Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

R-nimet ovat lasten kiusaamista, r-vika on kuitenkin todella yleinen eivätkä kaikki pääse siitä edes aikuisena eroon

Vierailija
09.02.2020 |

Mielestäni on ihan hyvä, että pehmeät nimet ovat nousseet suosituksi! Ei kukaan halua esittäytyä koko ikäänsä "moi olen Petrrra" tai kuulla vielä viisikymppisenäkin kuittailua " Heh heh, tuo meidän Lauri kun aina sanoi olevansa Lauli ja se oli niin hassua".

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli R vika 13 vuotiaaksi asti ja nimeni on tyyliä Saara Rissanen, kyllä tuosta aika rajusti kiusattiin koulussa ja tultiin aina kysymään että mikä sun sukunimi olikaan jotta saatiin nauraa kun kuulostin hassulta .

Vierailija
22/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kuulleet puheterapeuteista ? Ainakin 90-luvun alussa tytär sai opastusta ja pääsi eroon pienestä alkavasta r-viasta. Puhuu aivan normaalisti ja kiitos kuuluu koulun puheterapeutille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kuulleet puheterapeuteista ? Ainakin 90-luvun alussa tytär sai opastusta ja pääsi eroon pienestä alkavasta r-viasta. Puhuu aivan normaalisti ja kiitos kuuluu koulun puheterapeutille.

Kävin puheterapeutilla koko ala-asteen 6 vuotta , ei auttanut. En tiedä onko joku fysiologinen eroavaisuus miksi se r:n lausumine on niin vaikeaa. 12 vuotta ala-asteen ekalta lukion kolmannelle siitä kiusattiin ja vittuiltiin. Aikuisiällä vasta työelämässä alkoi harvenemaan ne kerrat kun siitä päin naamaa huomauteltiin ja matkittiin puhetta. Pikku juttu joo mutta aiheutti kroonisen ujouden ja arkuuden lähestyä vastakkaista sukupuolta , josta vasta pitkälle yli kaksikymppisenä alkoi viimein vapautumaan. Vaikka suhteellisen ekstrovertti olenkin niin krooniseen erakkoelämäänhän se johti. 

Vierailija
24/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs S-vika? Sissi-siili sihisi Sisiliassa.

Vierailija
25/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ja siskon kohdalla vanhemmat sanoivat jättäneensä nimiehdotuksia pois mm. sillä perusteella että jos onkin puhevika, niin ei oma nimi ainakaan aiheuta ongelmia.

Tuolla perusteella ei voi antaa mitään nimeä. Nimittäin voi käydä niinkin, että lapsi ei koskaan edes opi puhumaan. Mitäs sitten tehdään?

Ei ainakaan viisastella.

Vierailija
26/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pentuna R-vika ja S-vika mutta hyvän puheterapeutin ja kotiharjoittelun avulla molemmat on korjaantuneet.  Nimessäni on molemmat, sekä r että s.

Vierailija
27/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-vikaisiset ovat harjoituksen puutetta. Poikaani käytettiin puheterapeutilla ärrän takia. Terapeutti, vanhempi nainen, totesi kaikkien löytävän ärrän, kunhan sitä etsitään! Siis joka ikisen!

Kaksi kertaa riitti ja kotona harjoittelu lisäksi. Nyt tulee ärrää puhtaasti. Välillä liikaakin.

Vierailija
28/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ärrävikaa ei ole kun kielletään sanat joissa r esiintyy.

Pelkele, hyvä ehdotus!

Vierailija
29/29 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-vika on oikeasti keskiverto luokkaa. Siis vain puolella on vaikeuksia kirjaimen kanssa. R-vika on vain muita tunnetumpi ja siten myös muita puhvikoja korostuneempi. Esimerkiksi f-vika on kaikista yleisin vaikka siitä ei puhu kukaan, nimittäin f-kirjaimen lausuminen oikeaoppisesti onnistuu vain niiltä joilla on ojentuneet etuhampaat. Ja esimerkiksi oikomishoidon jälkeen en ole itse enää pystynyt lausumaan kyseistä kirjainta.