Väkivalta ja vallankäyttö kasvatuksessa
https://yle.fi/uutiset/3-11195234
Artikkeli jossa kerrotaan että henkinen väkivalta on vielä fyysistäkin pahempaa, ja että vahingollinen vallankäyttö on tullut piiskaamisen tilalle. Samalla kerrotaan kuitenkin että rankaista täytyy ottamalla joku kiva juttu pois. Mutta siitä ei ilmeisesti saa varoittaa etukäteen, kun uhkailu on henkistä väkivaltaa? Henkistä väkivaltaa on uhkailu, kiristys, huomiotta jättäminen, huutaminen, pelottelu - tottakai. Mutta miten te vältätte nämä?
Minä niin toivoisin että näitä avattaisiin käytännön tasolle. Jos sanon että lähtö kivaan juttuun x peruuntuu jos kouluikäiset jatkaa tappelua (koska mua ei kiinnosta/huvita lähteä erotuomariksi ihmisten ilmoille), se on kai uhkailua. Jos ärsyynnyn jatkuvasta rajojeni loukkaamisesta (esim. siitä että leikki-ikäinen hyppii ja könyää päälle satuttaen kielloista huolimatta) ja minusta tulee hetkeksi ärtynyt ja poissaoleva eikä mua huvita enää leikkiä lego-ukoilla, tämä "mökötys", "kylmä vanhemmuus" ja "alistava vallankäyttö" vahingoittaa lasta. Jos asetan ehtoja, läksyt ensin, peliaika sitten, niin mitäs muuta se on kuin kiristämistä? Uskon kuitenkin, ettei noilla ihan tätä tarkoiteta, mutta voisiko tuon "uhkailun" ja "vallankäytön" joskus avata niin että tietäisi mistä oikeasti puhutaan? En uhkaile lapsiani lastenkotiin lähettämisellä mutta miten kasvatetaan lapsi ilman "vallankäyttöä"?
Nimim. Taas syyllistyin, olis kiva tietää oliko aihetta
Kommentit (2)
Jos et syyllisty vallankäyttöön, jätät lapsesi kasvattamatta kokonaa. Huono vaihtoehto sekin.
Up.