Varpaiden kynsien leikkaaminen
Voiko kynsien leikkausta varten varata esim. hoitajan ajan terveyskeskukseen jos jalat on niin jäykät ettei kerta kaikkiaan itse mitenkään yllä niitä leikkaamaan? On todella vaikeaa minulle saada edes yhtä kynttä leikattua, ei meinaa onnistua missään asennossa. Miten muut tekee kellä vastaava ongelma?
Kommentit (45)
Totta muuten mitä tuossa edellä sanottiin, osta sellainen patterikäyttöinen kynsiraspi ja sillä viilailet, ei tarvi leikata.
Et maininnut ikääsi mutta monet ikäihmiset joutuvat leikkauttamaan kynnet toisella, koska ne iän myötä voivat paksuuntua ja erinäisistä fyysisistä syistä eivät itse pysty kynsiä leikkaamaan esim nivelreuman tai huonon näön vuoksi.
Voit käydä yksityisellä jalkojenhoitajalla säännöllisesti ja kannattaa kysäistä terveyskeskuksesta, onko heillä jalkojenhoitajaa tai mahdollisuuta saada esim. palveluseteli jalkojenhoitajalle, jos et itse kykene kynsiä leikkaamaan jonkin sairauden vuoksi.
Mä leikkaan seisaalta. Nostan jalan vessanpöntön kannen päälle. En tiedä mistä tämä tapa on tullut.
Monilla on kyllä rahaakin maksaa jalkoihoito vaikka 6 viikon välein, edullisempia ja yksillöllisempiä ovat usein pienyrittäjät, joilla ei ole muista työntekijöistä johtuvia lisäkuluja. Käyn ihan oikealla jalkahoitajalla, hän osaa katsoa myös muun jalkojen terveystilanteen. On se vähän sellaista arkipäivän luksusta, kun on hierottu ja rasvattu ja kynnet laitettu hienoiksi.
Jalkahoitajan leikkaus on aika kallis. Samaan hintaan saan koko jalkahoidon kun menen kosmetologikoulun/ammattiopiston oppilashoitolaan jalkahoitoon. Tehdään valvottuna oppilastyönä.
Mutta he ei ole tietenkään terveydenhuollon koulutettuja. Julkitethikissä näkee jalkahoitajan koulutuksen, onko terveydenhuollon ammattilainen. Heille hyvä mennä jos on ongelmia jaloissa.
Jotkut terveyskeskukset antaa maksusitoumuksia jalkahoitoon, kysy kuuluuko kohderyhmään.
Kuntosalille mars ja muutamien viikkojen kuluttua jäykät jalat alkavat notkistua ja jalka nousee muutenkin kevyemmin. Matalan kynnyksen kuntien ylläpitämiä kuntosaleja seniorialennuksin on melkein joka kunnassa ja kuntien liikuntatoimet järjestävät myös muutakin liikuntaa mihin voi osallistua (lihaskuntojumpat, vesivoikat jne.). Aloita kuntoilu jo ensi viikolla, niin kenties saat kohta leikattua ne varpaan kyntesi itsekin joskin sitä ennen kehotan opettelemaan oikean varpaan kynsien leikkaustekniikan.
Vierailija kirjoitti:
Et maininnut ikääsi mutta monet ikäihmiset joutuvat leikkauttamaan kynnet toisella, koska ne iän myötä voivat paksuuntua ja erinäisistä fyysisistä syistä eivät itse pysty kynsiä leikkaamaan esim nivelreuman tai huonon näön vuoksi.
Voit käydä yksityisellä jalkojenhoitajalla säännöllisesti ja kannattaa kysäistä terveyskeskuksesta, onko heillä jalkojenhoitajaa tai mahdollisuuta saada esim. palveluseteli jalkojenhoitajalle, jos et itse kykene kynsiä leikkaamaan jonkin sairauden vuoksi.
Elintasosairaus 2-tyypin diabetes paksuuntaa varpaiden kynnetkin ja ylipaino iäkkäälläkin voi syy siihen ettei ylety kumartumaan jotta saisi ne kynnet leikattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkahoitaja, pedikyristi. Etsi puhelinluettelosta lähin ja kysy. Kosmetologitkin tuota tekevät.
Jos sulla on esim. diabetes, jokin lihas- tai nivelsairaus, sitten voit kysyä terveyskeskuksesta, miten jalkahoidon saa ja missä ja tarvitsetko lähetteen.
