli hakekoot tuen muualta.
Hädässä selviää ketkä ovat oikeita yståviä ja tuo henkilö näytti erosi kohdalla ettå hän ei todellakaan ole sinun ystäväsi eli älä vaivaudu.
Ei tarvitse tukea. Niin makaa kuin petaa.
Luultavasti tuominnut sinut siksi, kun itse sinnitellyt vielä kurjassa liitossa eikä kyennyt myöntämään omaa haluaan erota.
Mutta mitä tulee kysymykseesi, niin ottaisin asian suoraan puheeksi ja kertoisin, miksi minun on vaikea tuntea myötätuntoa ja olla tukena. Keskustelun myötä molempien ymmärrys voisi kasvaa.
Jos taas tuntisin halua maksaa potut pottuina ja saisin passiivis-agressiivista nautintoa tilanteesta niin ookoo, se on inhimillistä.
Mutta en ehkä määrittelisi tuollaista myrkyllistä suhdetta ystävyydeksi.
Niin se elämä heittää sellaisia asioita eteen että olisi parempi ettei oltaisi ain tuomitsemassa ja syyllistämässä muita.
Minä taas olen sen verran suuri sieluinen että antaisin kyllä tukeni sille ystävälle. Ystäviä ei ole koskaan liikaa.
Eräs entinen ystäväni sanoi kaikkien yksinhuoltajien olevan oksettavia. Jäi itse yh:ksi pari vuotta kommenttinsa jälkeen!
Hän on erosi aikana kipuillut omaa elämäntilannettaan, ja sinun tuomitsemisesi on ollut defenssi.
Tällaisista asioista ystävät pystyvät keskustelemaan, voit kertoa hänelle miltä hänen käytöksensä tuntui, ja kysellä oliko hänellä silloin omassa liitossaan vaikeaa, vai mistä käytös kumpusi. Tämän pitäisi vähän herätellä ystävääsi pohtimaan asioita ja pyytämään ehkä anteeksi, tai tarjoamaan jonkun selityksen ja empatiaa.
Jos tälläinen keskustelu ei välillänne ole mahdollinen, niin kyseessä on enemmänkin kaveri tai tuttu, jonka voi hyvillä mielin myös siivota elämästään pois.
Vierailija kirjoitti:
En olisi tukena. Nostaisin kyllä asian esille mitä sanoi erosta sulle.
Sanoi? Ap kirjoitti 'antoi ymmärtää' . Ap;n tulkinta voi olla väärä. Ystävä ei halunut ehkäpä sekaantua koko asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eräs entinen ystäväni sanoi kaikkien yksinhuoltajien olevan oksettavia. Jäi itse yh:ksi pari vuotta kommenttinsa jälkeen!
Niin? En minäkään haluaisi olla yksinhuoltaja, se ei ole silti tae siitä, että liittoni kestää.
Olen niin pienisieluinen ihminen, että en olisi. Voisin ihmetellä, että eikö hän ajattele lapsia (jos niitä on) ja sanoa, että ihmiset eroavat liian helposti.