Puhelinluettelosta? Millä vuosituhannella oikein elät?
Pisti kans ittellä silmään😂
Kyllä meillä on vielä, mutta taitaa olla vanhaa tietoa täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Jalkahoitaja, pedikyristi. Etsi puhelinluettelosta lähin ja kysy. Kosmetologitkin tuota tekevät.
Jos sulla on esim. diabetes, jokin lihas- tai nivelsairaus, sitten voit kysyä terveyskeskuksesta, miten jalkahoidon saa ja missä ja tarvitsetko lähetteen.
Puhelinluettelosta?
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalille mars ja muutamien viikkojen kuluttua jäykät jalat alkavat notkistua ja jalka nousee muutenkin kevyemmin. Matalan kynnyksen kuntien ylläpitämiä kuntosaleja seniorialennuksin on melkein joka kunnassa ja kuntien liikuntatoimet järjestävät myös muutakin liikuntaa mihin voi osallistua (lihaskuntojumpat, vesivoikat jne.). Aloita kuntoilu jo ensi viikolla, niin kenties saat kohta leikattua ne varpaan kyntesi itsekin joskin sitä ennen kehotan opettelemaan oikean varpaan kynsien leikkaustekniikan.
Eipä taida enää oikein venyttelyt auttaa, mutta osaan käydä jalkahoitolassa leikkauttamassa varpaankynnet.. Olen 92v, eri.
Jaloista se ole kiinni vaikka olisi tikkusuorat, helposti taipuu ylävartalo jos vatsa ei ole tiellä, pitää venytellä päivittäin. Ja sentään olen aptä vanhempi.
Mä pidin puhelinluetteloa ihan normaalina ajatuksena, kunnes joku siitä huomautti :D vm. -75
Miksei jalat voi olla lattialla, kun leikkaat kynsiä?
Voi kun oliskin vielä puhelinluetteloita.
Huh, on kyllä ollu passiivinen elämä takana jos kroppa noin jumissa...
Vierailija kirjoitti:
Miksei jalat voi olla lattialla, kun leikkaat kynsiä?
Istu tuolilla?
Tuolla joku sanoikin nostaa Jalan pöntön kannelle, seisoo siinä. Myös jakkara käy.
On olemassa erilaisia pitkävartisia saksia kynsienleikkaukseen. Olisiko niistä apua.
Aina hämmästyttää ihmisten passiivinen hyväksyntä sille että jokin ihan normaali toiminto ei enää onnistu. Sen sijaan että asialle viimeistään siinä vaiheessa tehtäisiin jotain, siihen vain hiljaisesti alistutaan. "jaahas, en enää saa leikattua kynsiä / lattialta ylös / kenkiä jalkaan/ jne* ilman että yhtään kävisi mielessä pitäisikö asialle tehdä itse jotain?? Jos ikää on alle 80v niin lähes aina kyseessä on korjattavissa oleva ongelma, mutta ei, mitään ei tehdä, rappeutuminen saa jatkua rauhassa. Uskomatonta.
kosmetologit joskus ja samassa erikseen jalkahoitajat-yksityistä palvelua- on myös jalkaterapeutit erikseen jos muita jalkojen ongelmia.
en ole kuullutkaan että tk tai sairaalat tarjoaisi mitään.
kauneushoitolassakin. oletko isomahainen vai selän liikkuvuus ,,,niitä syitä ettei taivu.
no moni kokeilee mennä lattialle istumaan ja nojaa seinään esim. kylpyhuoneen seinään, leikkaa paperille. helpompi vetää se jalkaterä kohti itseään kuin esim tuolilta kumartuisi alaspäin. googlaa -jalkahoitajat ja alueesi.
vain diabeteshoitajat tk:ssa tutkivat ja antavat ohjeistusta.
joskus kauan sitten kun taloustilanne toinen -sotet sun muut- oli tk:n tarjoamaa jalkojen perushoito- mutta jos oikein muista, sekin oli diabetes asiakkaille.
jalkojen kunto tärkeää ja kunnon jalkineet, ettei niitä kovettumiakaan tulisi. toivon sulle kepeitä varpaita kesää kohti. ja anna ilmakylpyjä edes,kesälläkin ,mutta ihan nyt huoneistossakin. paljaat varpit suurimmaksi osaksi aikaa.
Pisti kans ittellä silmään😂